Service Fox 32 Evolution

kievY

Aktiv medlem
Service Fox 32 Evolution
Hej, tänkte passa på att göra service på min framdämpare när man är sjuk och inte kan cykla.

Eftersom det blir första gången för mig så är jag lite osäker på vad som behövs? Kollat lite youtube så ska nog gå bra.
Vad jag läst till mig så kan man behöva packningar, annars räcker det att man doppar de i ny olja och återmonterar annars är det dessa som gäller va? https://www.bike-discount.de/en/buy/fox-racing-dust-wiper-kit-32mm-low-friction-no-flange-520457

Och som olja är det väl green https://www.bike-discount.de/en/buy/fox-racing-fork-oil-32oz-946ml-10wt-green-35575

eller kan man använda Gold?

Senast ändrad:
Service Fox 32 Evolution
Skumgummiringarna vill man nog byta, mina var rätt lortiga. Gummipackningarna högst upp (de stora) fick jag bort själv (med rundstav av trä) men utan verktyg fick jag inte på de nya. LBS hjälpte dock till med det gratis.

Service Fox 32 Evolution
Ok, trodde det verktyget var ett försäljningsknep.
Men annars är det rätt packningar och olja jag länkat? Är osäker om jag kan ha Gold i min så lika bra att köra Green. Gaffeln servades i Juli så ca 5 månader efter dess och lika bra att lära sig tycker jag.Stora servicen får jag nog lämna åt någon annan.
ponx sa:
Skumgummiringarna vill man nog byta, mina var rätt lortiga. Gummipackningarna högst upp (de stora) fick jag bort själv (med rundstav av trä) men utan verktyg fick jag inte på de nya. LBS hjälpte dock till med det gratis.

Service Fox 32 Evolution
Jag skrev ut ett verktyg på min 3d skrivare när jag skulle montera packboxarna. Testade först med en hylsa men hittade ingen som passade riktigt bra. Billigare än att köpa Foxs verktyg.

Service Fox 32 Evolution
Jag såg att verktyget kostar runt 32 € på nätet vilket känns sjukt för ett ihåligt rör. Sett lite idéer på forum, men klart en stor hylsa kanske duger.

Service Fox 32 Evolution
Jag skulle ha gold till min (fox 32 float CTD). Jag matade in koden som står på gaffeln på fox hemsida och då får man fram en tabell där det står mängd per ben och typ av olja.

Packningarna var de jag köpte. Dock köpte jag från bikester med lite annat och slapp 100 pix i frakt... just sayin'

Service Fox 32 Evolution
Precis, jag har matat in koden där och fått fram Gold. Men sett på en annan sida om Green. Är det någon skillnad mellan oljorna? Green är väl lite tunnare eller tvärtom?
ponx sa:
Jag skulle ha gold till min (fox 32 float CTD). Jag matade in koden som står på gaffeln på fox hemsida och då får man fram en tabell där det står mängd per ben och typ av olja.

Packningarna var de jag köpte. Dock köpte jag från bikester med lite annat och slapp 100 pix i frakt... just sayin'

Service Fox 32 Evolution
Jag har använt röret från en helt vanlig målarroller som jag plockat bort lite av "luddet" på (mest för man skall se så att den ligger rätt).
Den var helt perfekt i diameter för att knacka dit gummiringarna.

/AA

Tillbaka
Topp