Shimano 12-delat ihop med SRAM-kassett?

Tegheim83

Aktiv medlem
Enligt hörsägen så ska det vara skillnad på avstånd mellan dreven på sram och shimano-kassetter när de är 12-delade?

Jag kör idag sram-kassett ihop med shimanoväxlar 11-delat och tycker det är de bästa av världar.

Nu när man börjar kika åt nybygge så hade jag velat ha Shimano-växlar 12-delat ihop med sram/Garbaruk-kassett på XD-body.

Men det är inte möjligt alltså?

Fast det kan oxå bero på olika avstånd mellan dreven beroende vart i kassetten man mäter, mätte de lösa dreven och avståndet på 11delat sram landsvägs kassett mot en xt 11 delad mtb kassett och det var exakt samma mått på dem, orkade inte mäta spindeln som höll i de största dreven för det fick duga för mig :P

Känner flera som kör nya xtr men med eagle kassett utan problem. Även om det skiljer lite verkar det inte vara så mycket att det skapt problem.

Tegheim83 sa:
Svarar mig själv lite, eller iaf ledtrådar.

Enligt denna länk så skiljer det 0.5mm på Shimano och XD-kassetter 11-delat, och 0.6mm mellan Shimano microspline och XD-kassetter på 12-delat.

https://www.garbaruk.com/blog/garbaruk-cassettes-rear-mech-compatibility
Det korkade i länken ovan är att Garbaruk mäter på utsidan av dreven istället för c/c., om dreven består av olika tjocka plåtbitar fuckar det upp relevansen. Om och hur mycket det påverkar relevansen i deras mätning kan jag inte svara för, men det intressanta måttet måste ändå vara c/c måtten.

Det var någon som sa till mig att Shimanos 12-delade kedja var så pass mycket smalare att den inte passade ihop med de flesta singelklingor och sram-kassetter.

Har ingen att mäta på själv såklart.

Tegheim83 sa:
Det var någon som sa till mig att Shimanos 12-delade kedja var så pass mycket smalare att den inte passade ihop med de flesta singelklingor och sram-kassetter.

Om du kollar lite själv så är det kedjelåset som är smalare. Sramkedjelås istället verkar vara melodin.

jonte987 sa:
Sitter på jobb, de förespråkar SRAM kedja?

NickPick sa:
Tegheim83 sa:

Om du kollar lite själv så är det kedjelåset som är smalare. Sramkedjelås istället verkar vara melodin.

Det var min tanke med, att med sram-kedja/lås kanske det funkar, men återingen inget av det hemma att mäta på.

Vart tittar du för att se det NickPick?

kombinationen shimano XTR 12s bakväxel med sram xx1 12s kedj, sram xx1 eagel kasset och gx eagle reglage funkar kanon. Har kört med det lite mer en än 3 månader nu och det funkar utan problem

Min kombination fungerar utmärkt, den består av följande.

Kedja: Shimano CS-M9100 XTR
Kassett: Sunrace MZ91 XD 10-50
Reglage och bakväxel: SRAM GX Eagle
Framdrev: Superstarcomponents Raptor DM Boost

Det funkar bättre än GX Eagle rakt igenom som det var från början.

Senast ändrad:
grip3n sa:
kombinationen shimano XTR 12s bakväxel med sram xx1 12s kedj, sram xx1 eagel kasset och gx eagle reglage funkar kanon. Har kört med det lite mer en än 3 månader nu och det funkar utan problem

En intressefråga. Du skriver XTR-växel och GX-reglage. Det har ju historisk varit omöjligt då SRAM drog mer vajer per växel, är det borta nu?

bra fråga, det funkar felfritt med denna kombo nu i alla fall. Vet att det går att köra tvärtom med sram system med XTR-reglage

Tillbaka
Topp