Shimano 11 delat på vanlig 10 delad body ? (mtb)

Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Har du nån praktisk erfarenhet av xd?
Ja, men i princip bara som mekaniker och inte cyklist. Men inte Eagle. Än.
Jensen sa:
Sram eagle har ju dessutom en ny version av deras koppling.
Kassett, body eller båda? Alla Eagle, även XG? Vad är skillnaden?
Kasett o body, de har väll ingen koppling? Bakväxel
Ahh...
Det finns en mekanisk koppling mellan body och kassett, det var låsringens konstruktion jag hade i tanken och hade släppt kopplingen till bakväxelns koppling. Eagle bakvxl, även GX, ser fina ut. Rimlig vikt också med 290 gram.

Är kassetten som tar största viktökningen men fortfarande lättare än shimanos största xt fast gx eagle har 11 drev i stål

Jensen sa:
Är kassetten som tar största viktökningen men fortfarande lättare än shimanos största xt fast gx eagle har 11 drev i stål
Nästan i alla fall, XT 11-46 väger ca 440 gram och GX Eagle ca 450 gram, XT bavxl ca 20 gram lättare. Totalt ca 30 gram mindre för XT och ca 1150 kr billigare. Men GX Eagle har 500% omfång, det har inte XT som bara har 420%. Båda är bra, på olika saker.

Fast procenträkningen till SRAMs fördel utgår ju till viss del från att man gillar 10T. Utan den hamnar man ju på 50/12 = 417% vs 46/11 = 418%

Räkna procent o utväxling hur mycket ni vill, men har man inte fysiken eller friktionen på underlaget så kommer man ändå ingen vart.
32 klinga med 46 bak...är det uppförstävling? Spik i däcken? Nej, inte ironisk. Undrar faktiskt. Blir väldigt svårt att få friktion i skog med så lätta växlar.
Mycket ser bra ut på pappret, men verkligheten kanske vill annorlunda.
Har 10v 11-42 kassett på barnens 20-tummare. 36-klinga fram är för lätt. Går upp till 40-klinga fram nu, ger även tyngre växlar för vår färd till skola.

Men till ursprungsfrågan. Har läst mig fördärvad på nätet om kassetter. Och det finns inte att 11v kassett passar eller inte - verkar vara olika från nav till nav. Men att för det mesta kan man ändå klämma dit den. Skulle den inte passa så ta med kassetten till din lokala maskinverkstad o svarva av 0,6mm baktill (vid navet) så får man tydligen dit den.
Alternativet är att ta bort 17-19t och ersätt med en 18t så har du en 10v kassett. Inga problem för reglaget eller växlare, har gjort d själv.

Fast på 20" behöver du gå upp till ≈47T fram för att få samma utväxling (i meter per tramptag) som med 32T 29".

Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Nästan i alla fall, XT 11-46 väger ca 440 gram och GX Eagle ca 450 gram, XT bavxl ca 20 gram lättare. Totalt ca 30 gram mindre för XT och ca 1150 kr billigare. Men GX Eagle har 500% omfång, det har inte XT som bara har 420%. Båda är bra, på olika saker.

syftade på kassetten. Men ändå intressant att på gx eagle kassetten är 42:an (som är näst störst) i stål, ändå är den lättare. Säger väll i o för sig mer om XT kassetten än GX egale kassetten.

kogodo: meningen med en "överväxel" bak är ju att man ska kunna ha en större fram. med eagle tex så är ju inte 36T fram så konstigt. med säg 42 bak, så kan 36T vara lite på järngården ibland. Sen kan du ju inte dra "vägen till skolan" som exempel, om den nu inte går i skogen och upp för brant backe :D

och nu är det ju så att 11-delad landsvägskassett inte funkar på en 10 delad body. MEN på mtb kan en 11-delad mtb kassett monteras på en 10 delad shimano body, eftersom kassetten hänger in över ekrarna. den lösningen kunde ju shimano göra pga att innersta drevet är så stort så det går ditt mot ekrarna, vilket de inte kunde på landsväg då innersta hittills varit så små att ekrarnas vinkel inte frigjorde det utrymmet så nära in mot navet så att säga som behövdes för att kassetten skulle kunna hänga in.

sram löste det med en annan body istället på 11-delat, istället för att hänga in. på 12-delat så utnyttjar även de att kassetten hänger in över navet.

Jensen sa:
kogodo: meningen med en "överväxel" bak är ju att man ska kunna ha en större fram. med eagle tex så är ju inte 36T fram så konstigt. med säg 42 bak, så kan 36T vara lite på järngården ibland. Sen kan du ju inte dra "vägen till skolan" som exempel, om den nu inte går i skogen och upp för brant backe :D

Jo. D e ju en bra liknelse - e ju samma man vill åt genom att ha en överväxel för att just ha större klinga fram. Genom samma tänk får vi ju tyngre växlar till asfalten, och lättare till skogen o backar. Nu blir det svårt att jämföra barncyklar med vuxencyklar, inte matematiskt - där har vi Sheldon Brown som hjälper oss, utan för kadensen. Barns marschkadens är högre än vuxnas, utan att kosta dom mer. Har ej hittat "ultimata" barnväxlarna än, men är på g. När vi är ute o joggar så snittar vi 10 km/h över 5 km. Det är hyfsad motionshastighet, men 6- och 8-åringen tar 2,5-3 steg för varje av mina. Och jag är ändå kort.

OneUpComponents har en 10t och ett specialnav t kassett, om jag inte minns fel. Kanske kan va nåt för Ts om hen missat.

HåkanC sa:
Jensen sa:
och nu är det ju så att 11-delad landsvägskassett inte funkar på en 10 delad body.
Förutom då den nya CS-HG800 kassetten på 11-34, som skall funka på bodys (borde väl stavas bodies?) för 10-delat http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/road/drivetrain/cassettes0/cs-hg800-11.html
Men är verkligen 11-34 en lvg-kassett? På min MTB för CV har jag 11-32!

/Håkan

Jo nu när lvg kassetter börjar komma upp i de storlekarna kan de ju använda samma teknik där. ”Modet” är ju större kassetter bak numera än vad det var förut. För 10-15 år sen körde ju alla 11-23. Idag är ju inte 11-28 allt för ovanlig. Men ja, 11-34 kan väll i alla fall anses som en förtegets mtb kassett. De flesta mtb kassetter är större idag. Men lite otippat att lvg skulle ta över de gamla.

kogoyo sa:
Jensen sa:

Jo. D e ju en bra liknelse - e ju samma man vill åt genom att ha en överväxel för att just ha större klinga fram. Genom samma tänk får vi ju tyngre växlar till asfalten, och lättare till skogen o backar. Nu blir det svårt att jämföra barncyklar med vuxencyklar, inte matematiskt - där har vi Sheldon Brown som hjälper oss, utan för kadensen. Barns marschkadens är högre än vuxnas, utan att kosta dom mer. Har ej hittat "ultimata" barnväxlarna än, men är på g. När vi är ute o joggar så snittar vi 10 km/h över 5 km. Det är hyfsad motionshastighet, men 6- och 8-åringen tar 2,5-3 steg för varje av mina. Och jag är ändå kort.

OneUpComponents har en 10t och ett specialnav t kassett, om jag inte minns fel. Kanske kan va nåt för Ts om hen missat.

Ville bara poängtera att 50t på mtb inte är för utan en baktanke. O då ä inte barncykel rätt att jämföra med. Dels pga användningsområde och dels som påpekats blir en helt annan utväxling med de mindre hjulen.

Jo vet, ännu en standard. Som de dessutom är helt ensamma om. Hade hellre petat dit en xd body o satt på en sådan kassett. Ska man lägga ner de pengarna kan man lika gärna löpa linan ut med växlar.

HåkanC sa:
Jensen sa:
och nu är det ju så att 11-delad landsvägskassett inte funkar på en 10 delad body.
Förutom då den nya CS-HG800 kassetten på 11-34, som skall funka på bodys (borde väl stavas bodies?) för 10-delat http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/road/drivetrain/cassettes0/cs-hg800-11.html

/Håkan

Det är alltså så att en 11-28 inte går på mina mtb-hjul? Var nära att köpa en sån och köra DH med nämligen... Om man "moddar" 28an så att den typ inte existerar... funkar det då? Går den ta bort och ersätta med en distans eller är det slakt som gäller? Det är väl iaf samma avstånd mellan dreven på lvg och mtb?
Kommer ju alltså sällan passera mitten på kassetten så de stora behövs inte.

dnleriksson sa:
HåkanC sa:
Jensen sa:

/Håkan

Det är alltså så att en 11-28 inte går på mina mtb-hjul? Var nära att köpa en sån och köra DH med nämligen... Om man "moddar" 28an så att den typ inte existerar... funkar det då? Går den ta bort och ersätta med en distans eller är det slakt som gäller? Det är väl iaf samma avstånd mellan dreven på lvg och mtb?
Kommer ju alltså sällan passera mitten på kassetten så de stora behövs inte.

Inte en 11 delad lvg kassett nej. Inte utan modd. Finns väll dh kassetter?

Nu är det dags att göra ett aktivt val. Vad tror de lärda om valet av klinga fram om kassetten blir en Sunrace 11-46? Jag kan inte påminnas att jag trampat ur med dagens setup och jag bor som sagt i Huskvarna och det innebär backar.

laddaned3.png

laddaned2.png

laddaned.png

laddaned1.png

29" hjul 30 eller 32T
27,5" hjul 32 eller 34T
Vill du ha jättelätt lägsta vxl, välj den mindre. Normallätt lägsta, den större.

Edit: Kör du 29 x 2" smala däck? I så fall räcker 32T i alla lägen. 30T blir för litet.

Senast ändrad:
...det som inte passar.

Det kanske står någonstan exakt vad du har för prylar idag. Jag hittar dock ingen info och orkar inte leta.

Har Spark 950 2016 2x10 med följande spec.
Bakväxel Shimano XT RD-M781 SGS
Växelreglage Shimano Deore SL-M610-I
Vev Shimano FC-M627, 36/22

När jag tittat på vad jag tror jag behöver så verkar även en 10-delad 11-42 tillsammans med en 30 eller 32 fram fungera för mig. Om jag även kan behålla mer prylar genom att montera en 10-delad 11-42 så gör det ju inget.

Clutch är bra, oavsett. Att snickra till en 1x lösning med XT RD-M781 som saknar clutch känns inte optimalt. RD-M781 bakvxl är väl byggd för max 36T bak. Jag har inte testat mer än 36T med M781 eller M786 (XT med clutch), av vilka jag äger flera.

Det finns en ny Deore RD-M6000-GS 10-delad bakvxl med clutch byggd för 42T som troligtvis är den lösning som är mest funtionell med 11-42T 10-delad kassett. Ditt befintligt reglage lär funka. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=221961

Å andra sidan är det inte jättedyrt att köpa en SLX RD-7000-11-GS bakvxl som klarar 46T + nytt reglage. Jag hade nog valt SLX 11-delat framför Deore 10-delat. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164561

Men... jag hade utan tvekan lagt till ytterligare 150 kr för en XT M8000 bakvxl som är bättre och väger 50 gram mindre än M7000 bakvxl. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124094

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Clutch är bra, oavsett. Att snickra till en 1x lösning med XT RD-M781 som saknar clutch känns inte optimalt. RD-M781 bakvxl är väl byggd för max 36T bak. Jag har inte testat mer än 36T med M781 eller M786 (XT med clutch), av vilka jag äger flera.

Det finns en ny Deore RD-M6000-GS 10-delad bakvxl med clutch byggd för 42T som troligtvis är den lösning som är mest funtionell med 11-42T 10-delad kassett. Ditt befintligt reglage lär funka. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=221961

Å andra sidan är det inte jättedyrt att köpa en SLX RD-7000-11-GS bakvxl som klarar 46T + nytt reglage. Jag hade nog valt SLX 11-delat framför Deore 10-delat. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164561

Men... jag hade utan tvekan lagt till ytterligare 150 kr för en XT M8000 bakvxl som är bättre och väger 50 gram mindre än M7000 bakvxl. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124094

Blev en ny singelklinga 32T och en kedja. Ska utvärdera detta och komplettera med en ny kassett senare. Är fortfarande inställd på en Sunrace 11-46 senare. Förhoppningsvis testa lite i helgen.

Nu är det dags att handla för 11-delat. När det gäller kedja så finns det både 116 och 138 länkar. Har idag 113 på 2x10. Räcker en 116-kedja eller bör man få upp till 138?

Är tänkt kombination stora-stora större eller mindre på din nuvarande 2x10 setup vs den 1x11 du tänker köra?

Då borde det gå fint med 116 på den nya om 113 funkar på den nuvarande. Typ en (halv hel) länk som skiljer.

En till fråga......Det finns olika bakväxlar. Har siktat in mig på en XT och väljer mellan dessa RD-M8000 SGS Shadow+ eller RD-M8000 GS Shadow+ Det som skiljer är längden på den nedre kedjeledaren. Hur vet man vilken man ska köpa?

Hittade dessa bilder på SGS och GS och bad som skiljer mellan dessa i mått. På den växlel jag har idag så är detta mått ca 95mm.
Men, vilken ska man välja för 1x11 med 11-46 och en 32T??
SGS
SGS2.jpg

GS
GS2.jpg

en till fråga....Växelreglage finns en del att välja mellan. Tittar på dessa två, vad är det som skiljer förutom 60:-??
XT 11-speed Rapidfire PLUS SL-M8000 I-Spec B right
XT 11-speed Rapidfire PLUS SL-M8000 right

Tillbaka
Topp