Service av Fox

orpon

Medlem
Service av Fox
Funderar på om det kanske är dax att serva min Fox RP23.

Jag vet att det fanns en tråd ang. service partner till Fox.
Hittar inte den tråden. (Får inga träffar på Fox, för det är väl för få bokstäver.)

Står ju Dr Spoke på Fox hemsida, men här på happy (på bannern ovanför forumet) finns inte Dr Spoke kvar.

Det är ju cykelcity som står som service partner, som är närmst till hands för mig. (Bor utanför Lund).
Jag funderar mest på hur mkt. erfarenhet dom har om dom precis börjat serva Fox där.

Var servar ni era?
Dr Spoke?
Biketoyz?
Cykel City?
Själv??

Service av Fox
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Orpon,
> Cykel City är din LBS och servar Fox.... Borde
> vara dom du vänder till.
> mvh
> Phil

Jag funderar mest på hur mkt. erfarenhet dom har om dom precis börjat serva Fox där.

Service av Fox
OskarH skrev:
> Om du bara ska göra "air sleeve service" så kan
> du fixa själv. Det finns en film om hur man gör
> på fox egen hemsida.

Så om man är tveksam till att en cykelverkstad som har blivit utbildad för FOX service klarar av jobbet så tycker du alltså att man ska göra det själv genom att titta på en film...

:-)

Service av Fox
Jag har inte rört den på 1,5 år, så jag vet inte riktigt vad som behövs göras.
Hur mycket går att göra själv?
Har aldrig pillat på bakdämpare.

Har dock bytat alla packningar inkl. dom nedre bussningarna i framgaffel, och det var ju inga konstigheter när jag väl tillverkat verktyg.
Cykel City kunde inte göra detta för dom hade inga verktyg??!! (Det är därför jag är lite skeptiskt)

Service av Fox
orpon skrev:
> Jag har inte rört den på 1,5 år, så jag vet
> inte riktigt vad som behövs göras.
> Hur mycket går att göra själv?
> Har aldrig pillat på bakdämpare.
>
> Har dock bytat alla packningar inkl. dom nedre
> bussningarna i framgaffel, och det var ju inga
> konstigheter när jag väl tillverkat verktyg.
> Cykel City kunde inte göra detta för dom hade
> inga verktyg??!! (Det är därför jag är lite
> skeptiskt)

Har du en Fox framgaffel? Fox verkar inte tillåta att vanliga LBS'er får köpa de specialverktyg från Fox som behövs för att serva vissa delar av gaffeln. Så det kan vara så att det är Fox fel mer än Cykel City's fel. En LBS vill nog inte tillverka ett specialverktyg själv, lite jobbigt om det visar sig att de har sabbat 100 Fox gafflar på ett år pga felaktig demontering/montering.

Service av Fox
Det som Fox-serviceställena inte gör och inte får göra är service på den innrekammaren i dämparna.

Framgafflarna har inte jag hört att vi inte får serva, och Fox säljer alla verktyg som behövs(som inte räknas som standard).

Service av Fox
thompa skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du bara ska göra "air sleeve service" så
> kan
> > du fixa själv. Det finns en film om hur man
> gör
> > på fox egen hemsida.
>
> Så om man är tveksam till att en cykelverkstad
> som har blivit utbildad för FOX service klarar av
> jobbet så tycker du alltså att man ska göra det
> själv genom att titta på en film...
>
> :-)

Ja? Har han fixat sin gaffel så borde han fixa en service på dämparen också.

Service av Fox
Den enda som är svårt att göra själv på en RP23 är den "gas-charge" i dämperenhet. Få folk har utrustning att lägga 400psi kväve-gas genom en gummi bit. ( Man kan också använd luft - 80% kväve - men endo hur få man det dit?)
Det är också viktig att vet man har alla gas borta forra man öppna det!

Service av Fox
Orpon, cykelcity borde kunna ta in delar till din dämpare om de nu handlar med Biketoyz.

Annars så kan du säkert shoppa det online via TFtuned eller Mojo i england.

Orkar du inte med detta så kan jag ordna det där till dig, har packningsatser till RP23 på lager i butiken. PMa i så fall.

Service av Fox
Cyclecomponents har för 270:-

Man blir lite kinkig när man ser att man kan beställa från FOX online shop för $6.50, men dom skickar inte utanför US.

TF Tuned har för £9.99, men "Oils and grease cannot be shipped by air, so are not available to customers outside the UK."
Och den ligger ju en liten tub olja i förpackningen.

Återstår Mojo som har för £10 men som inte tar VISA, men det borde ju gå att lösa på annat sätt.
Någon som beställt från dom?

Misstänker att min LBS inte kan ta hem billigare än Cyclecomponents, men man kan ju alltid kolla.

Det är bara så surt att den ska behöva kosta 270:- i Sverige när den kostar 55:- i US.

Tillbaka
Topp