Service intervall mtb. Grov rek...50mil, 100 mil,...

Hej
Kan forumet ge rekommendationer på när jag bör byta slitdelar på hojen?
När det är slitet är ju ett bra svar och tillämpbart när man kan se att det är slitet. Men om så inte är fallet? Dvs ej drivpaket eller belägg...

Har nu kört ca 180mil på hojen i lätt xc terräng, typ Vasan++ (utan att nån gång ha åkt och säkert kan säga). 60% torrt och (ibland mycket) dammigt. 20% torrt, 20% vått.
När brukar dämparna behöva servas?
Bussningar i sving?
Rengöra vevpartiet? Byta?
Etc.
Googlat utan att finna nåt bra...Finns en massa HowTo på t.ex Youtube men sen...nä.

/ Mattias

Dämparna har serviceintervaller angivna i timmar. Smörjoljan i ytterbenen är snålt dinensionerad så den bör bytas enligt angivet intervall. Dämparoljan är inte så mycket en fråga om slitage som att den dämpar mindre allt eftersom oljan slits.

Lager i sving, vevparti, nav och styrlager ger sig till känna när de dör. Antingen genom knak, grusig känsla eller glapp. Då byts de ut.

Vätskan i bromsarna fylls med skit allt eftersom så den kan man byta ut med något till ett par års mellanrum om man känner sig ambitiös.

Mer än det finns det väl inte så mycket som slits?

Ja Tack Rattnalle!

En följdfråga:
Bor i ett land där cykelservice är totalt undermålig... För god dämparservice, funkar det att justera och serva lös gaffel och bakdämpare om jag demonterar och tar med till Swe? Eller är det bökigt att slutföra jobbet om inte grejerna är påmonterade? CTD etc...

mattiasborg sa:
Ja Tack Rattnalle!

En följdfråga:
Bor i ett land där cykelservice är totalt undermålig... För god dämparservice, funkar det att justera och serva lös gaffel och bakdämpare om jag demonterar och tar med till Swe? Eller är det bökigt att slutföra jobbet om inte grejerna är påmonterade? CTD etc...

Menar du att du ska plocka av reglaget?

mattiasborg sa:
Ja Tack Rattnalle!

En följdfråga:

All service blir enklare med grejerna avplockade från cykeln så det borde inte vara något problem. Men foxdämpare ska ibland skickas iväg till någon central verkstad och annat trams så då får du vara hemma länge.

Sen finns firmor som TFTTuned som servar på postorder. Men beroende på var du bor kanske frakten springer iväg.

Har du en gaffel från RS och är någorlunda händig så fixar du det själv utan problem. Det behövs inga specialverktyg. Finns en jättebra serviceinstruktion.

Tillbaka
Topp