Semester - var ska jag åka mtb?

• Trådstartare Trådstartare orj
  • Start datum Start datum

orj

Ny medlem
Går på semester idag. Under semestern kommer jag och min sambo bila genom mellansverige, utan något direkt rutt klar. Vi kommer iaf att hålla oss inom området på bilden.

...så nu ska ni få tipsa oss om fina, annorlunda eller svettiga stigar/rutter. Det är inget döörnhill som gäller utan traditionell stigcykling, mer eller mindre bökig. Går det att tälta i närheten så är det ett plus!

Markera gärna på bilden och beskriv ditt favoritområde.

Bilagor

• karta.JPG
    karta.JPG
    61.9 KB · Besök: 70
Goofy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kinnekulle helt klart
>
> /S

+1, helt klart. Finns oändligt med fina vindskydd och bra tillgang på färskt vatten.

/ jerka

lleberg skrev:
> Och ni har med er cyklarna antar jag.. :)

Nejnej, då har du missförstått. Vi tänkte åka stigarna med vår fulldämpade Mitsubishi.

Tack för tipset om Kinnekulle, ska absolut kolla upp det!

Kinnekulle, och är ni ändå där....ta en sväng förbi Skövde/Billingen. Är jag hemma så kan jag vissa runt lite....

Kilsbergen är en given destination utifrån markerat område. Runt Ånnaboda finns det kvalitetsstigar. Kontakta någon Örebroare om ni får för er att besöka Kilsbergen för vidare info.

Gjorde en MTB resa i fjol med en annan stolle här på forumet(jock_tuffing, som för övrigt är allt annat än tuff) och provade en hel del leder i mellansverige.

De här skulle jag vilja tipsa om:

# Rörbäcksnäs - Sveriges utan tvekan bästa MTB spår, här finns allt i vad gäller XC, TOP OF THE LINE!
Rörbäcksnäs ligger mellan sälen och norska gränsen ...

# Kinnekulle - Åk på sommaren när ramslöken har blommat, otroligt vacker natur med bitvis underbar singel track.. väldigt lättåkt spår.

# Skidstugan strömslund, Trollhättan - teknisk åkning i kuperad teräng, kul men kanske något kort.
# Dynamitracet (kommer inte ihåg vad området heter), Uddevalla - Samma dos som ovan nämnt men inte riktigt lika stökigt... hemsk backe i starten (kräkbacken).
# Lunsen - skoj på många sätt.. men de är nog inte så kul om det nyligen har regnat då de roliga består av 43762 stenblock som skall forceras. vatten+sten=utmaning.

De va några tips.. nu orkar jag inte skriva mer så någon annan får ta över.
Men mitt bästa tips är endå Rörbäcksnäs om ni nu är ute efter cross country, jag eller min resekompanjon kanske kan slänga upp lite bilder en annan dag..

eaglez skrev:
> Kallar du det där för mellansverige? :)

Jag visste att nån skulle anmärka på det :)

Tack för alla tips, keep 'em coming!

vi har en mtb bana i strängnäs som kan kanske kan vara nåt det är tuff. i princip bara bröt och stök terräng. börjar vid vasavallen i strängnäs.

pm om det kan va nåt.

/ Strängnäsbo

är ni i Borås så missa inte Ryaåsars rekreationsområde, bra klättring 500 meter från en jättefin camping vid ån!

/Jerka

FS_J du får gärna berätta lite mer om leden/stigarna i Rörbäcksnäs. Jag passerar där på väg till svärföräldrarna. Ligger på precis lagom avstånd för en liten paus ;)

Sandsjöbackaområdet söder om Göteborg slår det mesta. Där kan man fördriva många timmar och fortfarande förundras över att det finns mer att upptäcka.
Gästrikeleden från Hofors via Söderåsen till Högbo är ett äventyr. Körde i princip hela leden uppdelat på tre etapper (ca 7 timmar styck) förra sommaren.
/Peter

Leder där man börjar och slutar på olika ställen är tyvärr inte lika aktuella eftersom vi kommer ha bil och tält stående där vi startar.

Utöka mellansverige till Jämtlandsfjällen också så kör ni Jämtlandstriangeln ett varv och hyr downhill-hojjar i Åre någon dag, blir grymt.

Prövade att triangulera, men insåg att det endast fungerar i politiken.

Såg dock att mina ändpunkter i den stora triangeln pekade ut förträffliga MTB-ställen. För den vågade i Kumla, för den militäriskt lagde i Eksjö och slutligen Lidköping. Föredrar Eksjö. De gamla militärområdena och stadens kullerstensgator upp mot stadshotellet är mums för både cykel och själ.

Bilagor

• karta.JPG
    karta.JPG
    62.4 KB · Besök: 48
Igen... Tack för alla tips! Nu har vi att göra i flera veckor. Återkommer med kommentarer om ställena vi besöker... Men fler tips ändå är alltid välkomna.

orj skrev:
> Men fler tips ändå är
> alltid välkomna.

Mösseberg, direkt nordväst om Falköping har en del stigar. Tältning funkar no både på campingen på Mösseberg, på Ålleberg öster om staden eller på något naturskönt gärde enligt allemansrätten.

incognito skrev:
>
> Mösseberg, direkt nordväst om Falköping har en
> del stigar. Tältning funkar no både på
> campingen på Mösseberg, på Ålleberg öster om
> staden eller på något naturskönt gärde enligt
> allemansrätten.

Det verkar finnas mycket att cykla mellan vänern och vättern...

Hoj!
Ta dig till Kolmården och kör Kolmårdsbike slingorna!
Kartor finns på hemsidan.
Boende/camping finns vid Sörsjön.

<http://www.kolmardsbiken.se/>

<http://www.sorsjon.se/>

<http://www.aventyrsupplevelser.com/>

kan tipsa om billingeleden i skövde. går ca 3-4 mil utmed utmed billinge berget med många fina utsikts platser:) samt en stor camping på toppen med närliggande mountainbike spår.

Lundenben: Perfekt! Vi hade funderingar på att ta en tur förbi Kolmården, men nu steg det resmålet ytterligare på vår to-do-list.

Tivedens nationalpark (och Bergslagsleden) ligger i området. Ingen aning om man får cykla där, men det är säkert värt ett besök oavsett.
/Peter

Tillbaka
Topp