Shimano 105 10-delad bakväxel. Vilket reglage?

fiskarn

Aktiv medlem
En dum fråga från en som kanske ändå cyklar en del och borde veta.. Men, min framväxel på crossen fungerar inte, det bara knäpper i den. Ingen aning vad felet är men antar jag köper en ny. Det är shimano 105 10-del. Nya 105 är väl 11-delade? Kan jag då köpa en ny Tiagra 10-del och bara sätta dit? Bryr mig inte om det är olika eller något bara det går att växla.

Om det bara ”knäpper” när du försöker växla ligger felet kanske mer troligt i reglaget. Eller att vajern har släppt i reglaget.
Tiagra ur 4700-serien skall vara kompatibelt med 105. Om det nu har nån betydelse för framväxeln.

Ursäkta nu skrev jag helt fel.. Det är bakväxeln som inte fungerar.. Reglaget bara knastrar eller knäpper. När jag bytte vajer gick det inte att få i några växlar. Cykeln har stått lite så minns inte riktigt hur detta hände från början just nu.. men tror växelvajern gick av och sen belv cykeln stående.

Går bakväxeln att flytta med handkraft? I så fall får du nog gå igenom reglaget och pilla bort resterna av vajern.

Om det bara ”knäpper” när du försöker växla ligger felet kanske mer troligt i reglaget. Eller att vajern har släppt i reglaget.
Tiagra ur 4700-serien skall vara kompatibelt med 105. Om det nu har nån betydelse för framväxeln.

Det var egentligen det som var svaret på min fråga tror jag. Men jag råkade kalla reglage för framväxel...

Isär brukar annars vara lättast! Ihop är alltid svårare.

Det finns hur mycket på youtube som helst med "shimano brifters won't shift".

Tiagra 4700 är inte kompatibelt med 10-delad 105. Helt olika kabeldrag.

Såg att det fanns ett par Tiagra 4600 reglage på KoS, de borde väl funka? Dock ganska dyra, kan jag tycka…

Tillbaka
Topp