Serva/uppgradera Fox gaffel

cine

Medlem
Hej!
Jag har en "2017 Performance Series 32 FLOAT 29 FIT4 Stepcast 3POS REM" framgaffel där CTD-funktionen lagt av, dvs inställningen av kompressionen. Det är ingen skillnad mellan lägena i nuläget. Jag har kontrollerat remoten och det är inte där felet ligger så något är vajsing i själva dämparenheten.
Efter lite sökningar verkar det som att just den enheten inte går att serva/reparera utan det krävs ett byte av själva insatsen. Någon som råkat ut för detta, verkar vara ett relativt vanligt fel, och vet om det stämmer?
Om insatsen måste bytas, finns det då några alternativ, dvs någon insats som är bättre? Ska det ändå bytas kan man ju lika gärna passa på och uppgradera.

Tack på förhand

Nyfiken... Har den fått alla de servicar den ska ha under dessa tre år?
Om inte... Varför?

Jag skulle säga att den går att renovera, hittar massor av delar till den.

803-00-960 Seal Kit: 32 & 34 FIT4 Cartridge Rebuild

2017 Lightweight FIT4 Cart Assy Complete .
2017 Lightweight Remote FIT4 Cart Assy Complete .
2017 Lightweight FIT4 Cart Assy .
2017 Lightweight FIT4 Topcap Assy .
820-03-258-KIT 2017 FIT4 Lightweight Top Cap Parts
820-03-522-KIT 2017 FIT4 SC Compression Valving Assy VC49
820-03-510-KIT 2017 FIT4 F-S Compression Valving Assy E16
820-03-281-KIT 2017 Lightweight FIT4 Bladder Assy
820-03-259-KIT 2017 Lightweight FIT4 Damper Shaft Assy
820-03-486-KIT Rebound Piston Assy 2016 FIT4 Short Travel

Köpt begagnad med tveksam servicehistorik. Har ingen bra lokal fjädringsfirma men får se om någon kan lösa det. Annars blir det väl att skicka till Danmark i vanlig ordning.

Finns en hel del kompetenta serviceföretag i Sverige (som dessutom innehar FOX-Certifiering) som du kan skicka till.

Var i sverige bor du?

Som sagt... Det står inte uttryckligen SC i artikelbeskrivningen och då passar det inte...

Den ska t ex heta: Fox Forx 32 Cartridge FIT4 SC F-S 29 80-100 MY18
Där SC står för stepcast...

Den cartridge du länkar till passar inte hans gaffel om man går in på Fox egna sida och läser då den inte ens dyker upp som alternativ i Fox egna listor.

Perfekt, något sådant jag var ute efter. Nu väntar jag bara på att Bike-Components försöker reda ut skillnaden mellan typ 3 och 5 i deras webshop.
Plush, du som har koll, krävs det några specialverktyg för att installera insatsen?

cine sa:
Perfekt, något sådant jag var ute efter. Nu väntar jag bara på att Bike-Components försöker reda ut skillnaden mellan typ 3 och 5 i deras webshop.
Plush, du som har koll, krävs det några specialverktyg för att installera insatsen?

Nej det behövs inga special verktyg. Du behöver en hylsa 27mm? Till topcap sen en längre 2.5mm insex till att lossa retur-vredet sen en 10mm hylsa till footnuten till o lossa shaften/cartrigen från ytterbenet. Helst ska man ju ha deras egna avslagning don . Men får fint med hylsan och förlängning på och knacka med en plast hammare

Tillbaka
Topp