Shimano 12mm E-Thru

Stuvstaix

Ny medlem
Shimano 12mm E-Thru
Vilken natt. Försökte med skjutmått och sprängskisser utröna va fan det var för dropouts som satt på min FS 27.5:a från Miracle.
Shimano 142/12 E-Thru, känns rätt teammässigt (även om själva axeln var dyyyr).
Fråga:
Hur vanlig,är E-Thru? (inte många fabrikat som kör det)
Nån som kör det här?

X-12 verkar ju vara standard. Tog ju en timme till att få reda på om X-12 och E-Thru var kompatibla vad gäller nav (vilket de var).

Shimano 12mm E-Thru
Till min Kina-ram köpte jag en RockShox Maxle Light 12x142. Fick svarva till en rund mutter i aluminium med vanlig M12-gänga då den varken följde med ramen eller axeln.

Shimano 12mm E-Thru
RockShox Maxle Light 12x142 bygger väl på en en gängar ram/dropout så det "finns" väl ingen mutter?
Lite spännande och se om 350kr axel verkligen funkar. E-Thru är ju väldigt japansk. Enkel. Axel + mutter - snabbspänne. Synatecs X-12 vansinne med tre olika muttertyper koncentrisk och två excentriska. Väldigt tysk.

Shimano 12mm E-Thru
MAxle Light är precis lika enkel som E-Thru isf, bara det att muttern inte följde med så jag gjorde en egen, en bit aluminium, ca19 mm i dameter och 12 mm tjock och gänga upp den med M12 invändigt så är det klart, bara att stoppa i den i ramen och låsa med låsskruven som sitter i växelörat.
Kan fixa kort på det i morrn om du vill...

Shimano 12mm E-Thru
Så här har gjort på min.

Edit: Bilderna kom tydligen inte med från mobilen, får kolla på det lite senare för nu hinner jag inte...

Senast ändrad:
Shimano 12mm E-Thru
Bilder

Bilagor

• DSC_0428.jpg
    DSC_0428.jpg
    66.7 KB · Besök: 11
  • DSC_0429.jpg
    DSC_0429.jpg
    35.2 KB · Besök: 11
Shimano 12mm E-Thru
Hade precis samma problem med min kinaram. Jag kommer att beställa en Shimano AX75 axel efter ett tips i en annan tråd.
Snyggt att lösa problemet själv Belse.

Shimano 12mm E-Thru
Ascender skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade precis samma problem med min kinaram. Jag
> kommer att beställa en Shimano AX75 axel efter
> ett tips i en annan tråd.
> Snyggt att lösa problemet själv Belse.

Såg att det nu fanns ett SLX alternativ i AX65. Några kronor billigare än AX75 som är XTR.

Shimano 12mm E-Thru
Anledningen till att det blev en Maxle för mig var lite att det sitter en sån på framhjulet också, annars så är nog Shimanos lösnings minst lika bra som Rockhx...

Tillbaka
Topp