Shimano 105 växeljustering

André97

Medlem
Hej!

Har en Bianchi via nirone 7 från 2018 med shimano 105 komponenter. Satt precis cykeln på min wahoo Trainer och skulle justera växlarna så dem grå bra. Helt plötsligt efter lite pillande kan jag bara växla 7-8 steg på bakväxeln, ska vara 11 steg. Går ok på dem tyngre växlarna men kan inte växla upp på de 3 största klingorna. Vad kan ha hänt?

Låter som att du behöver spänna vajern, men konstigt att det skulle bli sån skillnad när du sätter den på en trainer. Funkade alla växlar tidigare?
Spänner jag vajern kan jag inte växla ner på de minsta klingorna istället. Verkar som jag bara har 7 växellägen bak istället för 11..
Alla växlar funkade fint förut men skaffade en ny kassett till trainern, därav började jag justera växlarna lite grann. Det här problemet uppstod efter jag började finjustera lite när jag trodde att jag nästan hade fått till det

Om de stora dreven funkar när du spänner vajern så tror jag att du behöver få till finjusteringen. Testa växlarna men hjul istället för trainer, om felet inte uppstår då kanske det är något som blivit fel vid montering av ny kassett.

Helt plötsligt efter lite pillande kan jag bara växla 7-8 steg på bakväxeln, ska vara 11 steg. Går ok på dem tyngre växlarna men kan inte växla upp på de 3 största klingorna. Vad kan ha hänt?
Har du kollat att växelvajern löper precis som den ska hela vägen?
Kolla tex att vajern löper som den ska under vevlagerhuset och att alla höljen sitter som de ska i stoppen på ramen.

Tillbaka
Topp