[semi-OT?] DJI Osmo Action-tråden

zinkpasta

Aktiv medlem
Råkade okynnesköpa en DJI Osmo action. Vad bör jag mer köpa (förutom batteri och sdkort)? Läste nånstans att linsen kunde bytas till bättre, och DC Rainmaker anmärkte ju på att vidvinkeln var sämre än t. ex. Gopro.

Nåt annat att veta / tänka på? Ska jag skicka tillbaka den för att det säkert snart kommer en 2:a?

Jag har skaffat en Osmo Action 3. Valde den framför GoPro bl.a. pga bättre pris, något mindre, bättre batteritid och stabilare programvara.

Dock hade mitt exemplar stora fokusproblem. DJI hävdar att de löst fokusproblemen med en mjukvaruuppdatering men tittar man på nätet är det många som justerar sina egna kameror genom att ställa in optiken rätt i den. Felinställd hårdvara med andra ord men det vill inte DJI erkänna.

Jag beställde en ny kamera från en annan affär. Jag kollade upp tillverkningsdatumet med dem innan jag beställde. Nu är jag riktigt nöjd! Kommer använda den en del i sommar så jag återkommer allt eftersom.

Bifogar en bild som visar skillnaden i skärpa. Delutsnitt från en större bild. Bilderna är tagna på samma avstånd, samma ljus osv. Storleksskillnaden beror på slarvig beskärning.
Osmo3.jpg

ping till @Luthman Photography. Du har väl testat den här kameran i ett annat sammanhang?

Ja, men det har jag ju. Jag tyckte att den var bra som jag minns det. Några skärpeproblem upptäckte inte jag på mitt testexemplar iaf. Sen Gopro lanserade elvan så trumfar väl den Osmo Action 3, men det gör ju inte den kameran (DJI) sämre på något sätt.

Ja, men det har jag ju. Jag tyckte att den var bra som jag minns det. Några skärpeproblem upptäckte inte jag på mitt testexemplar iaf. Sen Gopro lanserade elvan så trumfar väl den Osmo Action 3, men det gör ju inte den kameran (DJI) sämre på något sätt.
Hero 11 och Action 3 släpptes på samma dag har jag läst.

Jo, 11:an har något bättre bildkvalitet och bättre dynamiskt omfång. Men action 3 kommer duga hur bra som helst för mig. Tar jag mitt filmande till en högre nivå kan jag byta upp mig, men då har det nog kommit en hero 12/13 eller action 4/5 istället.

Du fick kanske ett skarpt exemplar då, men bland de tidigare tillverkade kamerorna har många haft problem med fokusen.

Tillbaka
Topp