Shimano 105 (2x11) på 9-kassett

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Hallå, nu är det strul i igen.

Har haft ett Shimano Sora 2x9 växelsystem på cykeln, där framväxeln gått sönder. Fick beställningen på en ny i morse men insåg snabbt att det var fel fäste (behöver klämma). Då varken Bikester eller LBS hade någon Sora med klämfäste blev jag erbjuden att ta en Shimano 105 2x11 framväxel att köpa hos LBS. Frågade förstås om det gick att använda på 2x9 och fick till svar (ja, om du ställer in den). Sagt och gjort!

Nu sitter den där och låter som en hel spökorkester i samtliga ytterlägen (och lite till) och dessutom med en tendens att klämma kedjan när man växlar upp för hårt. Det funkar hjälpligt om jag precisionsväxlar med mellanlägena. Självklart surt när jag nu betalat det dubbla för något som inte funkar som det ska, men får väl skylla mig själv som blev ivrig.

Så, bästaste Happyride, går det att lösa och i så fall hur?

When a FD for more speeds is put on a chain for fewer speeds, the only bad effect is more chain rub. Since the FD cage is narrower, smaller angling of the chain (when changing gears at the back) will cause it to rub the FD cage.

Jag tog en tur igår och har gjort en mer noggrann justering nu. Det stämmer som de skriver i artikeln, det funkar faktiskt förvånansvärt bra att växla. Det enda problemet är att kedjan skaver något. Personligen kan jag leva med det om det bara är missljud, men om det finns risk för onödigt slitage vill jag ju helst undvika det.

Är det värt att åka till LBS och bråka? Kommer inte uppgradera växelsystemet denna säsong, så det förslaget kan vi stryka på förhand.

Jag har nu med lite precisionsinställningar fått växlarna att spela så gott som felfritt, så när på lite rassel på stora-minsta växeln (samt det oundvikliga lilla-minsta, men det är ju som det ska vara). Ska nog fortfarande åka till LBS och äska om lite kompensation för oljudet. ;)

Länken säger ju även:
[Shimano 11 speed road FDs] will not work very well with anything but Shimano 11 speed road shifters and Shimano Tiagra 4700 10 speed road shifters. Same goes for Tiagra 4700 FDs.

Men om du trots detta får det att lira bra så är det väl trevligt. Kanske kan bli ännu bättre om du byter till en kedja för 10-delat nästa gång du byter kedja?

Finns ju även adapters som denna:

Tillbaka
Topp