Shimano bromsar

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum

WFD

Aktiv medlem
Shimano bromsar
Behöver ny broms fram till min MTB. Ska jag skaffa en likadan, se 1.
Kommer man att märka någon större skillnad och är det värt kostnaden?

1, BL-M4100/BR-MT410 - 400 kr
2, BL-MT501/BR-MT500 - 480 kr
3, BL-M6100/R-M6100 - 480 kr
4, BL-M6100/BR-M6120 - 600 kr

5, Shimano Deore XT - 1000 kr begagnad + kostnader för dyrare skivor/belägg

Shimano bromsar
Har ägd de flesta Shimano bromsar sen 2008. Kör Shimano fortfarande. Billigt, lätt underhål, gillar feel.

Men… Shimano bromsåk är alldeles för ofta en färskvara (när den börjar låta - oftast betydr det att den läcker och det går inte att göra ngt åt - det handlar om krypeffekt typiskt för mineralolja - mikroläkage - stor problem) och dyrare handtag är inte värda priset samt gillar utveckla variable-bite-point syndrom. Går bort om bara man luftar dem. 2-3ggr om året.

Därmed skulle jag aldrig köpa begagnade XT.

Deore 6100 är rätt bra. Så fort den läcker köp SLX bromsåk för ca 300kr - inkluderar bromsbelägg. Detta gäller egentligen även XTR.

Shimano bromsar
Deore 6100 är rätt bra. Så fort den läcker köp SLX bromsåk för ca 300kr
Fast SLX har banjo och Deore rak koppling så det går inte bara att byta rakt av utan att byta slang eller montera 3e parts banjokoppling.

Vill man komma enkelt och billigt undan så är dock 6100 eller 6120 om man vill ha 4-kolv en bra kompromiss. Skiljer ju bara banjo och verktygslös reach adjust på handtaget.

Shimano bromsar
Fast SLX har banjo och Deore rak koppling så det går inte bara att byta rakt av utan att byta slang eller montera 3e parts banjokoppling.

Vill man komma enkelt och billigt undan så är dock 6100 eller 6120 om man vill ha 4-kolv en bra kompromiss. Skiljer ju bara banjo och verktygslös reach adjust på handtaget.
Bra info. Tänkte inte på den kopplingen. SLX kit skulle kosta ca 950 och det steget blir för stort för min ekonomi. Lutar just nu åt 6120.

Shimano bromsar
Stämmer. missade banjo grejen. Brukar dock köpa bromsar i delar :) ett tag sen var det rätt billigt att köpa Zee/deore handtag, slx åk och billigaste slang. Men inte alla vill leka så

Shimano bromsar
Deore 6120 är superbra bromsar. Kör dem (egentligen MT520 fram då) på mitt Freeride-bygge och de stoppar grymt bra. Har dock SLX-handtag då det är ett lite ihopplock.

Tillbaka
Topp