Service manual till Marzocchi Marathon SL -03

ExZe

Ny medlem
Har letat i forumet men inte hittat nått, även kollat på deras hemsida det finns info om olje volym m.m. men ingen info om att plocka isär den, hoppas nu att nån har hittat nått om det.. om det är nått speciellt att tänka på att det ska fettas in m.m. på speciella ställen. eller nått annat. tacksam för svar.

/Mikael

Hej1
kidnappar denna tråd...
Har en likadan gaffel och förstår inte alls så mycket som er kloka människor...
Har fullt sjå att försöka förstå vad de olika luftkammrarna gör och vad som borde vara lämpligt tryck i dem...
Kan ni hjälpa mig lite där?
Så här har jag förstått det ungefär...Rätta mig gärna där jag har fel och fyll gärna på med mer där jag inte har hela sanningen...

Possitiv air: Styr hur "hård" gaffeln ska vara, jag som väger 85 kg (15 mer än vad jag borde...) har nu tyckt i ca 48 psi. Lika i höger och vänster. /Kan man köra med olika tryck i höger och vänster?)

Negativ air: Styr hur svårt gaffeln har att börja arbeta. Högre tryck= lättare att "komma igång". Kör nu med 120-130 psi.

PAR: Fattar nada...

Rebound adjustment: Ska väl antagligen styra hastigheten på returen, men märkar knappt någon skillnad idag på max eller min...

PAR = Air Progression At Travel End, alltså gaffelns motstånd i slutet av slaget. Gör så att man kan låta gaffeln ta upp småstötar i början av slaget och ha mer motstånd i slutet. Om gaffeln känns helt rätt i det lite småstökiga, men bottnar för lätt är det idé att öka PAR lite.

Erik

ok.
Tackar för det!
Men handlar det om så små tryck som det står i manualen(hittar bara uppgifter till Marathon Race)?
Där anges trycket till 0,1-0,4 bar... Det kan jag inte styra med min gaffelpump... Risk att jag spränger någon kammare om jag trycker i för mycket?

Tillbaka
Topp