Semestercykla Stockholm-Lysekil

Blev en till natt på camping eftersom jag inte hittade något alternativ igår kväll. Husvagnen bredvid tältet ställde till med musik mellan 03 och 04, sjukt uppskattat. Sen väcktes jag av en symfoniorkester av fiskmåsar precis utanför tältet, fick hålla för öronen för att slippa hörselskada. Gasen tog slut när jag kokade vatten till kaffe, och nya tuben funkade inte med min brännare. Kallt snabbkaffe till frukost.

Älskar livet ibland.
Visa bilaga 497256
Tycker den där förtjänar en plats i "Visa din bonk"-tråden också ?

Trampa på, det är de episka äventyren man minns!

Jag trampade på... Men märkte direkt att jag hade värk i bägge hölsenor. Kom ner till Mariestad, kollade lite löst på hotell men cyklar vidare. Ville inte riskera branta backar med värken i senorna, så jag körde 44:an till Götene, och sen Lidköping. Där kände jag att det banne mig räckte för idag, men inga hotell hade öppet (00.30). Så jag bara trampade vidare, ögonen öppna efter en tältplats. Grejen är att Västergötland inte har ängar, bara fält fyllda med diverse grödor. Till slut så gav jag upp och ligger nu bakom en kyrka och hoppas att de inte kickar ut mig alldeles för tidigt. Har man gudstjänst på midsommar?

Starkt kört, att vara lite envis är en bra egenskap!
Letade lite på gudstjänster på svenska kyrkans hemsida, och jag tror att du ska klara dig i morgon :giggle:
Skickar med ett citat som fanns på nämnda hemsida när det blev "Fel 404 osv......."

”Så skön och ljuvlig är din boning, Herre kär, en öppen famn din kyrka, där jag får tröst och styrka, där jag av hjärtat prisar den godhet som du visar.”

Psalm 404 i Den svenska psalmboken

Lycka till på avslutningen av din tripp!

Sadeljäveln lutar ju bakåt! Den ska vara några mm framåtlutad. Inte undra på att jag plågats av sadeln de senaste sträckorna. Ska gå bakåt i bilderna någon gång och se när det hände. Undrar om det ledde till hälsenorna också (som fortfarande skriker).

Är för övrigt i Tun nu, skriver rapport när jag hittar el och kaffe.

20210625_103737.jpg

Tack för en bra (mer eller mindre live RR
Hoppas bara att du uppskattar dun cykling lika mycket som vi uppskattar det du delar med dig.
Mycket ståendes och hög fart. Överraskades då av att mobilen laddades utan problem! Måste varit för långsam dagen innan, men vid upp mot 25 km/h kunde jag lita på laddningen.
Vad har du för navdynamo?

Tack för en bra (mer eller mindre live RR
Hoppas bara att du uppskattar dun cykling lika mycket som vi uppskattar det du delar med dig.

Vad har du för navdynamo?

SON 28, så tror snarare att problemet ligger i lampan med inbyggd laddning. Ska se över separata lösningar i framtiden, kanske en forumslader-laddare och Edelux-lampa. Mobilen drar ju mycket ström, senaste dagarna har det mest gått plus minus noll på batterinivån under cykling.

För övrigt väntar jag på mat i Uddevalla, 30 km kvar till målet. Ska ringa runt och se om jag kan tvätta kläderna på någon camping, sen blir det turism i helgen innan jobbet nästa vecka.

Rapport kommer nog senare ikväll över en öl.

Verkligen lugnt här i Lysekil i år. Brukar vara ett jävla hallabaloo på midsommarafton. Ingen officiell cruising imorrn, men några bilar dyker väl upp kan man tänka…

Men grymt cyklat och välkommen hit, har varit kul att följa!

Dag 4: Väldigt lång dag. Startade på en camping i Askersund efter den där bonk-bilden. Cyklade ganska trögt framåt ner Vätterns västra sida till Karlsborg, vilket var ungefär 60 km. Tog en lunchbuffé och pratade med en servitör som var väldigt intresserad av resan. Han hade cyklat till Malmö innan hans cykel blev stulen. Passade på att köpa en ny gasflaska också så att jag får kaffe på morgonen, eftersom den andra inte fungerade.

Det gick ungefär 40 km till innan jag faktiskt nådde kanalen, men jag blev lite glad över den flacka och pålitliga terrängen. Följde kanalen och fikade ett par gånger, vid ett av stoppen blev det vaniljmunk, Festis och kulglass.
20210624_160548.jpg

Vädret och solen tvingade fram en badkänsla, och inte vilken som helst. Kände ett desperat behov av att nakenbada i kanalen. Det var svårt. Stora delar av kanalen hade övervuxna strandkanter med stenblock, inget man vill eller kan smyga sig igenom smidigt. De sträckor en det fanns små bryggor för att töja en båt var bebodda eller befolkade av folk på spåret. Det såg mörkt ut och jag började närma mig slutet av kanalen. Men plötsligt! En stor brygga, en lång sträcka med god uppsyn. Jag passade på! Sjukt svalkande var det faktiskt.
20210624_173410.jpg

Hela dagen hade känts ganska magisk, och sen nådde jag även Sjötorp. Den tredje mest Göta kanal-liknande stan jag passerade: Söderköping och Karlsborg vinner ändå. Väl på plats blev det en burgare och pommes nära kanalens utlopp i Vänern.

Vid det laget ville jag inte riktigt stanna, det hade ju känts så bra hela dagen och jag ville ha kvar känslan. Beslöt mig för att cykla till Mariestad och känna av läget. Märkte när jag kom igång att mina hälsenor värkte, hoppades att det skulle släppa när jag värmt upp lite.

Nästa parti skrev jag redan om, så jag kompletterar med en fin bild på nattcyklingen.

20210625_005622.jpg

Jag trampade på... Men märkte direkt att jag hade värk i bägge hölsenor. Kom ner till Mariestad, kollade lite löst på hotell men cyklar vidare. Ville inte riskera branta backar med värken i senorna, så jag körde 44:an till Götene, och sen Lidköping. Där kände jag att det banne mig räckte för idag, men inga hotell hade öppet (00.30). Så jag bara trampade vidare, ögonen öppna efter en tältplats. Grejen är att Västergötland inte har ängar, bara fält fyllda med diverse grödor. Till slut så gav jag upp och ligger nu bakom en kyrka och hoppas att de inte kickar ut mig alldeles för tidigt. Har man gudstjänst på midsommar?

Här sovs det!
20210625_074858.jpg
20210625_073844.jpg

Jag tog mig igenom 234 kilometer på 18 timmar, vilket jag är väldigt nöjd med ändå.

Senast ändrad:
Dag 5: Jag vaknade vid 07.30 och packade ihop så tyst och snabbt som möjligt. Ingen kaffe eller frukost på plats. Kände märkligt nog att jag hade fått ganska bra sömn och kände mig till en början pigg och glad. Men hälarna skrek när jag trampade iväg, och de skulle skrika hela vägen till mål. Varje pedaltramp orsakade smärta och det skulle förbi så hela vägen till slutet.

Den här morgonen var den värsta jag haft. Jag kom ingenstans. Det fanns ingenting. Jag la mig en stund på en parkbänk utefter vägen och svor för mig själv. I nästa by finns en butik, där kan jag passa på att dricka frukost och äta kaffe. Men butiken i Tun var stängd. Jag var mest glad över en picnic-bänk, där jag dukade upp en bankett. Det skulle bli gröt spikad med ögonblick-choklad, en bit salami, och en stor kopp kaffe.

Kopplade ihop brännaren och nya tuben gasol. Den fungerade ju för fan inte heller! Kollar status på brännaren, dem ser inte trasig ut eller någonting. Provar igen, och det funkar inte. Suck. Okej, ingen lyxgröt. Åter igen blir det snabbkaffe med kallt vatten, men jag spikar med två paket choklad för att göra det drickbart och ge mig lite kolhydrater. Sparar ett paket gifflar som färdkost. Upptäckte att sadeln hade arbetat sig bakåt under resan, jag hade ju upp emot 4 kg som flöngde runt i sadelväskan så det kanske man förstår. Men jag tror jag får dra hårdare än "max 12 Nm" i fortsättningen.

Jag måste erkänna att jag inte njöt mer än ett par ögonblick av den sista dagen. Senor i benen och ömma punkter på fötterna värkte ganska kraftigt, och när jag försökte avlasta så överbelastade jag händerna i stället. Allt var dock inte dåligt! Jag passerade en hel del fina ställen. Någonstans efter Tun mötte jag en tjej som hade tempopinnar, och resten av dagen drömde jag om hur skönt det vore att lägga sig ner på cykeln. Det kom ett par backar som verkligen överraskade mig, i bägge fallen kom jag ur en kurva och stod plötsligt nästan stilla i en backe. De var nog bland de brantaste på hela vägen, och en av dem var dessutom en ganska dålig grusväg. Kul omväxling från landsvägen ändå!

I Vänersborg blev det en toast med alkoholfri cider följt av två koppar kaffe och blåbärspaj medans mobil och powerbank laddades. Svängde in på Coop och köpte mat jag kunde äta utan gaskök också.

Trampade vidare mot Uddevalla. Otroligt tråkig väg, inget att rapportera annat än att jag hade noll styrka och energi. När jag till slut nådde fram tog jag en stor tallrik på ett falafel-hak och lyssnade på historier från bordet brevid. Nu var det nära Lysekil så det var bara att leta efter någonstans att spendera helgen. Stationen där jag ska vara de närmsta veckorna är
visst obemannad fram tills på måndag.

Hittade ett ställe, en camping, lite utanför Lysekil. Glad över att spara in några kilometer cykling och minska risken för att mina vader ska explodera cyklar jag vidare mot slutmålet. Ju närmare jag kommer desto starkare blir motvinden. Kändes som en timmes långt ramptest. Sjukt långsamt går det, cyklar på lägsta växeln så fort det inte går nedförs.

Efter 124 km når jag målet. Som belöning upptäcker jag att brännaren helt plötsligt funkar, och jag får en varm måltid till middag.

20210625_214849.jpg

Sammanfattar resan med Strava som ger 696 km och 35 timmars cykling, totalt gick det 4 dagar och 6 timmar från Gnesta till Lysekil, alltså 102 timmar. Cyklade bara en tredjedel av tiden på resan!

Senast ändrad:
Note to myself: Pröva alltid grejerna innan man sticker ut på långtur …

Den funkade utmärkt tills den första tuben tog slut! Vet faktiskt inte vad problemet var, funkade ju när jag provade den andra tuben igen. Såg inget skräp i någon av anslutningarna. Men jag kommer nog att byta upp mig till något mer pålitligt.

Tillbaka
Topp