Serva eller byta bakdämpare? Hjälp!

castrello

Aktiv medlem
Ok, har en manitou swinger på min anthem ram (-06). Bakdämparen har trilskat till coh från men ikväll var den helt hopplös. Ingen retur alls, vilket gjorde att det var som en gungstol/vildhäst att köra på. Hjälpte inte att snurra på retur-ratten, ändrade absolut ingenting.

Misstänker alltså att det sprängt returdämpningsreservoaren eller något sånt. Vet inte så mycket om bakdämpare.

Så vad ska jag göra?

Är det värt att serva den?

Ska jag köpa ny?

Hur lång garanti har Giant, detta kunde väl kanske kanske vara garantiärende?

Var får man billigast tag i ny dämpare, t.ex. kanske en fox rp2, eller rp23?

Vad är det för dampare vi talar om?

Swinger är många modeller, 3-4-6way coil och 3-4way air.

Utebliven returdampning beror kanske på olja i spvn, vilket kan bero på att du kort den under minimitrycket i reservoaren?

Om det är en dämpare utan piggyback servar du den lätt själv!

Kollar under läsvärt, Dhx träden påminner mycket om de med piggyback och 3way air tråden är tämligen rakt på!

Lycka till, posta gärna rresultatet i någon av trådarna!

//k

Klart du skall försöka serva den. Det där såg ju inte så avancerat ut. Laptopen på sängen med servicetråden öppen, lite pill och allt ordnar sig ( händig som du är)

Det är en Manitou S Type SR SPV. Ingen piggyback således. En helt vanlig liten xc-dämpare med ställbart lufttryck, spv ställbart samt ställbar retur.

Ska ringa till en hyggligt lokal LBS och kolla om de kan fixa sånt. Har inte intresse att skruva sånt själv.

Jag kollade den här tråden- och ärligt talat är det nog överkurs för mig.

Blir att ringa den där lbs:en eller köpa ny dämpare. Kan man ha vilken luftdämpare som helst så länge längden är den rätta? Har kollat lite på en Dt swiss ssd225 - något att ha?

Service går ju normalt på knappa 1000-lappen så avsrtåndet till ny dämpare är inte hiskeligt. Problemet låter helt klart reparabelt men är dämparen 3 säsonger kan man ju fundera om det finns bättre pryttlar...

Själv lät jag Dr Spoke renovera och modda en tröttkörd 5th Element coil -03 för två år sedan. Den gick som en dröm fram till ramen gav upp för ett år sedan. Nu utgör den del av reservdelslager hos ekerdoktorn. Välbyggda dämpare kan gå länge med bra service (coil lite längre än luft får jag för mig).

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man ha vilken luftdämpare som helst
> så länge längden är den rätta?

Både längden på dämparen och slaglängden måste stämma för att det ska funka. Måtten skrivs oftast som dämparlängd x slaglängd.

Som någon nämnde är det många gångar väldigt liten skillnad mellan att serva eller köpa nytt. I tyskland får man dämpare för dryga tusingen, säkerligen också på CRC.

Manitou har en swingerliknande modell utan SPV på CRC som senaste i somras såldes för under 700:-

Metel kanske den heter?

Den gamla kan du donera till mig så hittar jag på något roligt med den ;-)

//K

Tillbaka
Topp