Service, Thule cykelvagn

Axie

Medlem
Service, Thule cykelvagn
Hej.
Vi har en Thule corsair cykelvagn som tjänst oss väl i fem år.

Den har fått slita en del och ser ut därefter.
Har tre hål i tyget på undersidan. Två fram under ett stag samt ett baktill.
Tips på hur man lagar det? Har testat med gorillatejp, fungerar hyfsat bak men ej fram.

Vi har promenadhjul till vagnen och de har jag fått smörja upp under några års tid för att det ska gå att svänga med den. Nu känns det dock som om att rosten börjar ta överhanden.
Jag har försökt med 5-56 för att lösa upp rosten och sedan smörjt med hjullagerfett.
Har någon tips på bättre tillvägagångssätt?

Mvh
Axie

Service, Thule cykelvagn
A. Ligger tyget emot staget? Det finns kevlarförstärkt vävtejp som kanske skulle fungera i så fall.

B. Finns det några kullager i promenadhjulen? I så fall är det nog de som behöver bytas.

@Axie

Service, Thule cykelvagn
A. Ligger tyget emot staget? Det finns kevlarförstärkt vävtejp som kanske skulle fungera i så fall.

B. Finns det några kullager i promenadhjulen? I så fall är det nog de som behöver bytas.

@Axie
A. Ja tyget ligger spänt runt staget. Hur tvättar men bäst tyget innan för att sådan tejp ska fästa bra. Får nog tejpa både in och utsida igen. Utsidan är en utsatt plats, mycket stänkt från cykeldäck där.

B. Nej inga kullager (eller det är inte kullagret som kärvar) , kan det heta glidlager? Försöker lägga in en bild men lyckas ej, hur gör man? Det är själva pinnen man stoppar in i anslutningen på vagnen.

Edit: var visst inte inloggad när jag skrev svaret...

Bilagor

• promenadhjul.PNG
    promenadhjul.PNG
    12.9 KB · Besök: 93
Service, Thule cykelvagn
Det finns (fanns?) servicekit till den delen som strular på hjulen för dig. Det är en urusel konstruktion.. fick med renoveringsgrejor med dem när jag köpte dem. Tror det var nya o-ringar, fett och kanske något clips som håller ihop det.

Sen fick jag ett till servicekit på AddNature en gång när jag var där och försökte köpa. Men jag hittar det inte online nu när jag letar.

Service, Thule cykelvagn
A. Materialet är samma som man använder i lastbilspreseningar, tarpulines, det är en bestruken PVC, kolla vad de använder för att rengöra sådana.

B. Har det uppstått några ojämnheter någonstans i kontaktytorrna? I så fall kan det göra att det kärvar.

Service, Thule cykelvagn
A. Materialet är samma som man använder i lastbilspreseningar, tarpulines, det är en bestruken PVC, kolla vad de använder för att rengöra sådana.

B. Har det uppstått några ojämnheter någonstans i kontaktytorrna? I så fall kan det göra att det kärvar.

A. Får kolla upp det.

B. Jo de har uppstått ojämnheter pga smuts eller rost eller vad det kan vara. Vet ej hur jag ska gå på för att ta bort det. Stålborste känns inte rätt...

Tillbaka
Topp