Servicekit till Fox 34 Float GRIP Performance (120 mm)?!

userix

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Köpte en begagnad Scott Spark 945 ifrån 2017 i dagarna och fjädringskomponenterna är aldrig servade så jag tänkte börja med att servad framgaffeln.

Då jag gärna gör saker själv då jag tycker det är kul att lära mig, samt att det oftast blir lite billigare, så har jag tänkt beställa ett servicekit på nätet.... men jag är lite osäker på vad det är för grejer jag ska köpa. Id på gaffeln är C6TR.

Jag var ute och kollade på en sida som heter Bikester och hittade då två varianter av tätningskit, men vet inte om man vågar köpa det billigare kitet... hittade inte något komplett servicekit på sidan tyvärr.
Dust wiper seal kit.png

Jag har också försökt hitta en servicemanual till framgaffeln där man kan se exakt hur servicen ska utföras, vilka moment som man ska dra med när man monterar ihop, etc, men jag har inte hittat någon. =(

Tacksam för förslag på vad jag bör köpa för delar och vilka butiker ni brukar handla ifrån.

Tack på förhand! =)

userix

Ny medlem
Okej, tack. =)

Om jag går in på Fox hemsida och går till Part information får jag intrycket av att jag behöver 4 stycken kit för att renovera gaffeln... dels "dust wiper-kitet" och sedan 3 kit till, stämmer det?
Seal kits.png

Man blir lite fundersam när det är så många kit som är listade för att renovera en framgaffel...

Preacher

Aktiv medlem
Du behöver tre kit för att göra en komplett service bortom wiperkit.
Man har antingen en FIT eller en GRIP, du har en GRIP.

Det är lite olika oljor med, du kommer behöva 20wt Gold plus Fox PTFE till en GRIP.

Plush

Moderator
Forumvärd
Sen kommer du att behöva lite verktyg osv för att inte sabba saker då t ex Cartridgeröret är väldigt tunt..

userix

Ny medlem
Du behöver tre kit för att göra en komplett service bortom wiperkit.
Man har antingen en FIT eller en GRIP, du har en GRIP.

Det är lite olika oljor med, du kommer behöva 20wt Gold plus Fox PTFE till en GRIP.
Hmm, jag behöver mer vägledning känner jag.
Om jag nu behöver 3 kit utöver wiperkitet.... om det är vad du menar när du säger "bortom wiperkit", då gissar jag att det skulle kunna vara de markerade med grön pil nedan plus ett kit till, men vilket?
Det markerat med röd pil antar jag ska bort.
Seal kits 2.png

Ytterligare en fundering angående seal-kiten dök nyss upp när jag letade runt på FOX servicesida.
Om man går till "Service Procedures" -> "Fork Damper Cartridge Service" -> "2017-2018 GRIP Damper Rebuild (32mm, 34mm, and 36mm)" så står det att man ska ha ett annat seal-kit (bilden nedan) än vad som anges om man går till "Parts/Drawings" -> "2017 Fork Part Information" -> "34mm Part Information" -> "Maintenance Information" (bilden ovan).
GRIP seal kit.png

Tackar även för info om att det är tunnväggiga rör så man måste vara försiktig. =)

Preacher

Aktiv medlem
Du behöver inte leta, åsyftade tre kit totalt men skrev helt tokigt. Du behöver wiper kit, GRIP kit och NA2 kit.
Det med röd pil skall mycket riktigt bort.

Anledningen att de listar MY19+ är att det kitet är bakåtkompatibelt och de inte längre tillverkar det gamla GRIP kitet, även om du kan finna det på några shoppar här och där.

Det Plush menar är att du -måste- ha korrekta klämmor för annars pajar du din cartridge. :D

Korrekta klämmor och bullet tool anser jag som nödvändigt för den kompletta servicen.
Röret där seal headen skall på vid byte är snorvasst.

Plush

Moderator
Forumvärd
Det Plush menar är att du -måste- ha korrekta klämmor för annars pajar du din cartridge. :D

Korrekta klämmor och bullet tool anser jag som nödvändigt för den kompletta servicen.
Ja precis.
Samt att det är loctitat utav h-vete ibland och tro mig... Även med rätt klämmor/backar är det inte helt enkelt.

+1 på Bullet tool. Den är ovärdelig om man inte vill skada de nya tätningarna.

sdx

Aktiv medlem
Värma dra åt sen lossa så gör man när det är fastsatt med locktite och då behöverman inga dyyyyra special verktyg.

userix

Ny medlem
Okej, nu börjar det klarna, tack så mycket! :D
Angående vassa kanter och bullet tool…. kan det funka med att dra nåt varv eltejp över de vassa kanterna istället?

userix

Ny medlem
Okej, satsar nog på bullet tool och backar då.

Hur är det med låsvätskan? Använder ni 263 på dom ställen manualen säger så, eller kan man fuska och köra 243 på alla ställen där det ska vara loctite?

Jag använder fettet nedan när jag servar framgaffeln på motorcykeln, tror ni det duger till denna framgaffel också?
https://www.progearmoto.se/kyb-grease-250ml.html

Preacher

Aktiv medlem
Okej, satsar nog på bullet tool och backar då.

Hur är det med låsvätskan? Använder ni 263 på dom ställen manualen säger så, eller kan man fuska och köra 243 på alla ställen där det ska vara loctite?

Jag använder fettet nedan när jag servar framgaffeln på motorcykeln, tror ni det duger till denna framgaffel också?
https://www.progearmoto.se/kyb-grease-250ml.html
Jag kör det som är rekommenderat (för jag jobbar med sådant) men har du inget annat än medium så kör på det. 243 är ju rätt så oljebeständig med så det blir bra.

KYB grease kommer funka, även om det är i segaste laget egentligen, kör en tunn hinna i skrapringar och vid o-ringsmontering så blir det bra. Gå inte bananas med mängden.

sdx

Aktiv medlem
If you say so....

Påminn mig att skicka räkning till dig när man sabbar sakerna. :rolleyes:
Jag skall överbevisa dig den dagen det är dax för service på fox34an.
behövde inga specialverktyg när jag tog isär min mattoc ,en bit gummislang en hårfön

userix

Ny medlem
Du behöver inte leta, åsyftade tre kit totalt men skrev helt tokigt. Du behöver wiper kit, GRIP kit och NA2 kit.
Det med röd pil skall mycket riktigt bort.

Anledningen att de listar MY19+ är att det kitet är bakåtkompatibelt och de inte längre tillverkar det gamla GRIP kitet, även om du kan finna det på några shoppar här och där.

Nu är nödvändiga delar inköpta och jag tagit bort gaffeln, avlägsnat den nedre delen/ytterbenen och efter det så började jag med dämparsidan. Tyvärr så stötte jag på patrull ganska snart.

Jag lossade "toppdelen" och tog isär den och de första o-ringarna jag skulle byta innan jag började sätta ihop igen var de på IFP'n (som den verkar heta).
Momentet visas omkring 3:30 in i filmen som finns på denna sida.

Den yttre o-ringen, som den gula pilen pekar emot, var inte med i kittet. Har dom glömt den, eller har jag missförstått något? (Seal Kit: MY19+)
GRIP o-ring.jpg

Senast ändrad:

Preacher

Aktiv medlem
Nu är nödvändiga delar inköpta och jag tagit bort gaffeln, avlägsnat den nedre delen/ytterbenen och efter det så började jag med dämparsidan. Tyvärr så stötte jag på patrull ganska snart.

Jag lossade "toppdelen" och tog isär den och de första o-ringarna jag skulle byta innan jag började sätta ihop igen var de på IFP'n (som den verkar heta).
Momentet visas omkring 3:30 in i filmen som finns på denna sida.

Den yttre o-ringen, som den gula pilen pekar emot, var inte med i kittet. Har dom glömt den, eller har jag missförstått något? (Seal Kit: MY19+)
Visa bilaga 405448
De brukar sällan glömma några grejor. Vad stod det för serienummer (inkl slutbokstav) på förpackningen?

sdx

Aktiv medlem
Seal Kit: MY19+ 32 34 36 40 GRIP Cartridge Rebuild
det du har köpt är för höger ben och inte för luftdelen.
803-00-963Seal Kit: 34 FLOAT NA2 Rebuild

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer