semestercykling i sommar?

bigfish

Ny medlem
Kan tänka mig att åka iväg en vecka nu i sommar för att cykla.
Någon som har ett bra tips på en lämpligt tur för en vecka?

Några olika idéer; Svenska fjällen / Storbritanien / Alperna / Åre (ÅMM)

Intresserad av att följa med är det bara att lägga ett mail till mig.

Porte du solie (Morzine, les gets mm), Verbier om du är mer singektrackinriktad, winterberg i tysklan skall vara bra, Leogang österike, Gardasjön i Italien är grymt bra om du vill W-surfa klättra mm, håll dig borta från Sverige och Storbritannien om du vill ha mycket och välja på och samtidigt kunna välja att ta lift upp.

www,ridemorzine.com
www.les2alpes.com

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Norge saknas på din lista...

Jag vill ha Norgetips! Bor i Oslo, och vet inte ett skit.

Snor tråden och letar också efter tips på nerförsåkning i (södra) sverige. Kan inte bestämma mig om jag ska ha kvar Freeridecykeln när jag flyttar hem...

Sälvklart, bara skoj om man är några stycken.

Har enbart kört XC tidigare men är även öppen för att testa något nytt.

Så här skulle det kunna se ut;

1. Ta med egen cykel för någon form av XC liknande cykling.
Alt1. Långtur med packning under en vecka.
Alt2. Bo på ett och samma ställe och göra dagsturer.

2. Hyra downhillcyklar och utrustning någonstans där det erbjuds boende i anslutning till bra åkning.

Skulle funka fint för mig, men det finns säker fler alternativ.. inte fel om man får hyfstat mycket för pengarna heller. Polen är kanske inte så dumt är väl både nära och billigt, bra vet jag inte?

bigfish skrev:
> Polen är kanske inte
> så dumt är väl både nära och billigt, bra vet jag
> inte?

Jag körde en tur i Polen i somras (från Litauiska gränsen upp
till Gdynia), och tyckte att det funkade bra.

I de östra delarna var vägarna ganska dåliga, men det fanns
väldigt få bilar.

Ju närmre jag kom Gdynia desto bättre blev vägarna, å andra sidan
så ökade trafiken märkbart.

bigfish skrev:

> Någon som har ett bra tips på en lämpligt tur för
> en vecka?

Börja gärna med att bestämma dig för om du ska ägna en vecka åt att åka från A till B eller om du ska vara på ett ställe en vecka och hoja i omgivningarna. I det förra fallet måste du tänka på bagage. I det andra kan du hoja precis som hemma.

Åker du med bagage så begränsas möjligheterna till mer teknisk cykling av hur du transporterar det, om du har det på cykeln eller har någon form av support. En verklig höjdare vore att korsa alperna, googla på "transalp tours mtb" o snarlika uttryck, Markus F är nog den som vet mest om transalplederna på happy.

Är du istället ute efter att ligga på ett och samma ställe är Lago di Garda svårslaget. En annan verklig höjdare är Sevenstanes i Skottland, särskilt Glentress i Tweed Valley.

Jag säger som Per, börja med att bestämma dig för HUR du ska cykla.
- Åka till ett ställe och cykla dagsturer och kanske till och med hyra cykel (både lvg och mtb)
- Lasta cykeln full med allt du behöver och köra landsvägstouring (obs, vad man behöver ha med sig är väldigt lite egentligen, speciellt om man kan bo och äta billigt)
- Åka en långtur med supportbil (men vem ska köra?)
- MTB-touring med ryggsäck (obs, det begränsar dig till att bo på hotell och du får ha minimal packning)

Själv sitter jag just nu och våndas. Ska jag åka till Österrike och cykla landsväg genom Ötztal ner till Italien, eller ska jag ta bo stationärt i Brenner och köra dagsturer på MTB kring Tuxerjoch, eller är det dags att utforska dom polska bergen, eller borde jag inte åka till Alta Rezia?

Över Alperna på stig

Genom Alperna på landsväg

Om ngn ska aka till Garda ska man nog först kolla upp vad som är bestämt ang. förbud av cykling pa stigar i de trakterna. Det har varit en del skriverier i tyska mtb-tidningar ang detta. Vet dock inte vad som gäller nuförtiden.
@Markus F: Varför inte bo staionärt i närheten av Innsbruck och köra bade lvg och mtb? Kühtaisattel och Timmelsjoch med lvg ena dagen och runt Innsbruck finns det bra med mtb-turer http://images-eu.amazon.com/images/P/3706623854.03.LZZZZZZZ.jpg

slors skrev:
> Kühtaisattel
> och Timmelsjoch med lvg ena dagen och runt
> Innsbruck finns det bra med mtb-turer

Ja, så fortsätter man över Jaufenpass ner till Sterzing och rullar hela vägen hem... Man kan ju bo i Steinach till exempel.
Det är exakt såna tankar som sysselsätter mitt huvud just nu. Men då måste jag ju ta med två cyklar.. Decisions decisions...

Markus F skrev:
> slors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kühtaisattel
> > och Timmelsjoch med lvg ena dagen och runt
> > Innsbruck finns det bra med mtb-turer
>
> Ja, så fortsätter man över Jaufenpass ner till
> Sterzing och rullar hela vägen hem... Man kan ju
> bo i Steinach till exempel.
> Det är exakt såna tankar som sysselsätter mitt
> huvud just nu. Men då måste jag ju ta med två
> cyklar.. Decisions decisions...

Japp, men jag vet inte om man kan kalla det för att rulla fr Sterzing till Innsbruck dock. Brenner ligger lite i vägen. Om du bor i Innsbruck och kör Kühtai-Timmelsjoch-Jaufen-Brenner sa har du runt 24 mil och 5500 hm i benen när du kommer hem lagom till lunch ;-) Man kan iofs övernatta i St: Leonhard och ta Jaufen-Brenner nästa dag. Fast den rundan är nog bättre i andra riktningen, dvs komma över trafikkatastrofen Brenner sa fort som möjligt, inte är den spec vacker heller. De andra passen är desto bättre, Timmeljoch är brutallang och Kühtai är verdammt brant bitvis. Jaufenpass är varken eller utan bara trevlig.
Själv haller jag pa att lista ut en rolig runda med sa manga alppass som möjligt med start och mal strax söder om München, 7-9 dagar ska vi vara ute. Dessutom funderar jag pa om det inte är dags för mig att köra en alpenüberquerung, typ fran München (eller innsbruck) till Nizza. Och isafall hur? Ska det vara full attack med en yttepytteliten rygga med typ ett par kalsonger och en t-shirt som enda packning eller mera campingbetonat, kanske tom med släp efter cykeln? I-landsproblem tror jag det kallas.

Innsbruck-Ötz 18,5 km. Ötz-Timmelsjoch 54km. Timmelsjoch- St Leonard 29,5km. St Leonhard-Sterzing 18.5km. Sterzing-Brenner-Innsbruck borde vara 40-50km (har inte kartan hemma). 17 mil ungefär.. Med andra ord läge för en övernattning nånstans. Och som du säger, det är trist hemväg om man kör den rundan moturs. Verkligen ett I-Landsproblem..

Markus F skrev:
> Innsbruck-Ötz 18,5 km. Ötz-Timmelsjoch 54km.
> Timmelsjoch- St Leonard 29,5km. St
> Leonhard-Sterzing 18.5km.
> Sterzing-Brenner-Innsbruck borde vara 40-50km (har
> inte kartan hemma). 17 mil ungefär.. Med andra ord
> läge för en övernattning nånstans. Och som du
> säger, det är trist hemväg om man kör den rundan
> moturs. Verkligen ett I-Landsproblem..

kolla http://www.soelden.com/main/files/pdf_Files/radmarathon/hoehenprofil,method=main.pdf
eller http://www.oetztaler-radmarathon.com/

slors skrev:
> Om ngn ska aka till Garda ska man nog först kolla
> upp vad som är bestämt ang. förbud av cykling pa
> stigar i de trakterna. Det har varit en del
> skriverier i tyska mtb-tidningar ang detta.

Tror inte det är någon större fara. Hojade vid Garda förra året (2005) och det var mer MTB vänligt än år 2000. Finns en reserapport här http://www.lowdin.nu/MTB/Juni05/A_short_trip_to_the_Alps.html skrålla neråt. Tidigare förbudsskyltar var ersatta med anslag med MTB-etik, "ta det lugnt runt skymda hörn", "ta hänsyn till fotgängare", "kålla att bromsarna tar då o då", etc.

CH20000035.JPG

Hojar man över Timmeljoch är det inte långt till Passo Stelvio, ett legendariskt pass, som kan förenas med Umbrail pass till (eller från) Sankta Maria Val Müstair.

Per skrev:
> slors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om ngn ska aka till Garda ska man nog först
> kolla
> > upp vad som är bestämt ang. förbud av cykling
> pa
> > stigar i de trakterna. Det har varit en del
> > skriverier i tyska mtb-tidningar ang detta.
>
> Tror inte det är någon större fara. Hojade vid
> Garda förra året (2005) och det var mer MTB
> vänligt än år 2000. Finns en reserapport här
> http://www.lowdin.nu/MTB/Juni05/A_short_trip_to_th
> e_Alps.html skrålla neråt. Tidigare förbudsskyltar
> var ersatta med anslag med MTB-etik, "ta det lugnt
> runt skymda hörn", "ta hänsyn till fotgängare",
> "kålla att bromsarna tar då o då", etc.
>
> http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/It2000/It
> aly2000_files/CH20000035.JPG
>
> Hojar man över Timmeljoch är det inte långt till
> Passo Stelvio, ett legendariskt pass, som kan
> förenas med Umbrail pass till (eller från) Sankta
> Maria Val Müstair.

ja, men de senaste förbudsnyheterna har kommit nu under vintern. orkar inte googla men jag vet att tyska mtb-tidningar ondgjort sig över det faktum att italienska myndigheter bestämt sig för att krangla till det för cyklister.
Stelvio är en klassiker. De 48 serpentinera fr Prad ska väl varje cyklist genomlida ngn gang i livet. Vi körde ocksa Umbrail pa vägen ner, den lilla biten som är oasfalterad är inget att oroa sig för. Nu far det ta och bli sommar snart!!

Tillbaka
Topp