Sen RR: Verona and Lessinia loop

AndreasVH

Aktiv medlem
Sedan sisådär 10 år tillbaka har jag och min kompis Conor (som bor i UK) försökt göra något cykelrelaterat varje år. Det har blivit t.ex. Mallis och Nice, men den trevligaste var när vi cyklade den här rutten genom Ardennerna 2019:

Sedan gick det förstås några år då vi inte fick till det pga pandemi. Lite olika planer smiddes och när det slutligen blev av nu i september 2022, så plockades även den rutten på samma ställe:
Tanken var att ta det lugnt och köra på tre dagar med boende på B&B och/eller rifugio, vilket visade sig vara lagom.

Verona var fint. Vi åt glass och drack vin:

IMG_3357.jpeg IMG_3362.jpeg

Sedan skruvades det ihop cyklar förstås, men jag tror ingen är intresserad av bilder på två svettiga karlar i en källare...

Fredagmorgonen började förstås med cappuccino och croissant på fiket runt hörnet:

IMG_3370.jpeg

Strax efter 9:00 rullade vi iväg. Rutten började precis här:

IMG_3375.jpeg

Sedan bar det av uppför på en ås täckt av olivträd, vinrankor och hela fält med rosmarin. Under första halvan av dagen gick vägen upp och ner på varierande underlag. Sportgrus, smala fina asfaltsvägar och riktigt brötiga grusvägar med knädjupa fåror i mitten pga regn. Jag cyklade det mesta förutom det sistnämna, men Conor klev av och gick en hel del. Det gick långsamt stundvis, men inte fan gjorde det något när vi hade så mycket tid på oss!

IMG_3382.jpeg IMG_3385.jpeg IMG_3393.jpeg

IMG_3401.jpeg IMG_3383.jpeg IMG_3402 (1).jpeg

Efter några timmar var det dags för världens mest vältajmade lunch i Cerro Veronese. De där molnen som skymtar ovan visade sig vara spöregn som varade exakt en timme och en kvart. Precis lagom för att hinna med mat, öl och kaffe med andra ord.

IMG_3406.jpeg

Mätta och belåtna gav vi oss av igen mot mer skogig miljö och snart var vi inne i den del av Lessinia som sträcker sig neråt en bit.
Här stötte vi på det läskigaste på hela turen; två gårdshundar... Fifan vad rädd jag blev när de kom bombande bakom oss och satte igång att skälla! Jag hade hört dom på några hundra meters håll en knapp minut tidigare och de hade alltså sprungit iväg för att komma ifatt oss så fort de fick upp vittringen. På bilden syns det hur de käkar ostbågar som Conor tack och lov hade sparat och strax efter kunde vi försiktigt backa därifrån och fortsätta turen... En sak till: De är mycket större än de ser ut att vara på bilden!

IMG_3409.jpeg IMG_3422.jpeg

IMG_3420.jpeg IMG_3428.jpeg

Därefter följde lite mer av samma (samt ett jävligt jobbigt och brant avsnitt dödsgrus) innan dagens höjdpunkt infann sig:
Agrobirrificio Laorno! Ett litet bryggeri mitt ute i ingenstans med finfin öl, fullspäckad charkbricka och gosig katt.
Medan vi satt där fick vi också se hur Citroen 2CV:n släpade sig uppför backen därifrån. 10-12% lutning med löst grus. Bra jobbat!

IMG_3433.jpeg IMG_3434.jpeg IMG_3441.jpeg

IMG_3444.jpeg IMG_3447.jpeg IMG_3456.jpeg

Sedan var det inte långt kvar till Bosco Chiesanuova där vi bokat hotell för natten, men sista biten var lika jävla fin den också. Stötte också på något vi sedan skulle se mer av:

IMG_3471.jpeg IMG_3700.jpeg

Tyvärr hade Easyjet just meddelat att de ställde in vår flight Verona-Gatwick, så istället för att strosa runt i den lilla staden fick vi spendera kvällen med att jaga nya flygbiljetter. Helt utan hjälp från Easyjet förstås. Det blev asdyra biljetter med BA, men vi fick tillbaka pengarna någon vecka efter hemkomsten, tack och lov. Hotellet hade en svinfet gaming area där vi hängde:

IMG_3480.jpeg

Torget i Bosco Chiesanouva innan avfärd lördag morgon:

IMG_3482.jpeg

Jag maxade visst antal filer som fick bifogas i ett inlägg. Hoppas det funkar att fortsätta i nästa! Den som lever får se!

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Sedan sisådär 10 år tillbaka har jag och min kompis Conor (som bor i UK) försökt göra något cykelrelaterat varje år. Det har blivit t.ex. Mallis och Nice, men den trevligaste var när vi cyklade den här rutten genom Ardennerna 2019:

Sedan gick det förstås några år då vi inte fick till det pga pandemi. Lite olika planer smiddes och när det slutligen blev av nu i september 2022, så plockades även den rutten på samma ställe:
Tanken var att ta det lugnt och köra på tre dagar med boende på B&B och/eller rifugio, vilket visade sig vara lagom.

Verona var fint. Vi åt glass och drack vin:

Visa bilaga 592475 Visa bilaga 592477

Sedan skruvades det ihop cyklar förstås, men jag tror ingen är intresserad av bilder på två svettiga karlar i en källare...

Fredagmorgonen började förstås med cappuccino och croissant på fiket runt hörnet:

Visa bilaga 592480

Sedan bar det av. Rutten började precis här:

Visa bilaga 592481

Sedan bar det av uppför på en ås täckt av olivträd, vinrankor och hela fält med rosmarin. Under första halvan av dagen gick vägen upp och ner på varierande underlag. Sportgrus, smala fina asfaltsvägar och riktigt brötiga grusvägar med knädjupa fåror i mitten pga regn. Jag cyklade det mesta förutom det sistnämna, men Conor klev av och gick en hel del. Det gick långsamt stundvis, men inte fan gjorde det något när vi hade så mycket tid på oss!

Visa bilaga 592486 Visa bilaga 592484 Visa bilaga 592483

Visa bilaga 592482 Visa bilaga 592485 Visa bilaga 592488

Sedan var det dags för världens mest vältajmade lunch i Cerro Veronese. De där molnen som skymtar ovan visade sig vara spöregn som varade exakt en timme och en kvart. Precis lagom för att hinna med mat, öl och kaffe med andra ord.

Visa bilaga 592489

Sedan bar det av igen mot mer skogig miljö och snart var vi inne i den del av Lessinia som sträcker sig neråt en bit.
Här stötte vi på det läskigaste på hela turen; två gårdshundar... Fifan vad rädd jag blev när de kom bombande bakom oss och satte igång att skälla! Jag hade hört dom på några hundra meters håll en knapp minut tidigare och de hade alltså sprungit iväg för att komma ifatt oss så fort de fick upp vittringen. På bilden syns det hur de käkar ostbågar som Conor tack och lov hade sparat och strax efter kunde vi försiktigt backa därifrån och fortsätta turen... En sak till: De är mycket större än de ser ut att vara på bilden!

Visa bilaga 592495 Visa bilaga 592493

Visa bilaga 592494 Visa bilaga 592492

Sedan följde lite mer av samma (samt ett jävligt jobbigt och brant avsnitt dödsgrus) innan dagens höjdpunkt infann sig:
Agrobirrificio Laorno! Ett litet bryggeri mitt ute i ingenstans med finfin öl, fullspäckad charkbricka och gosig katt.
Medan vi satt där fick vi också se hur Citroen 2CV:n släpade sig uppför backen därifrån. 10-12% lutning med löst grus. Bra jobbat!

Visa bilaga 592502 Visa bilaga 592501 Visa bilaga 592500

Visa bilaga 592499 Visa bilaga 592498 Visa bilaga 592497

Sedan var det inte långt kvar till Bosco Chiesanuova där vi bokat hotell för natten, men lika jävla fint där också. Stötte också på något vi sedan skulle se mer av:

Visa bilaga 592505 Visa bilaga 592504

Tyvärr hade Easyjet just meddelat att de ställde in vår flight Verona-Gatwick, så istället för att strosa runt i den lilla staden fick vi spendera kvällen med att jaga nya flygbiljetter. Helt utan hjälp från Easyjet förstås. Det blev asdyra biljetter med BA, men vi fick tillbaka pengarna någon vecka efter hemkomsten, tack och lov. Hotellet hade en svinfet gaming area där vi hängde:

Visa bilaga 592507

Torget i Bosco Chiesanouva innan avfärd lördag morgon:

Visa bilaga 592506

Jag maxade visst antal filer som fick bifogas i ett inlägg. Hoppas det funkar att fortsätta i nästa! Den som lever får se!
Härligt!

Att fortsätta en RR i ett nytt inlägg när bildkvoten i ett inlägg sprängts går utmärkt - been there, done that!

AndreasVH

Aktiv medlem
Del 2:

Snart hade vi tagit oss ut från stan och upp mot hjärtat av Lessinia där vi möttes av några av de vackraste vyer jag någonsin sett. Och kossor! Massor av kossor!

IMG_3504.jpeg IMG_3488.jpeg

IMG_3491.jpeg IMG_3509.jpeg

IMG_3496.jpeg IMG_3494.jpeg IMG_3521.jpeg

Efter en hel del klättring närmade vi oss ruttens högsta punkt och även dagens lunchstopp:
Monte Tomba på sisådär 1800 meters höjd. Däruppe finns det anlagda vägar där man tydligen tränar längdskidåkning på vintrarna. Det blev Gnocchi för mig och Polenta för Conor.

IMG_3528.jpeg IMG_3526.jpeg

IMG_3522.jpeg IMG_3535.jpeg

IMG_3548.JPG

Sedan ner på andra sidan där man fick fin utsikt över "Piccole Dolomiti". Mycket nedför nu där vi bland annat passerade en skidort på väg till Rifugio Lausen, där natten skulle spenderas.
Var man än tittade var det förstås spektakulärt...

IMG_3554.jpeg IMG_3552.jpeg

IMG_3569.jpeg IMG_3565.jpeg

Rifugio Lausen är ett coolt ställe som rekommenderas om ni skulle befinna er i närheten. Drivs av "friluftiga" människor som ibland är värdar för diverse event, t.ex. cykelrelaterade. Bra kök också.
Medan vi sov, eller snarare, försökte sova, drog det över två brutala åskväder. Jag vill inte tänka på hur det varit att behöva cykla då... Jag filmade lite, men lyckas inte ladda upp filmerna, så ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det var ett riktigt spektakel!

IMG_3587.jpeg IMG_3586.jpeg

Vägen därifrån började med ett stycke finfin landsväg som slingrade sig ner mot botten av dalen som aldrig tycktes ta slut. Sedan följde ett stycke jävligt jobbig klättring som stundtals var ocyklingsbar, men naturligtvis knäckande vacker.

IMG_3631.jpeg IMG_3628.jpeg

IMG_3636.jpeg IMG_3638.jpeg

Det visade sig, med några få undantag, bli den sista riktigt jobbiga klättringen och sedan var det flera mil nedför. Lunch intogs på ett halvrisigt ställe i Sprea och sedan klev vi på den skyltade, flera hundra år gamla vägen La Vecia Via della Lana som man följde i stort sett hela vägen ner tills det var platt igen.
Här kännetecknades landskapet av vinodlingar och sluttningarna var helt täckta av dom mil efter mil.

IMG_3655.jpeg IMG_3677.jpeg

Som vanligt är sista biten in mot en stad tråkig, så här finns inga bilder...

Avslutningsvis kan jag säga att den här turen rekommenderar jag helhjärtat! Vårt upplägg att ta det lugnt och bara njuta var hur skönt som helst, för i dessa trakter vill man göra just så.

Hojta om ni undrar något om turen, vetja!

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Verkar ungefär som här och var i Sverige - brist på fantasi vad det gäller att namnge saker. Finns ett Monte Tomba nordost om Bassano del Grappa också (röda pilen). Blev lite konfunderad då jag kände till det men inte den i Lessinia.
1667924407612.png

AndreasVH

Aktiv medlem
Verkar ungefär som här och var i Sverige - brist på fantasi vad det gäller att namnge saker. Finns ett Monte Tomba nordost om Bassano del Grappa också (röda pilen). Blev lite konfunderad då jag kände till det men inte den i Lessinia.
Visa bilaga 592536
Edit:
Såg och kommenterade helt j-a fel... :D
Kanske är döpt efter Alberto. Då finns det säkert ett dussin!

Topp