Shimano 105 r7000 framväxel trim

Fingerat namn

Aktiv medlem
Är inte så bra på att ställa in växlar ännu, på min landsvägscykel, och undrar om det går att stänga av eller förstöra trim-funktionen?
shimano 105 r7000 framväxeln

Jag vill givetvis inte sabba trim-funktionen.
Men misstänker att cykelmekanikern gjort detta(pajat den, ändrat känslan i den eller något), för efter jag hade den inlämnad så verkar trim inte funka.
Påpekade det direkt, men enligt mekanikern så funkar trim.

Mycket tacksam om någon här kan ge mig svar eller göra mig klokare angående detta?

Allt går väl att förstöra om man försöker.
Skulle gissa att du får fler bra svar om du beskriver lite mer vad det känns som felet är :)
Tack för svar. :) Vet inte säkert om det är något fel, men märkte och kände någon skillnad i trimfunktionen. I övrigt växlar den bra. Känns inte trögt eller skumt i övrigt. Ska försöka beskriva tydligare.

Alltså när jag växlar upp till stora drevet fram, så brukar ett extra tryck på framväxelreglaget, ge en mer synlig skillnad på framväxeln..
Så att framväxeln ligger mer än bara en knapp milimeter från kedjan, när jag kedjan ligger på tyngsta växeln bak(det med 11 kuggar). Mer marginal mellan själva kedjan på framdrevet och själva framväxeln vid trim-trycket.
Nu varken ser eller känner jag någon skillnad vid trim

Brukar även kännas mer tydligt i själva reglaget att jag tryckt till trim, alltså när jag inte också tittar ner på framväxeln från sittande position.

är det någon växelkombo som kedjan skrapar mot växelföraren? kanske är justerat lite annorlunda än det var men om det funkar så skulle jag säga lämna det

är det någon växelkombo som kedjan skrapar mot växelföraren? kanske är justerat lite annorlunda än det var men om det funkar så skulle jag säga lämna det
Du kan ha rätt, att det är bättre att bara lämna det. Det skrapar inte emot. Mest att jag var van vid att få lite extra marginal när jag tryckte till trim tidigare. Tack för svar! :)

På mina cyklar så går kedjan inte rent på alla växlar utan att använda trim-funktionen. Jag skulle gått tillbaka till mekanikern och bett denne visa vad det är han anser fungerar. Du har ju uppenbarligen konstaterat att det inte fungerar som det ska.

Förutsatt att mekanikern utfört någon form av växeljustering då..

Alltså när jag växlar upp till stora drevet fram, så brukar ett extra tryck på framväxelreglaget, ge en mer synlig skillnad på framväxeln..
Så att framväxeln ligger mer än bara en knapp milimeter från kedjan, när jag kedjan ligger på tyngsta växeln bak(det med 11 kuggar). Mer marginal mellan själva kedjan på framdrevet och själva framväxeln vid trim-trycket.
Nu varken ser eller känner jag någon skillnad vid trim

Brukar även kännas mer tydligt i själva reglaget att jag tryckt till trim, alltså när jag inte också tittar ner på framväxeln från sittande position.
Kanske jag missförstår dig, men trim-läget är inte längst ut. Trim-läget når du genom ett litet tryck på reglaget från yttersta läget, (x) i den här bilden från manualen HåkanC länkade till:
1685954882767.png

Om du inte hittar de här fyra lägena på ditt reglage så är något fel.

På mina cyklar så går kedjan inte rent på alla växlar utan att använda trim-funktionen. Jag skulle gått tillbaka till mekanikern och bett denne visa vad det är han anser fungerar. Du har ju uppenbarligen konstaterat att det inte fungerar som det ska.

Förutsatt att mekanikern utfört någon form av växeljustering då..
Tack för ditt svar!
Ja, så har det varit för mig också, och lite därför som jag tycker trim är väldigt bra. Just nu är det knappt synlig skillnad när jag trycker till trim och borde vara mer marginal på tyngsta växeln.

Jag får gå tillbaka, men risken är att dom hävdar att dom gjort rätt. Lite surt, men får väl byta mekaniker och börja gå till någon bättre i så fall.

Kanske jag missförstår dig, men trim-läget är inte längst ut. Trim-läget når du genom ett litet tryck på reglaget från yttersta läget, (x) i den här bilden från manualen HåkanC länkade till:
Visa bilaga 630129
Om du inte hittar de här fyra lägena på ditt reglage så är något fel.
Tack för bra input och tydlig bild!
Dom fyra lägena hittade jag både tidigare och nu och förstår hur jag når trim-läget.

Problemet är att det känns och ser klart mindre än tidigare. Jag har hellre god marginal på den tyngsta växeln än något alls på dom lättaste(som ändå inte används). ( Kassetten som medföljde är 11-34) När trim är tilltryckt så ser det ändå bara ut att vara kanske max en halvmillimeter.

Mycket möjligt att det här är en korkad fråga, har mekat med framväxel väldigt lite. Det är inte bara att ytterläget är feljusterat? (eller trimläget kanske följer den inställningen)

Tack för bra input och tydlig bild!
Dom fyra lägena hittade jag både tidigare och nu och förstår hur jag når trim-läget.

Problemet är att det känns och ser klart mindre än tidigare. Jag har hellre god marginal på den tyngsta växeln än något alls på dom lättaste(som ändå inte används). ( Kassetten som medföljde är 11-34) När trim är tilltryckt så ser det ändå bara ut att vara kanske max en halvmillimeter.
Vad är problemet med att det är ett mindre mellanrum?

Vad är problemet med att det är ett mindre mellanrum?
Mest att jag reagerade på det och av nyfikenhet och för att öka min kunskap som jag frågade.
Har det hellre så att man ser tydligt att det finns marginal och, tänker jag(kanske felaktigt) utifall inställningar över tid försämras. Själva trimtrycket ger knappt någon skillnad jämfört med tidigare.

Mycket möjligt att det här är en korkad fråga, har mekat med framväxel väldigt lite. Det är inte bara att ytterläget är feljusterat? (eller trimläget kanske följer den inställningen)
Jag tycker inte det är en korkad fråga, och tack för ditt inlägg. :)

Ytterläget var och är justerat ok, men jag justerade det lite till nu för mer marginal vid tyngsta växeln, och i och med att själva trim knappt ger någon skillnad alls, jämfört med tidigare(före inlämning till mekaniker).
Jag vill inte vara i närheten av något chainrub på tyngsta växeln.

Hur man justerar själva lägesändringen(vet inte om det är rätt ord) för själva trim eller om trims förflyttning är konstant, vet jag inte. Jag har inte heller någon större vana av att justera växlar.

Ursäkta om jag uttryckt mig slarvigt, upprepande. Är trött just nu.

Tillbaka
Topp