Shimano 3 invändiga växlar baknav låser sig

Kentabike

Medlem
Hej !

När man pedalbromsar gnålar och tjuter, gnisslar, knackar det om bakbromsen och det hände vid ett tillfälle iaf att bakhjulen låste sig utan att jag bromsade med pedal bromsverkan och det gick riktigt trögt att snurra runt hjulet men det släppte för tillfället, men bakhjulet snurrar inte lika bra längre och är trögare

Jag får in alla växlar på en treväxlad klocka på denna cykel utan problem fortfarande men jag avser inte att köpa en nytt växelnav här för det överstiger liksom värdet på cykeln kan jag tycka

Shimano insats Nexus 3 växelnav med bromstrumma eller vad det är singelspeed​

1. Men frågan är vad det är för mest troligaste fel och vilken detalj man kan byta eller om det kommer va tydligt vad som är slitet om jag skulle demontera hela insatsen ? Eller har problemet med växeln att göra och annat ? Finns någorlunda tydliga instruktioner online i pdf hur man kan demontera ett sånt växelnav och montera det samt doppa det i olja liksom och rengöra

2. Vad som är redan bytt för några månader sen är :
och Shimano växelreglage, 3 växlar, Nexus

Och Vevlager ganska hårt åtdraget

3. Behövs nåt specialverktyg och vilka isf för att demontera navväxeln om felet sitter i den ?
4. Vilka komponenter i navväxeln är mest troligt trasiga om man ska bara köpa reservdelar till navväxeln ?
5. Vilken olja kan man använda istället för att smörja in navväxeln ? Original olja är ju svindyr ?

Har bytt ganska många grejer på olika cyklar tof genom åren men det är sällan jag behövt demontera och byta delar i ett navväxel iaf. Så jag har liksom ingen erfarenhet där

Kan påpekas att jag använt reservdelar jag redan haft sparade ifrån andra cyklar när jag bytte vevlager och bytte växelreglaget så jag har ju inte liksom lagt ut nåt på cykeln

Vevlager skall inte vara ganska hårt åtdragna, de skall vara åtdragna så att de inte glappar. Och inte mer.
Om Shimanos växlar vet jag inget mer men den lär väl finnas servicemanual på nätet.

Vevlager skall inte vara ganska hårt åtdragna, de skall vara åtdragna så att de inte glappar. Och inte mer.
Om Shimanos växlar vet jag inget mer men den lär väl finnas servicemanual på nätet.
Därför jag påpekade det ochså att jag minns att det blev kanske för hårt åtdraget om det skulle ha nån inverkan på att bakhjulet låser sig ? Förutom det uppenbara med att bakbromsen vrålar när man bromsar ochså och det felet har funnits ganska länge. Det finns service manual men jag avser som sagt inte byta ut hela baknavväxeln så då är ju frågan vad som är kan vara trasigt i den eller mest sannolikt varför hjulet låser sig, kan vara flera komponenter

Bromsen skriker efter smörja. Antagligen är det torrt på fler ställen i navet.
Du behöver troligen öppna, göra rent och smörja.
Men, det kan vara försent eftersom du kört länge i det skicket.
Prova att spruta in rikligt med WD40 eller liknande i alla öppningar.

Därför jag påpekade det ochså att jag minns att det blev kanske för hårt åtdraget om det skulle ha nån inverkan på att bakhjulet låser sig ? Förutom det uppenbara med att bakbromsen vrålar när man bromsar ochså och det felet har funnits ganska länge. Det finns service manual men jag avser som sagt inte byta ut hela baknavväxeln så då är ju frågan vad som är kan vara trasigt i den eller mest sannolikt varför hjulet låser sig, kan vara flera komponenter
Srvicemanualen borde hjälpa dig att ta isär, rengöra, smörja och plocka ihop navet. Bara om något är uppenbart trasigt kan du kanske finna reservdelsnummer samma ställe.
Rengöring och smörjning är uppenbart din första åtgärd.
Vevlagret har inget med navet att göra men ska som alla andra lager inte vara hårt åtdragna om de är av kopp-och kontyp.

Tillbaka
Topp