Serva/förbereda ny cykel

ersteen

Ny medlem
Serva/förbereda ny cykel
Hej.
Jag har precis fått min första MTB, en Cube ltd pro 29" och plockat ihop den efter bästa förmåga (sadelstolpe, sadel, styre, framhjul samt skruvat åt styrlagren)

Är det något som man bör göra innan man går lös i skogen med den? Verkar som den är smord och fettad på sina ställen. Men finns det något mer man kan göra, typ smörja kasett drev och kedja?

Har letat på forumet och hittar inte riktigt någon "new bike guide for dummies"

Eller finns det andra saker att tänka på när man skruvar ihop sin nya cykel?

Tacksam för hjälp

Serva/förbereda ny cykel
Jag skulle nog kolla så att framförallt ändlägena på växlarna är som de skall så att man slipper gå hem pga bakväxeln inlindad i hjulet eller liknande sen självklart att allt sitter ordentligt...

Serva/förbereda ny cykel
Hade det varit en heldämpad hade jag fettat in alla lager. Detta ser ut att vara en HT så då är det väl som Patrol säger kolla att växlarna är riktigt inställda, att bromsarna fungerar och att alla skruvar är åtdragna.

Serva/förbereda ny cykel
Den som är lite petig med sin cykel ser till att sätta skydd överallt där växel-/bromshöljen går emot ramen. Liksom ett mycket kraftigare skydd för kedjestaget.

/Dag

Serva/förbereda ny cykel
Total molekylär demontering samt ihopsättning med rätt fetter, oljor, smörjmedel och monteringspastor på rätt ställen, samt korrekt åtdragningsmoment på samtliga bultförband. Var noga med jämn ekerspänning när du bygger ihop hjulen igen. Det är minimumnivå utav genomgång av ny cykel.

Tillbaka
Topp