Semesterfundering, var é "alla"?

Trysil. Det som inte regnat bort, har vi köat bort antingen i liftkö eller i eländiga köer som uppstår i nedfarterna.
Gullia är knappt cykelbart om man vill vara på rull. Ser fram emot svenska sidan nästkommande veckor!

Kul att det är mycket folk men trist när man knappt kan hålla styrfart...

Trysil. Det som inte regnat bort, har vi köat bort antingen i liftkö eller i eländiga köer som uppstår i nedfarterna.
Gullia är knappt cykelbart om man vill vara på rull. Ser fram emot svenska sidan nästkommande veckor!

Kul att det är mycket folk men trist när man knappt kan hålla styrfart...
Märklgt! Vi var där ungefär samma tid förra året och då var det inte alls mkt folk. Lite lagom så där.

Märklgt! Vi var där ungefär samma tid förra året och då var det inte alls mkt folk. Lite lagom så där.
Upplever det inte så nu. Köer i liften (vilket är fine!) och många som verkar vara är uppe första gången och inte är vana vilket skapar lemmeltåg i lederna. Missförstå inte. Alla måste få cykla men inte riktigt vad vi var ute efter när vi åkte hit :)

Ja inte behöver vi trängas än åtminstone ?
IMG_1832.jpeg

Bildbevis! Vi kan ju inte veta om du är en bedragare.
70% finnar så måste vara någon gruppresa eller dylikt ?

Bild kommer..

Många är nog på lunch, var iaf tre rader tidigare. Tyvärr verkar det som någon kraschade illa och blev hämtad med helikopter så vi tappade suget och rundade av ganska tidigt..
IMG_1836.jpeg

Senast ändrad:
Vi körde till Järvsö norrifrån vid 11 igår och mötte många mtb-lastade bilar på väg uppåt.
Kan ana att det var ett lämmeltåg på väg till Åre
Många av finnarna skulle åka vidare till Åre. Det var flera stora sällskap som var där enligt en jag pratade med. Många besökte både järvsö och Åre när dom ändå var i Sverige.

Såg också en hel del MTB:s också på vägen upp till Hammerdal. Men mest XC-hojar så oklart om Åre var målet.

Många av finnarna skulle åka vidare till Åre. Det var flera stora sällskap som var där enligt en jag pratade med. Många besökte både järvsö och Åre när dom ändå var i Sverige.
Jag var i Järvsö i fredags. Procentmässigt mycket finskt och norskt då. (dessutom är jag halvfinne själv) men ingen liftkö på hela dagen.
I år har det utan undantag inte varit liftköer alls tycker jag, eller relativt korta liftköer. Åren 2022 och 2021 var det ju ibland lååånga köer.
Hörde dessutom att Kungsberget gått knackigt i år. Nästan tomt på besökare. Trots att lederna ska vara helt OK och roliga. Jag måste besöka Kungsberget innan det kanske stänger helt.
Tror cykelbubblan under pandemin håller på att pysa ur...

"Huva" appropå olyckan du skrev om. Hoppas den cyklisten kommer tillbaka och kör snart igen.
Dottern hade en liten krasch, men i hög fart, i fredags. Hon kunde inte åka mer den dagen men var tillbaka på cykel dagen efter. Det gick relativt bra, kanske tack vare skydden och tur. Det får en ju att tänka.

Jag var i Järvsö i fredags. Procentmässigt mycket finskt och norskt då. (dessutom är jag halvfinne själv) men ingen liftkö på hela dagen.
I år har det utan undantag inte varit liftköer alls tycker jag, eller relativt korta liftköer. Åren 2022 och 2021 var det ju ibland lååånga köer.
Hörde dessutom att Kungsberget gått knackigt i år. Nästan tomt på besökare. Trots att lederna ska vara helt OK och roliga. Jag måste besöka Kungsberget innan det kanske stänger helt.
Tror cykelbubblan under pandemin håller på att pysa ur...

"Huva" appropå olyckan du skrev om. Hoppas den cyklisten kommer tillbaka och kör snart igen.
Dottern hade en liten krasch, men i hög fart, i fredags. Hon kunde inte åka mer den dagen men var tillbaka på cykel dagen efter. Det gick relativt bra, kanske tack vare skydden och tur. Det får en ju att tänka.
Ja jag har kollat lokaltidningarna och det har inte stått något så jag hoppas det inte var så allvarligt trots helikopter.

Fuckup-marginalen är ju liten i många leder och konsekvensen hög vid en vurpa.

Åre i år var ungefär som vanligt tyckte jag, dvs så som det var före 2020. Pandemin var inte direkt representativ.

Varit i både Serfaus-Fiss-Ladis och nu Sölden i dagarna och visst är det mycket folk men ingen direkt trängsel varken i liftar eller spår. Man får snarare känslan av att de går runt på att skeppa upp folk till restaurangerna på berget än att cyklingen går runt. Vandrarna åker dessutom helt gratis med de lokala sommarkorten man får om man bor här.

Är det några e-bikes i parkerna?
En vän som bor i norra Italien kör bara e-bike numera så där försvann ju ett årskort på nån lokal lift.

Vet inte riktigt var man skulle köra e-bike på ett sätt som ersätter Åre/Järvsö etc i Sverige men bor man mer bergigt så ligger det väl nära till hands att skippa liftkort och istället få valuta för sitt batteri och sin elmotor utanför bike-parks?

En vän som bor i norra Italien kör bara e-bike numera så där försvann ju ett årskort på nån lokal lift.

Vet inte riktigt var man skulle köra e-bike på ett sätt som ersätter Åre/Järvsö etc i Sverige men bor man mer bergigt så ligger det väl nära till hands att skippa liftkort och istället få valuta för sitt batteri och sin elmotor utanför bike-parks?
Att du ens vågar nämna e-ordet! ?

Har ingen aning om eMTB-åkningen påverkar liftkortsförsäljningen i stort. Kan bara se till mig själv när jag åker till bike parks. Oavsett analog eller el så köper jag liftkort i alla fall eftersom det är bekvämare och batteriet håller hela dagen. Kostar ju inte så mkt mer än ledkort ändå.

Däremot kanske man väljer ngn gammal liftlös slalombacke en dag då man egentligen kanske skulle åka till en park. :unsure: Å andra sidan har parker mkt bättre byggda leder än vad skogen erbjuder. Det är två olika saker.

Det brukar vara e-mtbs i järvsö men dom åker lift.

Typ frösön har ju både lift och väg upp men det är ju så enkel cykling upp så e-mtbs borde vara överkurs. Men iofs bor man där och cyklar ofta så kanske..

E mtb ersätter rimligen lift. Inte liftkort.

Varför de som råkar ha med en dit det finns lift inte cyklar upp är oklart men kalkylen verkar inte bygga på insparade liftkort i alla fall.
Blev ramaskri när det inte skulle tillåtas i liften på isaberg.
Klart liften är snabbare och skiter man pengar är det väl inget att tveka på.

För några veckor sen åkte jag lift för första gången i mitt liv (i norra Italien) och det vara en riktigt trevligt upplevelse! Jag trampar gärna uppför, men inte på backarna och höjdskillnaden i en riktigt bikepark. Jag tror också inte på eMTB, även om jag aldrig har provat en. Jag såg inte en enda eMTB i bikepark i La Thuile.

OnT: det var riktigt lugnt i La Thuile i början av juli, men det är tidigt för italienare och fransosen och det var en måndag.

Jag har inget som helst intresse av att skaffa elcykel, men nånstans används ju alla eldrivna 170/170-monster på 29”-hjul. Jag säger inte att de konkurrerar med liften direkt, men om det är så så är det väldigt synd.

För att svara på din frågan, jag tror inte att en elcykel konkurrerar med liften i en bike park. Men i norra Italien konkurrerar elcyklar helt klart med liften för att det blir mycket attraktivare att åka på flera ställen när man inte behöver trampa så hård uppför. I norra Italien finns för de flesta många fina berg mycket närmare hemmet än en bike park.

I Sverige är situationen mycket annorlunda. Det finns inte så många berg utan lift i södra hälften av Sverige och sen finns såklart vanliga problemet med elcyklar i naturen.

Ang el-mtb, efter tio dagar i Schweiz så skulle jag säga att utförsåkare mestadels kör utan el, xco-folk utan el, resten med el. Lite svårt att klassa, men rejält många med el, även riktigt dyra varianter, men för entusiasterna känns som att de undviker el.
I parken mestadels utan el, de jag såg cykla upp runt parken var hardcore träning utan el.

Har svårt att se att klientelet som väljer e-mtb skulle välja bort lift om det

Tyvärr gör nog vädret sitt på besöksantalet i bikeparkerna när det handlar om familjerna. Hardcoreåkarna som cyklar i alla väder är dom få som syns vissa dagar.
Vad gäller emtb utesluter det inte det andra. N+1=3 dvs dh i bikepark man tar ju inte med kakor till kaffet och emtb enduro ”offpistlaps” ,bor i skåne, all annan cykling gravel. Blir det ngn resa som till tex Nesbyen/Norge är det emtb som är med. Där såg man inte ngn vanlig mtb cykla upp utan de cyklisterna satt i bussar med stora släp fulla med trampbara cyklar som kördes i skytteltrafik upp?

Jag har inget som helst intresse av att skaffa elcykel, men nånstans används ju alla eldrivna 170/170-monster på 29”-hjul. Jag säger inte att de konkurrerar med liften direkt, men om det är så så är det väldigt synd.
Jag har exakt det! Ett 170/170 monster på 29" hjul. Den används precis överallt där alla andra använder sina 170/170 monster på 29" hjul som ej har motor/batteri. Vad är skillnaden? Mer än att jag oftast kör fler laps med pulsen under kontroll.
Har även en DH som används vid parkåka. Har kört e-hojen i park också. Både med och utan lift. Båda funkar ypperligt.
Ser inte vad som är så "synd" i att en e-hoj konkurrerar med en lift egentligen. Många ställen måste man lösa ett ledpass oavsett om man åker lift eller tar sig upp på annat vis. Så vad är skillnaden på om jag sitter på en sadel upp eller i en lift upp om jag har betalt för mig?

Hela diskussionen börjar bli rätt tröttsam.

Jag har exakt det! Ett 170/170 monster på 29" hjul. Den används precis överallt där alla andra använder sina 170/170 monster på 29" hjul som ej har motor/batteri. Vad är skillnaden? Mer än att jag oftast kör fler laps med pulsen under kontroll.
Har även en DH som används vid parkåka. Har kört e-hojen i park också. Både med och utan lift. Båda funkar ypperligt.
Ser inte vad som är så "synd" i att en e-hoj konkurrerar med en lift egentligen. Många ställen måste man lösa ett ledpass oavsett om man åker lift eller tar sig upp på annat vis. Så vad är skillnaden på om jag sitter på en sadel upp eller i en lift upp om jag har betalt för mig?

Det var väl mest frågan om att ta liften med e-bike. 9ggr av 10 är det väl för att de bara har en cykel + vill åka lift. Går ju ändå snabbare m lift.

Sen tror jag inte att det hjälper att de som gräver och bygger olagligt skaffat motor.
Om man dömer efter klinten och observatoriet så har de sparade krafterna används till att gräva.

En tränad cyklist på emtb kan mycket väl tävla uppför tidsmässigt mot vissa bikeparksliftar. Då löser man stigkort faktiskt väldigt kul och jobbigare än åka lift om man vill ha konditionsträning hör och häpna på en emtb under en ”liftdag”. Håller med dig om dom med en emtb gör nog det valet du nämner angående liften pga en cykel.

Det är grävandet i sig som är fel inte om utövaren har mtb eller emtb. Det grävdes långt innan emtb anlände i de områdena du nämner. Det man kan göra är ju att inte cykla där utan hålla sig i de uppmärkta cykellederna vare sig man har mtb eller emtb och låta de som håller i spaden stå till svars absolut inte cykla där själv. Om ingen nyttjar stigen på ngt vis tar naturen tillbaka sitt revir fort eller det ekonomiska skogsbruket med all säkerhet. Efter slutavverkning finns inga spår synliga kvar av en stig hur den än är gjord.
Jag rekommenderar att åka till Ryssberget/Jockarp, Kungsbygget, Vallåsen eller Vånga när det handlar om utförscykling i södra Sverige. Där kan man lösa stigkort eller liftkort om det finns?. Tycker att det finns en dubbelmoral i det här och framför allt i det nämnda området där det tenderar att handla om emtb vs mtb vilket är synd. Alla cyklister emtb som mtb har ett val var man cyklar….nu blev det lite utanför ämnet?

Det som är ”synd” är att Trek och Specialized inte kommer hit och vårdar våra spår när eldsjälarna som väljer att jobba på en kulle istället för ett kontor med dubbel lön, inte finns kvar på kullen om det fortsätter vara noll kö i liften.

Som jag skrev ovan så säger jag inte att det definitivt finns ett garanterat samband mellan mindre folk i liftkön och ökat antal elcyklar i stugorna, det kan lika gärna vara vädret som Raider skrev. Eller något helt annat. Om du tycker diskussionen är tröttsam behöver du inte läsa på ett cykelforum.

Tackar för en saklig och intressant diskussion hoppas tråden får ligga kvar trots lite e-inblandning. Varje dag ökar acceptansen för cyklingens fantastiska olikheter. En sport/hobby som är värd att få utövas med den inriktningen som varje individ önskar och mår bra. Avslutar med tre som jag tycker är mkt kloka maximer tagna från Apollos tempelruin i Delfi.
De tre maximerna på Apollos tempel i Delfi.

Känn dig själv. Inget till överdrift. Tvärsäkerhet leder till förfall.

Tillbaka
Topp