Shimano 105 5700 ihop med GRX levers?

Rimfaxe62

Aktiv medlem
Fråga till er gurus. Har en stillastående Ehwas 2018 med Shimano 105, 5700 2×10 och rakt styre. Tanken är född på att bygga om till en gravel med bockstyre o 35 mm däck. Lite svårt har jag att hitta lämpliga reglage. Skulle det funka med nya GRX-400 2x10 ihop med befintlig fram o bakväxel tror ni?

ck1115886_9_4.jpg

Troligen funkar det, men innan du lägger ut en massa pengar på reglage, styre o andra prylar tycker jag att du bör kontrollera sittställningen
Och då ffa hur den kommer att bli, generellt sett brukar man bli över 10cm mer utsträckt när man byter från rakt styre => bockstyre,
funkar en sådan sittställning för dig? Till viss del kan du kompensera genom att byta till en kortare styrtapp, men troligen inte till 100%.

Så: funkar den nya sittställningen med ett bockstyre för dig?

/Håkan

Tack Håkan för inspel. Ska sätta upp jämte min racer och jämföra?
Förutsättningar ser rätt bra ut då jag valde en "liten" storlek jämfört med vad jag brukar ha på racer.

Rimfaxe62 sa:
Tack Håkan för inspel. Ska sätta upp jämte min racer och jämföra?
Förutsättningar ser rätt bra ut då jag valde en "liten" storlek jämfört med vad jag brukar ha på racer.
Ok, låter som bra förutsättningar för att lyckas
Kolla även diametern för infästningen av det raka styret, åtminstone tidigare skiljde den ofta mellan raka styren och bockstyren,
dvs även av den anledningen kan du vara tvungen att byta styrtapp.

/Håkan

Kolla kabeldraget! Tiagra 10s (4700) har samma kabeldrag som 11-delade shimano-bakväxlar, men om jag inte har helt fel så har övriga 10s Shimano (gamla 105 5700 och uppåt i blinghierarkin) annat kabeldrag.

Edit: en snabb googling ger vid handen att gamla 10s shimano-prylar har annat kabeldrag än 11s, men just tiagra 4700 (och då också högst sannoliktdess kompis grx 400) har samma kabeldrag som 11s-grupperna. Alltså borde inte 5700 lira ihop med grx 400.

Senast ändrad:
Grymt bra info Thomas! Då skulle det innebära att man måste byta bakväxel/ RD till GRX också, om jag fattat det rätt?

thomaslundstrom sa:
1x går dessutom inte att köra med grx 400; det är bara 600 och 800 som har 1x-anpassade drivlinor. Läs exvis om det här: https://www.bicycling.com/bikes-gear/a27376597/shimano-grx-launch/

Varför skulle GRX 400 inte gå att köra 1x? Är det inte bara att det inte finns ett 1x-specifikt vänsterreglage? Eller är det något annat som gör att det faktiskt inte går?

Jag är relativt ny inom Lvg-världen så jag vet inte hur petigt det är med saker och ting. Med Mtb-komponenter är det ju bara att slita bort klingorna, sätta dit en lämplig NW-klinga och korta kedjan...

Det finns bara en mid-cage RD, så du kommer inte längre än 34 tänder som lättast därbak. Officiellt supportat iaf.

Har man bakhjulsnavbody för det så är det kanske smartare att gå upp på 600-nivån om man tvunget ska köra 1x.

thomaslundstrom sa:
Det finns bara en mid-cage RD, så du kommer inte längre än 34 tänder som lättast därbak. Officiellt supportat iaf.

Har man bakhjulsnavbody för det så är det kanske smartare att gå upp på 600-nivån om man tvunget ska köra 1x.

Ah! Det vill säga, det går men du får ett mer begränsat växelomfång i jämförelse till att köra 1x11 med 600 & 800 grupperna. Jag tänkte att det av nån mystisk anledning fysiskt inte gick att köra 1x10 med GRX 400.

Jo, vill man köra 1x så är det ju helt klart klokare att köra på 600-nivån.

Detta var för övrigt en fantastiskt bra tråd! Jag har själv funderat på om jag kan köra en GRX 400-bakväxel med min 105 5700-grupp. Om jag förstår informationen ovan rätt så kommer det inte att funka då 5700-reglagen och GRX 400 bakväxeln är designade runt olika ”cable pull ratios” trots att båda är 10sp Lvg-grupper av samma tillverkare?

Senast ändrad:
Det beror ju på hur fort man vill kunna köra. Jag har 1x på CXen med antingen en 34a eller 36a fram och 11-28/11-30 eller 11-32 fram. 36/11 trampar jag ur vid 42 km/h. 34/32 räcker till alla backar som man inte behöver hoppa av och springa i.

DarthVidar sa:
thomaslundstrom sa:

Ah! Det vill säga, det går men du får ett mer begränsat växelomfång i jämförelse till att köra 1x11 med 600 & 800 grupperna. Jag tänkte att det av nån mystisk anledning fysiskt inte gick att köra 1x10 med GRX 400.

Jo, vill man köra 1x så är det ju helt klart klokare att köra på 600-nivån.

Detta var för övrigt en fantastiskt bra tråd! Jag har själv funderat på om jag kan köra en GRX 400-bakväxel med min 105 5700-grupp. Om jag förstår informationen ovan rätt så kommer det inte att funka då 5700-reglagen och GRX 400 bakväxeln är designade runt olika ”cable pull ratios” trots att båda är 10sp Lvg-grupper av samma tillverkare?

Ja, jäklar vilken kunskap här finns! Glad o tacksam att få hjälp. Det börjar klarna, jag fyller på med info efterhand. Ska nog kunna bli en gravel av detta ;)

thomaslundstrom sa:

Men inofficiellt går det bergis bra med 36.
Sen fattar inte jag varför man skulle vilja köra 1X men var och en till sitt.

DarthVidar sa:
[...] Om jag förstår informationen ovan rätt så kommer det inte att funka då 5700-reglagen och GRX 400 bakväxeln är designade runt olika ”cable pull ratios” trots att båda är 10sp Lvg-grupper av samma tillverkare?

Japps, korrekt uppfattat.

Man kan säkert tycka det är knas, men fördelen man får såsom shimano designat detta är att man kan köra 11s-reglage med 4700-RD och tvärtom. Anledningen till att saker och ting har blivit såhär är ju att de bytte cable pull från 10s till 11s. Varför det gjordes har jag inte läst någonstans, men det fanns säkert en bra anledning tills det, en gång i tiden.

Recap: Har kikat vidare på detta i helgen, och i mitt fall blir det nog denna vägen att gå; Eftersom det sitter Tiagra-reglage 2x10 för rakt styre på min cykel, blir den gyllene medelvägen/ kompromissen att gå på ett par nya Tiagra ST-4720-reglage för skivbroms för bockstyret. Då lirar allt ihop (?) förhoppningsvis och kostnaden stannar vid dessa ( Euro 198:- för ett par) samt nya graveldäck. Har ett Bontragers-styre liggande..
Nackdelen blir att jag inte får den förspänning av kedjan som GRX hade inneburet, men om jag rannsakar mig själv kommer jag inte att köra mycket i den typen av terräng, blir mest grusväg etc. Får sätta ett bra kedjestagsskydd istället. :)

Har jag missat nåt?

Tyvärr har du det. Tiagra 4700 drar samma längd kabel som 11s-grupperna. Så du måste köpa ny RD också. Dock är det inget hemmansköp direkt; en snabbkoll på bike24 ger vid handen att den kostar runt 30 eurodollars. Känner du för att köpa grx 400 istället så kostar den 40 tyskfranskpenningar. Har ej kollat andra sajter dock.

Senast ändrad:
Eller vafan? Sitter det tiagra flatbarreglage på hojen som lirar med din 105 5700-RD? Vilken modell är det på reglagen? Säker på att det inte är tiagra 4600, alltså förra gen tiagra 9s-grupp?

Edit: ta bild och lägg upp här för reglageidentifikation, alt så gör du det själv genom att tråla Google image search. :)

Senast ändrad:
Gosh! så blir shoppinglistan då

GRX 400 2x10 levers
Rear Derailleur GRX 400
Front Derailleur GRX 400

Kompatibelt med befintliga vevpartiet Tiagra compact 50/34? Återstår då om bromscaliperna fram o bak passar med GRX.reglagen..?

Jadu, jag är faktiskt helt bortkollrad här. I min stilla enfald trodde jag att 4700 inte lirade ihop med 5700 pga annat kabeldrag. HELT säker på att det inte är 4600-hårdvara du har på styret?

Ja, alltså, jag kan inte se att 4700 någonsin kan funka med 5700. När jag bildgooglar så är 4600-reglagen rätt ljust grå, men 4700 mörkgrå/svarta. Kan du posta en bild på dina reglage?

Men 4600 finns väl inte som 2x10? Tar bild ikväll. Men om jag man går min handlingslista ovan och skippar Tiagra så borde det ju fungera? Blir ju genomgående GRX, förvisso med Tiagra vevparti men det borde väl fungera. Har skrivit frågan till Shimano men inte fått svar än..

Inte lätt det här :)

Grejen med shifters är att de är helt oberoende av hur många steg du har därbak. Det enda de gör är att dra resp släppa på kabeln när du trycker på de två knapparna. Så länge man har samma kabeldrag på derailleur:n och sin shifter, så kommer det funka finfint. Därför funkar 9s-tiagra perfekt med 5700, och det är det jag misstänker du har på hojen...

Ang kompatibilitet på bromsar - kolla länken jag postade ovan. Där ser man vilka prylar som passar med vad.

Hittar inget om att de bromsoken skulle vara kompatibla med GRX-reglagen och GRX-oken finns väl bara i flat mount.
Verkar bli dyrt det här. Kanske bättre att byta cykel?

Rimfaxe62 sa:
Gosh! så blir shoppinglistan då

GRX 400 2x10 levers
Rear Derailleur GRX 400
Front Derailleur GRX 400

Kompatibelt med befintliga vevpartiet Tiagra compact 50/34? Återstår då om bromscaliperna fram o bak passar med GRX.reglagen..?

GRX 400 är ev. inte kompatibel med ditt vevparti. Tror GRX vevpartiet sitter längre ut än vanliga landsväg vilket gör att det ev. blir problem. Men du behöver som andra påpekat inte byta framväxeln.

Anledningen till den förvirrande ändringen av cablepull för senaste generationen av 10-delat lvg var att de äldre var kända för att vara svårjusterade, nu drar reglaget lite mer vajer vilket ska göra det enklare att justera. Om det blev bättre vet jag inte men jag kan konstatera att min 10-delade Tiagra av förra generationen är svårare att justera än mina deore-drivlinor på pendlare och mtb.

Tack Daniel för bra info. Som det ser ut nu efter bl.a. ditt och Thomas inspel så blir en lösning med Shimano 105, 2x11 det vettigaste alternativet, förutsatt att reglagen passar med de befintliga bromsarna post-mounted. Reglage ST-RS505+BR-RS505 borde fungera (?), finns det andra alternativ? Lägger ut en bild på broms fram strax.

Vad heter bromsoket? Det brukar stå tryckt/etsat på dem. Har vi det kan säkert någon räv ge info om ok och road-brifters funkar ihop.

Istället för 505:orna tycker jag att du ska försöka köra med ST-R7020 istället. Det är nya generationen av samma ”nivå” (105) och väldigt mycket skönare. Men du kan ju köra på grx600-handtagen istället om du vill det. De två ska vara kompatibla. Samma sak gäller såklart bromsoket, även om jag inte vet om det är ngn skillnad på 505/7000/grx600 mer än det som är tryckt.

DanielS har rätt ang vevpartiet - ska man ha en grx-framväxel behöver man ha ett grx-vevparti.

Ska du byta till 11-delat behöver du veta om det går att köra 11-delad kassett på bakhjulet. Det gör du enklast genom att kolla om det finns en 1,85 mm tjock distans innanför din nuvarande 10-delade kassett. Har den det, så kan du ha vilken 11-delad kassett som helst på din frihjulsbody. Har du ingen distans, så har shimano bara en 11-34 kassett som ska passa på gamla bredden av body (11-delade bodys är 1,85 mm bredare än 10-delade; kör man 10-delad kassett på en 11s-roadbody sätter man på distansen först och sen kassetten). För att ta av kassetten krävs en kassettavdragare, finns billigt på biltema om du inte redan har den såklart.

Jodå, det satt en bricka innanför kassetten så 11-delat bak får det bli. Bromsarna är BR-M447. Vilken kassettstorlek rekommenderar ni till den compact 50-34 som sitter fram?

Tillbaka
Topp