Seg återfjädring på bromshandtag..

• Trådstartare Trådstartare Jpe
  • Start datum Start datum

Jpe

Medlem
Har problem med att bromshandtaget fjädrar tillbaka väääldigt långsamt, inget avvikande i själva bromskänslan utan det är jämn kraft som vanligt där och handtaget låser inte bromsen heller på något sätt.
Vad göra, ideér någon..? Är det luftning som gäller ?
Bromsen är en Sram Guide R

// janne

Klassiskt problem med Sram. Renovera eller byt hela handtaget.

Ser det tyvärr rätt ofta på Sram-bromsar.

Sålde en cykel idag. Ställde ut den precis innan. I solen. Bakbromsen slutade funka. Fick pruta en del. Sram Guide R.

Har renoverat fram själv genom att slipa ner den vita cylindern i handtaget. Funkat utmärkt länge! Är ju bara en puckad konstruktion med för tjock plastdel. Är ändå o-ringarna på den som tätar. Slipa bort typ ingenting och den kommer funka! Finns guider på nätet.

Jag hade samma problem på min canyon. Skickade bromsen till dom som sedan skickade den till sram som lagade den.

Plush sa:
sdx sa:
Plush sa:

Har jag inte märkt att det skulle vara ett klassiskt problem på sram -bromsar.

Tja... Var och varannan cykel som har Sram Guide/Level som kommer igenom verkstaden har det problemet några månader från inköp.
Då skriver man inte sram -bromsar som om det var fel på alla srams-bromsar

sdx sa:
Plush sa:
sdx sa:
Plush sa:

Har jag inte märkt att det skulle vara ett klassiskt problem på sram -bromsar.

Tja... Var och varannan cykel som har Sram Guide/Level som kommer igenom verkstaden har det problemet några månader från inköp.
Då skriver man inte sram -bromsar som om det var fel på alla srams-bromsar

Du menar att det finns andra modeller till Mtb som det var prat om här?

Mitt högra Guide R blev exakt så efter typ 1,5 månad. Fick ett nytt Guide RS hos Canyon i Bålsta. Får se hur länge det går innan vänster också pajar, eller höger pajar igen...

Mback72 sa:
Mitt högra Guide R blev exakt så efter typ 1,5 månad. Fick ett nytt Guide RS hos Canyon i Bålsta. Får se hur länge det går innan vänster också pajar, eller höger pajar igen...
Samma uppbyggnad inuti.
rsc ultimate code rsc har en annan uppbyggnad inuti.

Bilagor

• 2019-06-17_054539.png
    2019-06-17_054539.png
    6 KB · Besök: 108
Sram tog och bytte min på direkten och betalade för verkstadsarbetet. Så det är absolut ett känt fel med deras guide bromsar. Säkert en av anledningarna till att de har en ny version ute. G2.

Har code rs nu på capran och level på revolvern....Hoppas att jag slipper problem med detta i sommar.

Enda riktiga lösningen på detta problem är att byta ut kolven, i handtaget, till en i annat material som inte sväller i kontakt med bromsvätska. Finns att köpa på ebay eller så tillverkar man själv, väldigt simpel design.

Toerman sa:
Enda riktiga lösningen på detta problem är att byta ut kolven, i handtaget, till en i annat material som inte sväller i kontakt med bromsvätska. Finns att köpa på ebay eller så tillverkar man själv, väldigt simpel design.

Bakelit? :)

marr sa:
Toerman sa:

Bakelit? :)

Det går säkert bra, jag hade dock valt nån metall istället, typ alimjumjum, lagerbrons eller mässing.

Super, tack för svaren, även om svaren driftar ut en aning i sedvanlig happystil...gött att se att folk är flinka på tangentbordet i alla fall.
Till Srams försvar ska väl sägas att de har fungerat fint och problemfritt i över 2.5 år så en renovering/byte låg väl i tiden ändå.

Tjing!

Det är nog inte värmen i sig som är problemet, snarare att plasten som används till kolven sväller efter ett tag, olika lång tid tills det nyper beroendes på vart i toleransspannet kolv/cylinder ligger från fabrik. Jag köpte mig en guide RS (med den nya, reviderade, kolven) och den var seg direkt ur kartong. Jag monterade dock en kolv i aluminium innan den monterades på cykeln. Mig veterligen har alla guide (r/rs/rsc) en kolv gjord av samma plast. Däremot har rsc något kortare kolv med mindre kontaktyta mot cylindern.

Toerman sa:
Det är nog inte värmen i sig som är problemet, snarare att plasten som används till kolven sväller efter ett tag, olika lång tid tills det nyper beroendes på vart i toleransspannet kolv/cylinder ligger från fabrik. Jag köpte mig en guide RS (med den nya, reviderade, kolven) och den var seg direkt ur kartong. Jag monterade dock en kolv i aluminium innan den monterades på cykeln. Mig veterligen har alla guide (r/rs/rsc) en kolv gjord av samma plast. Däremot har rsc något kortare kolv med mindre kontaktyta mot cylindern.

Egentillverkad? Eller finns det nån aktör som tillverkar kolven i annat material man kan klicka hem?

Toerman sa:

Problemet är definitivt värmerelaterat, för mig har de dock varit mer beroende av omgivningstemperatur än värme från bromsande. Men att kyla ned huvudcylindern har minskat problemet för både mig och andra. Dvs, jag har bara haft problem med mina när lufttemperaturen varit över ca25 grader. Jag gissar att plasten sväller mer än cylindern. Om de vore dot-relaterat borde de inte återgå när temperaturen sjunker. Har guide rsc, tror de är generation 1. I övrigt har de fungerat ok sedan 2016 fram till förra veckan när den ena helt gav upp.

Acura sa:
Toerman sa:

Problemet är definitivt värmerelaterat, för mig har de dock varit mer beroende av omgivningstemperatur än värme från bromsande. Men att kyla ned huvudcylindern har minskat problemet för både mig och andra. Dvs, jag har bara haft problem med mina när lufttemperaturen varit över ca25 grader. Jag gissar att plasten sväller mer än cylindern. Om de vore dot-relaterat borde de inte återgå när temperaturen sjunker. Har guide rsc, tror de är generation 1. I övrigt har de fungerat ok sedan 2016 fram till förra veckan när den ena helt gav upp.

Absolut gör värmen sitt men till slut sitter de fast oavsett varmt / kallt. Detta är vad jag upplevt på mina guide r/rs bromsar iallafall. I början inga problem, sen problem när det blev varmt, för att till slut inte ens funka i minusgrader.

@waalis: Jag tillverkade själv men har sett att det finns att beställa från ebay.

Måste ha hänt nått med srams kvalitet på senare år? Mina guide r som jag köpte när modellen släpptes för 8-9år sedan har gått ett långt liv utan problem. Bara kolvarna motioneras så är det en väldigt bra broms.
Mina guide rsc är idag 5år gamla och funkar även dom utmärkt. De sitter på sin andra cykel nu. Enda som hänt där är att ena kullagret för handtaget skurit. Då blev återfjädringen oxå trög. Övervård antar jag. Guide är mkt bra bromsar traditionellt sett. Synd kvaliteten börjat bli som på goda avid-tiden...

Senast ändrad:
Är det bekräftat att G2 inte har samma problem? Tänkte precis beställa hem en uppsättning G2 som ersättare till mina (krångelfria, ta i trä) Guide R bromsar

Sex typ. Jag har väl brytt ut något bromshantaget som jag har kraschat sönder och sådant, så jag vet inte exakt antal. Senast reklamerade jag två uppsättning och sålde sedan de utbytta bromsarna som jag fick tillbaka.

Nu kör jag Shimano Deore på min Five och Formula Cura på min Mega.

Jag har också ett segt bromshandtag. Dock XT 8000. 2 veckor gamla. Kommer dock inte ihåg om det var så från början. Jag kan dock ha spillt energigel vid handtaget vid senaste tävlingen....
vad kan man prova att rengöra med där?

Samma för mig, bytte ut R bromsarna på förra hojen efter ca ett år, körde ett år utan problem sen bytte jag cykel R bromsar på den också, svampig känsla så jag luftade och bytte bromsvätska, fick samma problem med seg återgång direkt ☹️, kanske kan det var relaterat till bromsvätskan? Har rätt typ dock!

Har Sram Level TL på min Specialized. Skulle ut och köra idag en tur. Kom inte ens ut ur förrådet i köket. Frambromsen fjädrade inte tillbaka alls. När jag hittade denna tråden fick jag känna en gång till. Då hade även bakbromsen fått samma fenomen. Den stod då utsatt för värme, direkt solljus, inomhus.
Låter som det ett förekommande fel och att renovera själv känns tidsödande för mig. Funderar istället på att köpa helt nytt Shimano XT M8100 kit att sätta på fram och bak. Eller föreslår ni några andra prisvärda lösningar med mindre arbete?
Tänker att, om detta sticky pistons problemet uppkommit finns risk att det uppkommer igen. Då känns det bättre att byta kittet helt. Sen är det väl ingen garanti att ett XT kit inte skulle bli likadant efter ett tag.
Tacksam för förslag och tips!

Är det samma konstruktion som guide r/rs/rsc så tar det inte mer än max 30 min per handtag, har själv gjort det nyligen, det dryga är väl att man får lufta efteråt. ^_^
Vet tyvärr inte om det är det. Men, ja kanske. Rackars, då får jag nog ge mig på ett försök att fixa det själv lik förbannat. Bara att köpa olja och luftningskitt med andra ord. Tack för tipset!

Tillbaka
Topp