shimano claris mot 10 år gammla 105

e.t.

Medlem
Hej
Jag ska köpa en ny cykel. Det gör jag inte så ofta. Senast det begav sig var för 10 år sedan. Jag har minnen att jag läste här på happy att sämre växelgrupp än shimano 105 skulle man inte köpa... Jag tror mig också ha läst att mycket av design och material vandrar nedåt i växelgruppshierarkin allteftersom åren går.

Så mellan tummen och pekfingret kan man säga att 105 för 10 år sedan motsvarar ungefär "XXX" idag?

Algoritmerna styr mig mot annonser på Kona Rove som ofta verkar vara utrustad med Claris kommer jag märka någon skillnad?

Och ja till sist mekaniska skivbromsar i det prissegmentet är det hyffsat driftsäkert eller krävs en massa underhåll? Premisserna är daglig pendling på landsväg med rejäla vintrar samt semesterturer med packning.

Erik

Så mellan tummen och pekfingret kan man säga att 105 för 10 år sedan motsvarar ungefär "XXX" idag?
Det blir väl typ Tiagra/Sora men det är en gissning då jag inte har testat 105. Sora och Tiagra har jag dock kört och jag tror inte att du skulle bli besviken. Tror även att det samma gäller Claris om man utgår från det Cade Media säger.

SLX 11x1 växlar bättre än allt annat jag testat dock (motsvarar ungefär 105 fast för mtb) så det kan ju hända att jag har helt fel.

Hej
Jag ska köpa en ny cykel. Det gör jag inte så ofta. Senast det begav sig var för 10 år sedan. Jag har minnen att jag läste här på happy att sämre växelgrupp än shimano 105 skulle man inte köpa... Jag tror mig också ha läst att mycket av design och material vandrar nedåt i växelgruppshierarkin allteftersom åren går.

Algoritmerna styr mig mot annonser på Kona Rove som ofta verkar vara utrustad med Claris kommer jag märka någon skillnad?

Och ja till sist mekaniska skivbromsar i det prissegmentet är det hyffsat driftsäkert eller krävs en massa underhåll? Premisserna är daglig pendling på landsväg med rejäla vintrar samt semesterturer med packning.

Erik
Sora är bra, 8-delade claris känns lite snålt, men det går ju cykla på det mesta - man får bara vara nogrannare med att välja sin utväxling så att man inte slösar range i onödan. 8 är färre än 10. Hårt med sant.

Mekaniska ok är ok. Lite pyssel såklart, men med bra ok och vajrar/höljen/skivor/justering så fungerar det väl. Vissa billigare ok är dock inte ok.

Du kommer att märka skillnad. En 15 år gammal 105 växlar klart bättre än en ny Claris.

Till skillnad från @BJS så tycker jag inte att mekaniska bromsar är ok. Kanske om du enbart har mekaniska, men inte om du blandar hydrauliska och mekaniska pga den stora skillnaden i modulation. Alla mekaniska jag har använt bromsar sämre än de hydrauliska jag har använt.

Du kommer att märka skillnad. En 15 år gammal 105 växlar klart bättre än en ny Claris.

Till skillnad från @BJS så tycker jag inte att mekaniska bromsar är ok. Kanske om du enbart har mekaniska, men inte om du blandar hydrauliska och mekaniska pga den stora skillnaden i modulation. Alla mekaniska jag har använt bromsar sämre än de hydrauliska jag har använt.
Problemet är att det krävs lite bättre ok och mer meck/kunskap för att få det bra. Dock så fungerar det pålitligare än hydrauliska om det står shimano på oken. Och det fungerar klart bättre i sträng kyla än iaf oljebaserade bromsar.

Tyvärr är bra mekaniska ok rätt dyra så någon direkt besparing pratar vi inte om.

Claris i sig är det inget fel på. God funktion och billiga delar. Min största invändning har länge varit det usla sortimentet av kassetter om man vill experimentera med utväxlingar, vilket av hävd alltid har varit en av derailleur systemens starkaste egenskaper. Tex den renodlade landsvägskassetten 13-23 finns inte att få tag i längre utan 13-26 är det enda som erbjuds i den vägen. Man kan bli sned för mindre.

Och samma sak med vevpartiet. Claris erbjuder endast 50/34 eller 50/39/30. Jämför detta med klassiska TA pro 5 vis cyclotourist BCD 50,4 som kunde byggas med 1x 2x eller 3x i nästan vilka kombinationer som helst. Innerklingor fanns/finns hela vägen från 26-42, ytterklingor från 42-52. Det fanns även spindlar för tävling upp till 60T vill jag minnas.

Idag erbjuder Shimano nästan ingenting till sina övriga vevpartier heller. Vill man ha en 46T till sin 105 vev måste man köpa Ultegra för en tusenlapp och då blir ändå resultatet kosmetiskt fult. Uselt! som Borkahövdingen (Per Oscarsson) sa med avsmak till Mattis (Börje Ahlstedt) över Helvetesgapet när denne hade tagit Birk som gisslan. Verkligen uselt!

Jag hade äldre 105 på pendlaren men bytte till nya Tiagra (pga hyd skivbroms). 105 är klart bättre.

Edit: hade Hayes mekaniska skivbromsar ihop med 105 reglagen. Funkade utmärkt. Sedan är det väl skillnad på olika bromsar också men det är inte automatiskt skräp för att det är wiredraget.

/T

Edit: inte Sora utan Tiagra

Senast ändrad:
Det blir väl typ Tiagra/Sora men det är en gissning då jag inte har testat 105. Sora och Tiagra har jag dock kört och jag tror inte att du skulle bli besviken. Tror även att det samma gäller Claris om man utgår från det Cade Media säger.

SLX 11x1 växlar bättre än allt annat jag testat dock (motsvarar ungefär 105 fast för mtb) så det kan ju hända att jag har helt fel.
SLX 1X11 är den sämsta växelgrupp jag någonsin haft, där skiljer sig våra upplevelser radikalt. Men det är ju en mtb-grupp och om jag läser mellan TS rader är det en landsvägscykel som är aktuell?

Men men.

Jag hade en cykel med Tiagra 4700. Den gruppen funkade oerhört bra och smidigt - om man står ut med Shimanos växlingshandtag. Man får ju trycka handtaget ett halvt varv runt styret.

Har 11-delat Ultegra (8000) på ena hojen och 9-delat Sora reglage med äldre XT växelförare på andra hojen.

När Ultegrahojen är nyservad och kedjan är ren är känsa där helt klart snäppet bättre. Men efter lite slitage så är det faktiskt inte skillnaden så stor. Jo Ultegra känns bättre och ergonomin i "brifters" bättre men i jämföre med annat kan jag tycka att det är en parantes i sammanhanget.

Ramens storlek och geometri, bra däck samt sköna kontaktpunkter känns som en hel storleksordning eller två viktigare än växelgruppens namn.

Problemet är att det krävs lite bättre ok och mer meck/kunskap för att få det bra. Dock så fungerar det pålitligare än hydrauliska om det står shimano på oken. Och det fungerar klart bättre i sträng kyla än iaf oljebaserade bromsar.
Min erfarenhet är att i princip allt det står Shimano på funkar bra, utom möjligen en del high-end saker som Hollowtech vevarmar och liknande.

Jag hade äldre 105 på pendlaren men bytte till nya Sora (pga hyd skivbroms). 105 är klart bättre.

Edit: hade Hayes mekaniska skivbromsar ihop med 105 reglagen. Funkade utmärkt. Sedan är det väl skillnad på olika bromsar också men det är inte automatiskt skräp för att det är wiredraget.

/T
Huh? Finns Sora för hydraulisk skivbroms? dvsf...

SLX 1X11 är den sämsta växelgrupp jag någonsin haft, där skiljer sig våra upplevelser radikalt. Men det är ju en mtb-grupp och om jag läser mellan TS rader är det en landsvägscykel som är aktuell?
Jag menade mer bara att det kan hända att min gissning är helt fel. Att lite äldre 105 kan vara mycket bättre än nuvarande tiagra/sora eftersom att jag upplever att slx växlar mycket bättre än dem. Jag förstod att det handlade om landsväg men det har jag inte speciellt mycket erfarenhet av.

"Och ja till sist mekaniska skivbromsar i det prissegmentet är det hyffsat driftsäkert eller krävs en massa underhåll? Premisserna är daglig pendling på landsväg med rejäla vintrar samt semesterturer med packning"

Rejäla vintrar och mekaniska bromsar fungerade inte alls för mig. Inget fel på bromsarna men på wiredragningen. Dom frös hela tiden.

Hej tack för alla inspel såklart svårt att säga om någon annan faktiskt känner skillnad mellan olika grupper och det mesta funkar ju att cykla med, men lite sämre valmöjligheter på kassetter så långt ner i hierarkin - det hade jag inte täntk på, tack. Cykeln jag har betingade ju ett värde av 13000 för 10 år sedan vilket väl motsvarar en 17 000 idag + ett par tusen ytterligare - cyklar väl blivit lite dyrare generellt. På nätbutikerna så verkar ju landsvägscyklarna i den prisklassen mycket riktigt ha 105. Eller GRX för gravlarna, men det verkar ofta vara utan framväxel.

Premisserna är daglig pendling på landsväg med rejäla vintrar samt semesterturer med packning.
Förstår inte ditt resonemang riktigt. Vinterpendling med 105 = does not compute. Då vill du bara ha billiga slitstarka delar, vilket innebär 8-10 delat. 11-delat blir bara onödigt dyrt, tex kedjan måste bytas vid 0,5% vs 0,75 för de grövre kedjorna. Semester turer med packning & 105 does not compute. 105 är en räsergrupp. Då är du mer betjänt av vevparti med 46/30 eller ännu lägre.

Tjatet om hydrauliska bromsar har jag aldrig förstått mig på. Jag har goda resultat av flera års vinterpendling med mekaniska skivor, och dåliga resultat av flera års vinterpendling med hydrauliska skivbromsar. Det är det enklaste och snabbaste sättet att göra hojen dyrare och mer dyrmekad på sikt, så pass har jag noterat.

Förstår inte ditt resonemang riktigt. Vinterpendling med 105 = does not compute. Då vill du bara ha billiga slitstarka delar, vilket innebär 8-10 delat. 11-delat blir bara onödigt dyrt, tex kedjan måste bytas vid 0,5% vs 0,75 för de grövre kedjorna. Semester turer med packning & 105 does not compute. 105 är en räsergrupp. Då är du mer betjänt av vevparti med 46/30 eller ännu lägre.
...

Nja. Vinterpendling har jag ingen åsikt om, men att cykelsemestra med 105, du kanske har testat det och inte gillat det, men att det är en dålig idé är lite väl kategoriskt.

Beror helt och hållet på hur man cyklar. Jag har cykelsemestrat med 105 (2x10), där jag dessutom bytt ut kassetten till 12-25 från 11-32 som satt på vid köp, var inga problem (frånsett 2a dagen när jag skulle över Hallandsåsen med krampkänning i ena benet sedan dagen innan, men det gick det med).

Vet inte hur det är nu men när jag köpte cykel för 10 år sedan så hade alla med 105 vidare kassett än de med Ultegra. Ultegra då hade 12-25 oftast, iaf de jag tittade på, och 105 som sagt större spann, kommer inte ihåg riktigt vad det var. Så vid semester i Sverige tycker jag inte 105 är "en dålig idé". I varje fall inte med tanke på att det skulle vara någon "räsergrupp".

Tiagra med hydrauliska skivbromsar är givet om man ska prata om prisvärda grejer. Jag har släpat mina genom vinterdistansrundor, bikepacking, snabbcykling och allt däremellan. Har mycket svårt att se varför man skulle välja något annat, om man inte har mer pengar att slösa bort då. Mekaniska bromsar kommer från en svunnen tid och var en nödlösning för 10 år sedan, köper man ny cykel idag med mekaniska skivbromsar behöver man fundera igenom sina livsval.

Åsikten baseras på att jag har cyklar med 8-delade Claris-reglage (som funkar utmärkt, men saknar såklart hydrauliska skivbromsar), 10-delade Tiagra med hydrauliska bromsar samt 11-delade Ultegra med hydrauliska bromsar (samt diverse mtb-drivlinor med 10-12 växlar). Har cyklat mycket på samtliga cyklar, och cyklar alla sorters cykling i alla sorters väder. Jag har ett par mycket dugliga cyklar med fälgbromsar också, men köper man ny cykel idag behöver man inte bry sig om sådana rariteter.

Reservationer:

Shimanos ok kan börja läcka. Jag har haft ett par läckande ok, men det är en liten andel sett till totala antalet ok i hushållet. Är det ett oförlåtligt brott att ett ok börjar läcka så får man stå över Shimano.

Vevparti och utväxling brukar gå att labba ihop, men man behöver såklart köpa grejer som passar ens ben och tilltänkta cykling.

Beror helt och hållet på hur man cyklar. Jag har cykelsemestrat med 105 (2x10), där jag dessutom bytt ut kassetten till 12-25 från 11-32 som satt på vid köp,
Ja, nån har gjort det. Och Tuva cyklade till Afghanistan på en oväxlad Kronan för 2 tusen. Det är inte samma som bästa standardsvar till en TS med sedvanlig spretig och svårtolkad kravspec och knapphändiga uppgifter. Varför satte du inte på 11-23? Hade inte det varit ännu bättre för just din semestercykling?

Tack för fortsatt input! att jag sliter på onödigt fina komponenter under vintern är helt och hållet ett uttryck för min okunskap och förståss för att jag bara har den cykeln och den får gå året om till alla cykelburna förflyttningar. Men även om det funkar så är det inte optimalt.

Så om jag vill ha ett problemfritt skivbromsbromsande även vintertid så är hydrauliska att föredra?

Om jag vill landa i nedan:
Tiagra med hydrauliska skivbromsar är givet om man ska prata om prisvärda grejer.
Och ha en cykel med bockstyre, dubbdäckskompatibelt, skärmar, fästpunkter för sidoväskor fram och bak (navdynamo vore ju också en trevlig uppgradering).
Med det spretiga användningsområdet att pendlas på, del av året i snö och många minusgrader men all annan årstid också + att jag under sommaren vill kunna använda den för att dra iväg och tälta med en tandemmoj på släp eller när andan faller på dra iväg på en långtur genom natten.
Kan någon peka ut en kandidat? (Förstår att optimalt är att skaffa en vinterpendlare, en touringhoj, en...osv)

Lapierre Crosshill 3.0 dök upp tex. Trodde först att tcmcykel hade den hemma (ska till sthlm om ett par veckor) men såg sen att det var externt lager .. - Googlar från mobilen på tåget med varierande mottagning så har verkligen inte kunnat göra någon ordentlig sökning. Hur är det att fästa packning på en kolfibergaffel? Intern vajerdragning är nytt för mig är det krångligt?

Verkligt kul med alla svar, tack!

Kan någon peka ut en kandidat?
BERGAMONT GRANDURANCE RD 5
+2x10 GRX RX400 med billiga slitdelar, många tillgängliga konfigurationer på kasetter
Shimano Hollowtech II, BSA
+Hydrauliska skivbromsar
+40-622, 50-622 går in
622-21 Shining DB-T260 vilka klarar upp till 65mm enligt ETRTO eller 50mm enligt Sheldon
+Levereras med 50mm stänkskärmar, pakethållare och tripple mount på gaffeln.
+Navdynamo
+Herrmans H-Black MR4 lampa, presterar bra i test. Jämnt & varmt ljus. Bra sikt på nära håll, lite bristande på längre avstånd.
-13,2kg

Kolla Sambal Oeleks recension på RD6!

Radon Regard 8.0 FE
+2x10 GRX RX400
- Pressfit Shimano BB-RS500PB
+Hydrauliska skivbromsar
+40-622, 45-622 går in enligt hemsidan.
622-23 Alexrims GX26P, samma 65mm enligt ETRTO, Schwalbe rekommenderar därutöver upp till 71mm, 50mm även här enligt Sheldon
+Levereras med 50mm stänkskärmar, pakethållare och fästpunkter på gaffeln.
+Navdynamo
+11,50kg

GHOST ROAD RAGE ESSENTIAL EQ
+2x10 GRX RX400
BSA
+Hydrauliska skivbromsar
-37-622
622-23 WTB STp i23 samma 65mm enligt ETRTO, Schwalbe rekommenderar därutöver upp till 71mm, 50mm även här enligt Sheldon
SKS Edge 46 AL, +Aluminium & -46mm
Tubus Vega Evo Pakethållare
+Navdynamo

GHOST ASKET ESSENTIAL EQ
+2x10 GRX RX400

Cube NUROAD RACE FE men den är 2x11 och Cube Nuroad FE har 2x8 och mekaniska bromsar. ?

Senast ändrad:
Betr slitage av vintercykling så är det ev salt och inte snön som sliter hårt på cykeln. Sopsaltade cykelbanor som inte sopas tillräckligt ofta kan leda till mycket slitage. (Sopas de tillräckligt ofta överväger fördelarna klart nackdelarna, men det är en annan diskussion.)

Vill man bara ha en cykel så kan det vara klokt att ha två par hjul. Utöver dessa slits drivlinan mycket.

Skivbromsfrågan kan delas upp i två aspekter, säkerhet och underhåll. Beträffande säkerhet så är de hydrauliska bättre än de mekaniska jag har använt. Beroende på vajerdragningen så kan mekaniska bli direkt farliga som @ajdå skriver.

Underhållsfrågan är inte lika enkel. Jag har haft minst problem med hydrauliska, men också haft några enklare Shimano ok som har börjat läcka. Gör man rent kolvar regelbundet minskar risken för problem. Mekaniska måste efterjusteras löpande.

Jag beställde nya BB7:or för ett par veckor sen. Inte för att mina gamla behöver ersättas (de har fungerat klockrent hela tiden) men kan vara bra att ha. Mina livsval behöver mao ses över.

Jag beställde nya BB7:or för ett par veckor sen. Inte för att mina gamla behöver ersättas (de har fungerat klockrent hela tiden) men kan vara bra att ha. Mina livsval behöver mao ses över.
Det skrevs ju förvisso att livsvalen behövde funderas igenom om man köpte ny cykel med mekaniska skivbromsar idag, inte om man underhåller sin gamla cykel.?

Tycker ändå 2x10 typ GRX eller liknande fungerar ypperligt året runt. Tidigare kört 1x11 och det gick också bra.
Mekaniska bromsar om budgeten är under 5k och man lyckades fynda en serious gravix för 3900 typ, annars känns det oväder pga helt enkelt sämre.

Jag har aldrig haft ett läckande bromsok för övrigt.

Tycker ändå 2x10 typ GRX eller liknande fungerar ypperligt året runt. Tidigare kört 1x11 och det gick också bra.
Jag håller med (utan att ha testat), känns som en väldigt bra balans mellan pris och prestanda.

Jag kör 1x11 Apex på min pendlare, det kan jag inte riktigt rekommendera. Kassett med XD body är satans dyrt

Det skrevs ju förvisso att livsvalen behövde funderas igenom om man köpte ny cykel med mekaniska skivbromsar idag, inte om man underhåller sin gamla cykel.?
Jag skulle lätt kunna köpa en ny cykel med BB7or. Men knappast med några andra (alla är ju inte lika bra). :)

Man behöver ju inte heller överdriva slitaget av vinterpendling. Så länge man inte behöver ha en kliniskt ren drivlina och har viss tolerans för någon trög växling ibland så håller grejerna rätt länge. Det som jämförelsevis slitit snabbast för mig har varit naven.

Men det är ju en fördel att inte träna på samma cykel som man pendlar på, så kan man fokusera på att hålla träningscykeln i lite fräschare skick.

Har 10-delat grx400 på min gravel och ultegra (r8000 fälgbroms) på min racer. Jag gillar båda och funktionsmässigt finns inget att klaga på.

Mekanisk skivbroms med sti-reglage har jag ganska dåliga erfarenheter av och skulle vilja testa innan köp om det skulle vara aktuellt igen.

BERGAMONT GRANDURANCE RD 5
+2x10 GRX RX400 med billiga slitdelar, många tillgängliga konfigurationer på kasetter
Shimano Hollowtech II, BSA
+Hydrauliska skivbromsar
+40-622, 50-622 går in
622-21 Shining DB-T260 vilka klarar upp till 65mm enligt ETRTO eller 50mm enligt Sheldon
+Levereras med 50mm stänkskärmar, pakethållare och tripple mount på gaffeln.
+Navdynamo
+Herrmans H-Black MR4 lampa, presterar bra i test. Jämnt & varmt ljus. Bra sikt på nära håll, lite bristande på längre avstånd.
-13,2kg

Kolla Sambal Oeleks recension på RD6!

Radon Regard 8.0 FE
+2x10 GRX RX400
- Pressfit Shimano BB-RS500PB
+Hydrauliska skivbromsar
+40-622, 45-622 går in enligt hemsidan.
622-23 Alexrims GX26P, samma 65mm enligt ETRTO, Schwalbe rekommenderar därutöver upp till 71mm, 50mm även här enligt Sheldon
+Levereras med 50mm stänkskärmar, pakethållare och fästpunkter på gaffeln.
+Navdynamo
+11,50kg

GHOST ROAD RAGE ESSENTIAL EQ
+2x10 GRX RX400
BSA
+Hydrauliska skivbromsar
-37-622
622-23 WTB STp i23 samma 65mm enligt ETRTO, Schwalbe rekommenderar därutöver upp till 71mm, 50mm även här enligt Sheldon
SKS Edge 46 AL, +Aluminium & -46mm
Tubus Vega Evo Pakethållare
+Navdynamo

GHOST ASKET ESSENTIAL EQ
+2x10 GRX RX400

Cube NUROAD RACE FE men den är 2x11 och Cube Nuroad FE har 2x8 och mekaniska bromsar. ?
Stort tack för svar och tips Eric! (Har varit ute och rest så därför inte kollat tråden, uppskattar att du tog dig tid)

Tillbaka
Topp