Serious cykel review?!

A_pow

Ny medlem
Serious cykel review?!
Hej hej.

håller på att kika efter en cykel med most bang for the buck!

har sladdat in lite på bikester.se och hittar där ett märke som heter Serious. Någon som har erfarenhet av dessa cyklar? som det ser ut så verkar det vara bra komponenter till ett riktigt bra pris, iaf nu när de har rea på många cyklar.

Cykeln som jag har titta på är denna http://www.bikester.se/serious-bear-peak-mountainbike-30g-xt-26-svart-284085.html om jag ser till komponenterna och till priset så har jag svårt att hitta en likvärdig till samma pris.

som sagt någon som vet någonting om detta märke, ris eller ros? andra förslag?

//A

Serious cykel review?!
Vet inget om dem men cykeln ser ju helt ok ut. Hemsidan å framför allt den maskinöversatta specen ser väl inte helt "Serious" ut.

Se till att få rätt storlek bara- jag hittade ingen info om geometri på deras hemsida så kan inte hjälpa till med det.

/T

Serious cykel review?!
Bra pris, oerhört tråkig cykel att se på dock. Säkerligen en smaksak, men den är ungefär lika upphetsande som 80-talets lax-pastell färgade sparkdräkter......

Serious cykel review?!
Rico skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns som en liten smygis för Bikester, eller?
>
> Cykeln verkade ok annars.

ja som jag har förstått så är det just vad det är. bikster som har gått tillsammans med addnature.

håller med om att hemsidan ser lite knackig ut men det kan jag leva med så länge hojen är bra ;)

har mätt och jämfört med andra cyklar så jag vet vilken storlek jag ska ha, blir en 56cm (22") i värsta fall om det blir skit så får jag väl skicka tillbaka den. då kanske man får se vilken service butiken tillhandahåller?!

att cykeln ser tråkig ut kan jag hålla med om, samtidigt så kan jag leva med det, så länge som den går att cykla på och håller den förväntade nivån så är jag nöjd :)

Någon mer som har en kommentar innan jag lägger en beställning?! kliar lite i fingrarna på att få komma ut nu

Serious cykel review?!
Om du nu ändå ska beställa över nätet så lönar det sig nog att titta på de tyska sajterna också, som canyon, rose, bike-discount etc. Ironiskt nog är det oftare billigare frakt från tyskland än inom sverige, dessutom är ju de sajterna rejält mycket seriösare än denna (canyons sida har bättre svenska än denna).

Priset är nog inte helt fel, men sajten ger ju lite dåliga vibbar. Dessutom får du fullständing geometrispec, och vet om att servicenivån är hyfsad innan du beställer.

22" förresten, är du över 190cm lång? I så fall är det väl lagom, men då kanske du ska titta på en 29" istället? Inte för att 29 inte passar kortare folk också, men det är väl absolut lämpligt om man är såpass lång.

Serious cykel review?!
Tyska Bike testade sex stycken postordercyklar i nummer 4/2013. Serious Bear Rock kom sist...

Cykeln vägde 12,85 kg vilket var över 1 kg mer än näst tyngsta cykel. Lättaste cykeln vägde 10,8 kg. 2 kg är väldigt stor skillnad, speciellt då det rör sig om samma prisklass.

En bidragande orsak till den höga vikten är ramvikten på 2230 g. Vilket även det är rejält mycket mer än de andra, typ 500 g mer. Lättast ramen vägde 1490 g.
Den tunga Serious-ramen är av enkla alu-rör och har rejält grova svetsar.

Bike blev inte heller imponerade av åkegenskaperna. I uppförsbackar gör geometrin att framhjulet lyfter väldigt lätt. Det smala styret i kombination med 110 mm stam gav ett nervöst osäkert uppträdande utför. Så någon nybörjarcykel är den inte direkt då den verkar kräva en del av cyklisten för att fungera.

Positivt var XT-utrusningen men det kunde på intet sätt kompensera övriga brister och cykeln kom sist i testet. I denna prisklass finns betydligt bättre alternativ.

+ XT-utrustning
- Tung ram
- För sportig cockpit
- Osäkert uppträdande

Serious cykel review?!
Finnen skrev:
> Om du nu ändå ska beställa över nätet så
> lönar det sig nog att titta på de tyska sajterna
> också, som canyon, rose, bike-discount etc.
> Ironiskt nog är det oftare billigare frakt från
> tyskland än inom sverige, dessutom är ju de
> sajterna rejält mycket seriösare än denna
> (canyons sida har bättre svenska än denna).
>
> Priset är nog inte helt fel, men sajten ger ju
> lite dåliga vibbar. Dessutom får du
> fullständing geometrispec, och vet om att
> servicenivån är hyfsad innan du beställer.
>
> 22" förresten, är du över 190cm lång? I så
> fall är det väl lagom, men då kanske du ska
> titta på en 29" istället? Inte för att 29 inte
> passar kortare folk också, men det är väl
> absolut lämpligt om man är såpass lång.

vad gäller sajten så är jag inte det minsta orolig.

ja jag är 195cm lång, har pga detta även funderat på 29"are, dock så är det svårt att hitta till de pris som jag är villig att ge, och samtidigt med de komponenter som jag vill ha. Jag har även kikat på canyon radon osv men eftersom det har gått en bra bit på säsongen så är alla 22"are (XL) slut :(

har som krav att det skall vara deore < igenom och luft gaffel, men som sagt, det är svårt att hitta till ett vettigt pris. eftersom jag även måste köpa pedaler, skor, hjälm, handskar osv så springer det snabbt iväg

Serious cykel review?!
AJ skrev:
> Tyska Bike testade sex stycken postordercyklar i
> nummer 4/2013. Serious Bear Rock kom sist...
>
> Cykeln vägde 12,85 kg vilket var över 1 kg mer
> än näst tyngsta cykel. Lättaste cykeln vägde
> 10,8 kg. 2 kg är väldigt stor skillnad,
> speciellt då det rör sig om samma prisklass.
>
> En bidragande orsak till den höga vikten är
> ramvikten på 2230 g. Vilket även det är rejält
> mycket mer än de andra, typ 500 g mer. Lättast
> ramen vägde 1490 g.
> Den tunga Serious-ramen är av enkla alu-rör och
> har rejält grova svetsar.
>
> Bike blev inte heller imponerade av
> åkegenskaperna. I uppförsbackar gör geometrin
> att framhjulet lyfter väldigt lätt. Det smala
> styret i kombination med 110 mm stam gav ett
> nervöst osäkert uppträdande utför. Så någon
> nybörjarcykel är den inte direkt då den verkar
> kräva en del av cyklisten för att fungera.
>
> Positivt var XT-utrusningen men det kunde på
> intet sätt kompensera övriga brister och cykeln
> kom sist i testet. I denna prisklass finns
> betydligt bättre alternativ.
>
> + XT-utrustning
> - Tung ram
> - För sportig cockpit
> - Osäkert uppträdande

Vad fick Radon-cykeln för kritik i det testet?
Har beställt en radon zr race 29er 7.0.

Serious cykel review?!
Svårslaget pris, vad ligger frakten på? Med den prislappen så är mitt råd köp och ut och cykla. Om en eller två säsonger byter du upp dig till våren innan webshopparna börjar sälja slut.

Serious cykel review?!
apn skrev:
> Vad fick Radon-cykeln för kritik i det testet?
> Har beställt en radon zr race 29er 7.0.

Det vara bara 26-tummare med i det testet.

Radon ZR Race 29 testades i Bike 5/2013 tillsammans med 8 andra 29or. Där blev Radon ZR Race 29 8.0 testsegrare.

Omdöme Radon ZR Race 29 8.0:
+ Balanserat uppträdande
+ utrustning av hög kvalitet
+ XT-bromsar
- hård smal sadel

Testet finns hos Radon http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29-8-0--Sehr-gut--in--Bike--05-2013_id_23960_.htm

Serious cykel review?!
Benne skrev:
> Svårslaget pris, vad ligger frakten på? Med den
> prislappen så är mitt råd köp och ut och
> cykla. Om en eller två säsonger byter du upp dig
> till våren innan webshopparna börjar sälja
> slut.

Det är lite så jag resonerar, jag vet att om det är någonting som jag vill satsa på så köper jag mig en "riktig" cykel om 2 säsonger.

har iaf nu beställt den. fär väl lämna en ressession om hur jag upplever den när jag har åkt ett tag på den.

frakten kick på 249 riksdaler så det var inget att bråka om :)

Serious cykel review?!
Här kommer en bild på cykeln.

efter att ha cyklat några vändor på den så kan jag sammanfatta det hela med att jag är mycket nöjd.

kanske inte den snyggaste eller lättaste cykeln, men tycker att den är riktigt skön och rolig. det enda negativa som jag kan hitta är att styret kanske är en aningen för smalt, men det går ju alltid att byta i framtiden :)

Bilagor

• 2013-07-16 08.32.34.png
    2013-07-16 08.32.34.png
    200 KB · Besök: 1,144
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp