Semesterraket (Halvtid "ish") Specialized Stumpjumper Comp Carbon 2019 (27,5)

Mini_me

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av lite cykelglädje:)

Farligt att vara ledigt några dagar , då kan man råka köpa ny hoj. Valet föll på en Stumpjumper Comp Carbon 2019.
27,5" och 150/150 slag.
Hade redan en gaffel på ingång och var lite rädd att färgerna inte skulle funka ihop men det blev kanon anser jag.

Tack till Crossmax för hjälp och lån av diverse.

Bjuder på lite bilder från själva riva/fixa/montera momenten (Vissa bilder kanske inte är kanon med Makten ordnade slutresultat bilden med bravur!):

Inköp:
IMG_0321.JPEG

Riva isär för byte gaffel och överflyttning av lite delar från gamla hojen:

IMG_7790.JPG

Redo för ny gaffel:

IMG_7796.JPG

EDC preppad:

IMG_7831.jpg

IMG_0355.JPEG

Saker börja hamna på rätt plats:

IMG_7805.JPG

Hope Bromsar får stå för stoppkraft:

IMG_7852.JPG

Funktionstest av flaskhållare:

IMG_7855.JPG

Och klar! Bara hunnit med en snabbrunda men känns som en dröm:)

R0000824_stor.jpg

R0000825_stor.jpg

Vikt utan pedaler hamna på ca 13,2kg

Spec:

1x11 - SLX bakväxel och XTR reglage (NX DUB vev) , SLX kassett 11-42
Lyrik RC2 2019 Framgaffel (150mm)
Original Fox dämp bak
Hope Tech3 E4 bromsar med SRAM skivor 180 bak och 200 fram
Oneup EDC kit i styrröret inkl punkakit.
Nukeproof Horizon Kolfiber styre (800mm)
ESI Silikon handtag
Original stam 45mm
WolfTooth dropper reglage
Original hjul och däck (Tubeless såklart)

Säkert glömnt nåt :)

Gott Nytt År alla :) Kommer bli ett bra 2019!

Senast ändrad:
Supernajs! Gillar färgkombon, ger karaktär helt klart.

Sjukt ful färgkombo med den gaffeln till den ramen. Tack och lov vet jag en som snart får in en Lyrik RC2 i svart, så jag kan arra ett byte av underben snarast möjligt.

Nej men seriöst, riktigt jäkla snygg lack det där! Och gaffeln passar minst sagt betydligt bättre i verkligheten än på pappret. Tyvärr.

Tack alla för peppet! Är super nöjd med resultatet.
Hade plan att köpa en lösram till våren men detta dök upp för ett bra pris så jag slog till.
Gaffeln har varit en plan sen sommaren så den var redan beställd och klar. Men dom gifte sig riktigt bra :)

Axel :) Allt är en kostnadsfråga ;)

Riktigt läcker ram. Lite tveksam till gaffelfärgen, men helt fel var det väl iaf inte.

Som min dotter skulle säga: Fett snyggt!
Jag gillar färgkombon! Lite Tetris-känsla ;)

Matchande hjälm?

Senast ändrad:
AX3L sa:
xyz-saft sa:
Snyggt! Du har inte funderat på att ta bort dekalerna på gaffeln?

Jag tror att mer tankeverksamhet har spenderats på det än val av cykelmodell ?

Haha ja det har snurrats några varv. Man får med ”stealth” dekaler oxå men dom kommer se mer fel ut. Det silvriga får leva ett tag till. Däremot ska loggorna på hjulen bort. ?

Fick frågan av en gemensam vän om den där hojen var ngt att ha...? -köööp!!! Skrev ja tillbaka :) sen dök din tråd upp!
Ja har en likadan fast en Sworks 29” :)

Rompa sa:
Fick frågan av en gemensam vän om den där hojen var ngt att ha...? -köööp!!! Skrev ja tillbaka :) sen dök din tråd upp!

Precis! Haha ja han skicka att den skulle vara grym. Och så rätt ni hade ?

Tror jag sett din hoj på nån bild som John skickat , med caption: Dyrt ?

Vi har kört ihop på en ghettotur faktiskt (eller vi starta samtidigt iaf). Dock var jag nOoB och rullade på Treken? Jag får göra ett nytt besök i vår så kan vi nörda lite?

Mini_me sa:
Rompa sa:

Precis! Haha ja han skicka att den skulle vara grym. Och så rätt ni hade ?

Tror jag sett din hoj på nån bild som John skickat , med caption: Dyrt ?

Vi har kört ihop på en ghettotur faktiskt (eller vi starta samtidigt iaf). Dock var jag nOoB och rullade på Treken? Jag får göra ett nytt besök i vår så kan vi nörda lite?

Rompa hade tänkt köra i Hellas igår men bangade eftersom han var rädd för is. Men han kör nog igång igen nångång runt maj, om vädret är godtagbart då!

Gaffelklibborna i silver är snygga och markerar att det inte är någon simpel Marzocchi Bomber där fram :)

Hjulklibborna är väl rätt ok de med, faktiskt.

Sixten Fors sa:
Gaffelklibborna i silver är snygga och markerar att det inte är någon simpel Marzocchi Bomber där fram :)

Hjulklibborna är väl rätt ok de med, faktiskt.

Precis :) Inga bomber på min raket :)

Jo dom funkar men jag ...ääähh jag vet inte , dom får sitta en stund till :

För en gångs skull tycker jag att gaffelklibborna är snygga! :-P Även de på hjulen är rätt fina, men kanske inte den färgen tillsammans med gaffel.
En ära att få plåta din fina velociped också! Den är vådligt snygg i verkligheten:-)

Snygg!
Tur jag läste tråden, annars hade jag trott att du (cykeln) var ”den färgglada tysken från Ashle-fäll(sick)” på besök när jag råkar på er i skogen.
Var tvungen att googla lite på hojen, för att bekräfta de feta däcken. Perfekt vintercykel :-)
Lustigt förstärkningsstag på ramen...

Och.. jag förstår att du gärna blir klar med cykeln på en skruva-session, verkstan ut som en ”jag fortsätter imorgon”-variant ;-)

Der Kaiser sa:
Snygg!
Tur jag läste tråden, annars hade jag trott att du (cykeln) var ”den färgglada tysken från Ashle-fäll(sick)” på besök när jag råkar på er i skogen.
Var tvungen att googla lite på hojen, för att bekräfta de feta däcken. Perfekt vintercykel :-)

Och.. jag förstår att du gärna blir klar med cykeln på en skruva-session, verkstan ut som en ”jag fortsätter imorgon”-variant ;-)

Tack:)

2,6” är det ny svarta vettu ;)

Och helt korrekt , har möjligheten att bara släppa allt och gå. Till Crossmax stora förskräckelse ?

Makten sa:
För en gångs skull tycker jag att gaffelklibborna är snygga! :-P Även de på hjulen är rätt fina, men kanske inte den färgen tillsammans med gaffel.
En ära att få plåta din fina velociped också! Den är vådligt snygg i verkligheten:-)

Whaaaat!? Makten godkända klibbor? Blixt från klar himmel?

Bilderna blev kanon , särskilt eftersom det skedde lite mitt i all cykling ??

Mini_me sa:
Der Kaiser sa:
Snygg!

Tack:)

2,6” är det ny svarta vettu ;)

Och helt korrekt , har möjligheten att bara släppa allt och gå. Till Crossmax stora förskräckelse ?

Ja det där blev auto-incorrectat åt helvete, ..”ser inte ut som”... skulle det ha förstås varit. Men ok, gissar att du ändå tar med verkygen hem/låser in dem i förrådet. :-)

Jag har just plockat av ett Der baron 2.6, lyckades på nåt sätt få den att orma sig på fälgen så att den gick mot ramen :-P

Själva "verkstaden" är bakom mig när hojen fotades , har lite för mycket annat i förrådet. Det som syns är ett utrymme precis utanför :)
Så allt släpas in där och sen går man hem.

Denna ram ska klara 2,8 eller ev 3.0 (minns inte vad som stod i spec). :)

Senast ändrad:
Rompa sa:
Mini_me sa:
Denna ram ska klara 2,8 eller ev 3.0 (minns inte vad som stod i spec). :)

Jag kör 27.5+ 3.0 på min nu under vintern. Funkar utmärkt.
Tar din 29” oxå med tanke på gaffeln?

Inte officiellt vad jag vet. Men ska testa med ett 29” hjulpar och se. Borde gå om man kör lite mindre kralliga däck. ?

Hej Bullen!

Då var vi framme vid typ halvtid och tänkte uppdatera med vad som hänt och hur stor skillnad mot min förra hoj det faktiskt var.

Min förra hoj var en Trek Remedy 2016 med 140mm i slag fram och bak. En bra cykel men som jag växte ur .
Skillnaden är mest i geo som är lite mer rymlig på denna och lite mer "modern" geo även om spez inte är extrema på nåt sätt.

Känslan är markant mycket bättre! Den svara bättre och känns allmänt mer lättjobbad i skogen.

Uppdateringar som skett sen den bultades ihop är som följer:

*Nya hjul - troligen den största vikt besparingen jag har gjort nånsin på en hoj: 460gr totalt.
Det som nu sitter på är Ibis 742 kolfiber (35mm)

*Ny (beg) bakväxel (XT M8000) - ingen skillnad bortsett från vikten om man jämför med SLX växeln som satt på.

*Ny stam som är 35mm (En NukeProof "Sam Hill") - gillar den snabba styrningen och att positionen blev bättre på hojen.

*Ny (Beg) Fox DPX2 dämpare som lyfte känslan rejält. Innan blåste man igenom vid stora smällar (typ huck till platt eller gnarly saker nedför) - Dock drog detta med sig lite vikt men lätt värt det.

Kör mest Hellas men rivit av några ESS och SBR med bra känsla (Spärren sitter i föraren, inte i hojen;) )
Detta är långt ifrån en Endurohoj men det klarar sig bra ändå :)
Så...är jag nöjd med uppdateringen och ångrar jag att lägga ut massa slantar?

Svar Nej.
Detta är lätt det bästa beslut jag tagit när det kommer till cykling.
Valde att bara köra på saker jag vill ha och inte hålla på med "detta är typ det jag vill ha". Spara - köpa - njuta :)

Nästa som står på tur är ny vev och längre fram kanske nya nav (Är Ibis egna nav med okänd vikt).

Och sen lite bilder ifrån tvätten som skedde idag:

IMG_1573.jpg

IMG_1575.jpg

IMG_1576.jpg

IMG_1115.JPG

Funderar på om jag ska tömma kontot lite så här på semestern och skaffa mig en ny stigcykel, hur trampvänlig är den på vanlig rådjursstig ?

MtbIte sa:
Funderar på om jag ska tömma kontot lite så här på semestern och skaffa mig en ny stigcykel, hur trampvänlig är den på vanlig rådjursstig ?

Den är kanon på helt vanlig stig. Dom partier i Hellas som inte är brötiga som fan är det smooth och flowig.
Sen hänger ju mycket på hur du är som förare. Jag börja med att bara plöja in och igenom allt men är nu mer följsam = går snabbare.

Bor du i Stockholm och är runt 170ish cm kan vi ta en sväng och du får testa. Annars går dom säkert att hyra från diverse Spez ställen :)

Mini_me sa:
MtbIte sa:

Den är kanon på helt vanlig stig. Dom partier i Hellas som inte är brötiga som fan är det smooth och flowig.
Sen hänger ju mycket på hur du är som förare. Jag börja med att bara plöja in och igenom allt men är nu mer följsam = går snabbare.

Bor du i Stockholm och är runt 170ish cm kan vi ta en sväng och du får testa. Annars går dom säkert att hyra från diverse Spez ställen :)[/quote

Låter bra , den kommer om jag köper en få plöja en del stök.

Bor tyvärr på en annan ort men tack för inbjudan, ska se om jag kan få tag på en i orten jag bor i??]

Berätta mer om dämparbytet, vad hade du från början, vad gillade du inte, vad blev bättre osv??

Tillbaka
Topp