Shimano Cues för landsvägscyklar

Örjan2

Medlem
Har en Nishiki landsvägshoj utrustad med Tiagra 4600 vxl-system 2x10-växlad.
Har 32T som max på kassetten men skulle vilja gå upp till 39T (skall cykla till Italien).
Jag trodde att Shimano Cues kassett CS-LG400-10 (11-39T) skulle funka men det tycks som jag då även behöver byta till Cues bakvxl (RD-U6020-10) och även växelreglagen (ST-U3030-10R och ST-U6030 som är kombo vxl/broms) som nyligen (?) kommit för "bockstyrecyklar".
Är det någon som vet om det stämmer?
Kan ett alternativ vara att använda "mtb"-växelreglage som är betydligt billigare?
Behöver jag även byta framväxeln (till FD-U6030-B)?
Väldigt stora/komplicerade tabeller på Shimano för att förstå vad som går att kombinera
🙂

Varför välja Cues? Då måste du byta allt som du skriver. Shimano och flera andra tillverkare har MTB-kassett med t.ex. 11-36, 11-42 och 11-46. Om du har en medium cage bakväxel tar den officiellt max 32t bak men in praktiken funkar 36t ofta. Om du vill har en större drev bak behöver du byta till en bakväxel med long cage som är kompatibel med 10-växlade Shimano lvg-grupper. Jag vet inte om sån finns.

Byter du till Cues nu framtidssäkrar du iallafall cykeln mer. Verkar som att Shimano kommer droppa fler av sina ”lower tiers” och ersätta med Cues. Allt som heter ”Cues” ska gå att använda ihop sen också så du kommer ha större valmöjligheter framåt.

En lite större insats nu kanske, många år av enkel service och att hitta ersättningsdelar sen. Har du råd med det skulle jag ha gjort det.

Edit:
Här är en som säger att det i princip inte går att få plats med större än 32/34 bak. Så för en kassett med 11-39 måste du nog byta bakväxeln iallafall och då kanske en konplett Cues gruppo är ett bra val?

IMG_9310.webp

Senast ändrad:
Varför välja Cues? Då måste du byta allt som du skriver. Shimano och flera andra tillverkare har MTB-kassett med t.ex. 11-36, 11-42 och 11-46. Om du har en medium cage bakväxel tar den officiellt max 32t bak men in praktiken funkar 36t ofta. Om du vill har en större drev bak behöver du byta till en bakväxel med long cage som är kompatibel med 10-växlade Shimano lvg-grupper. Jag vet inte om sån finns.
En 9-delad MTB-växel tror jag ska funka.

Nej, vid 4700 bytte man.
Hmm, hade för mig att Tiagra inte blev 10-delat före just dess sista generation, men det kanske var det redan en generation innan.

Men i sådana fall måste det handla om en nu extremt gammal cykel och knappast ens när den var ny särskilt high-end om det sitter Tiagra på den. Känns då i mina ögon meningslöst både att lägga pengar på att byta delar på den, såväl som att överhuvudtaget släpa den till Italien. Om det inte handlar om en väldigt lång vistelse får man ju lätt en avsevärt bättre hyrcykel för pengar i samma storleksordning som att ta med egen cykel…?!

Byter du till Cues nu framtidssäkrar du iallafall cykeln mer.

Nja, för nu låser man sig i vid 11-39 som tätaste 10-delade kassett, tråkigt. Kanske kommer det fler kassett, men jag hade tänkt att Shimano redan skulle har den nu. Otrevligt som Shimano nuförtiden har olika standard på nästan allt som förhindrar att kombinera saker.

Äh, vad menar du ens med det där? En växelgrupp håller väl sisådär 20-50 åt åtminstone om man byter slitdelar och annat. Menar du att det inte skulle gå att få tag i vanliga 10-delade kassetter om ett tag?

Nja, för nu låser man sig i vid 11-39 som tätaste 10-delade kassett, tråkigt. Kanske kommer det fler kassett, men jag hade tänkt att Shimano redan skulle har den nu. Otrevligt som Shimano nuförtiden har olika standard på nästan allt som förhindrar att kombinera saker.
Det är exakt det problemet Cues ska lösa. Allt inom Cues ska vara kompatibelt, och övriga low tier groupsets ska fasas bort.

Hmm, hade för mig att Tiagra inte blev 10-delat före just dess sista generation, men det kanske var det redan en generation innan.

Men i sådana fall måste det handla om en nu extremt gammal cykel och knappast ens när den var ny särskilt high-end om det sitter Tiagra på den. Känns då i mina ögon meningslöst både att lägga pengar på att byta delar på den, såväl som att överhuvudtaget släpa den till Italien. Om det inte handlar om en väldigt lång vistelse får man ju lätt en avsevärt bättre hyrcykel för pengar i samma storleksordning som att ta med egen cykel…?!
Jag får inte heller ihop det och vågar inte riktigt svara därför.. De senare 4700 har samma vajerdrag som moderna landsvägsgrupper och då kan man byta till en GRX-växel eller så bara och få det att funka.

Jag trodde också gamla Tiagra 4600 var 9-delat och från den gamla eran där man bara kunde ta en mtb-växel och se glad ut, men när det står 10-speed på reglagen så vet jag inte vad som gäller riktigt.

Bekymret är ändå att gamla mtb-växlar ändå bara funkar upp till 36 bak, så det löser ändå inte problemet.

Örjan, ser dina reglage ut såhär?

IMG_9968.webp

??

Min och min frus nyaste lvg-cyklar är 13 år gammal. De funkar bra och jag ser ingen anledning alls att byta den. Jag tycker tvärtom att det är bättre att tar en cykel man är van med på en lång resa och som bonus är den mindre stöldbegärlig.

Jo, jag vet, men att "framtidssäkra" genom att byt hela växelgruppen känns ju som en supersunkig lösning. Det är sättet att uttrycka sig som jag vänder mig mot. En 10-delad drivlina kommer gå att underhålla massor av år framåt.

Lite oorganiserade svar från min sida nu, men att istället för att byta kassett skulle man kunna byta vevparti till ett modernt kompakt med 34 eller ännu mindre som minsta. Med gammal Shimanodrivlina med HT2-vevlager (som jag antar det är) så behöver man bara lossa några skruvar, byta vevparti och sänka framväxeln (+ justera framväxeln då). Ett beggat vevparti kostar några få hundralappar tror jag.

Jo, jag vet, men att "framtidssäkra" genom att byt hela växelgruppen känns ju som en supersunkig lösning. Det är sättet att uttrycka sig som jag vänder mig mot. En 10-delad drivlina kommer gå att underhålla massor av år framåt.
Att framtidssäkra betyder mycket, inte bara att kunna hitta en 10-delad kassett på Ebay om 10 år. Med Cues kan man även köra Di2/elektriskt tex. Eller om det släpps någon ny teknologi i framtiden så kan det passa eftersom du har Cues men inte om du har Tiagra. Det är ju bara läsa inläggen här i tråden om att man även inom Tiagra inte kan använda alla delar från olika serier ihop. Det låter inte framtidssäkert för mig.

Att framtidssäkra betyder mycket, inte bara att kunna hitta en 10-delad kassett på Ebay om 10 år. Med Cues kan man även köra Di2/elektriskt tex. Eller om det släpps någon ny teknologi i framtiden så kan det passa eftersom du har Cues men inte om du har Tiagra. Det är ju bara läsa inläggen här i tråden om att man även inom Tiagra inte kan använda alla delar från olika serier ihop. Det låter inte framtidssäkert för mig.
Det ligger ingenting i att cykelindustrin hela tiden behöver sälja nya saker med nya påstådda fördelar? 10-delade Shimanogrejer är bland det mest driftsäkra man kan ha, grymt funkis och har man vanlig HG-body och tiodelad kassett kommer man kunna köpa nya slitdelar så länge som du orkar cykla tror jag.

Helt plötsligt har en tillverkare kommit på den optimala lösningen och nu borde alla med gamla grejer byta hela växelgrupper för att kunna köpa nya slitdelar om några år? Jo, den var ju ny...😛

Skall cykla TILL Italien.
Det kan vara Tiagra 4700, får försöka hitta modellbeteckning.
Nishiki Pulse, vet ej hur gammal.

Jag får inte heller ihop det och vågar inte riktigt svara därför.. De senare 4700 har samma vajerdrag som moderna landsvägsgrupper och då kan man byta till en GRX-växel eller så bara och få det att funka.

Jag trodde också gamla Tiagra 4600 var 9-delat och från den gamla eran där man bara kunde ta en mtb-växel och se glad ut, men när det står 10-speed på reglagen så vet jag inte vad som gäller riktigt.

Bekymret är ändå att gamla mtb-växlar ändå bara funkar upp till 36 bak, så det löser ändå inte problemet.

Örjan, ser dina reglage ut såhär?

Visa bilaga 779932
Jopp.
Det står Shimano RD-4600 på bakväxeln.

Bilagor

• 17524046059268139443336040261995.webp
    17524046059268139443336040261995.webp
    264.2 KB · Besök: 48
Så vitt jag förstår så är det bara Cues som har max 39T för "bockstyre".

Byter du till Cues nu framtidssäkrar du iallafall cykeln mer. Verkar som att Shimano kommer droppa fler av sina ”lower tiers” och ersätta med Cues. Allt som heter ”Cues” ska gå att använda ihop sen också så du kommer ha större valmöjligheter framåt.

En lite större insats nu kanske, många år av enkel service och att hitta ersättningsdelar sen. Har du råd med det skulle jag ha gjort det.

Edit:
Här är en som säger att det i princip inte går att få plats med större än 32/34 bak. Så för en kassett med 11-39 måste du nog byta bakväxeln iallafall och då kanske en konplett Cues gruppo är ett bra val?

Visa bilaga 779929
Tack. Verkar som "bockstyre"-reglagen (broms/vxl) inte säljs av så många...

Lite oorganiserade svar från min sida nu, men att istället för att byta kassett skulle man kunna byta vevparti till ett modernt kompakt med 34 eller ännu mindre som minsta. Med gammal Shimanodrivlina med HT2-vevlager (som jag antar det är) så behöver man bara lossa några skruvar, byta vevparti och sänka framväxeln (+ justera framväxeln då). Ett beggat vevparti kostar några få hundralappar tror jag.
Tack.
Vevpartiet är FSA vero 50/34T med 172.5mm vevarmar.
Vad skulle du rekommendera som "motsvarar" att byta till 39T kassett?

Lite ovan står det att 36 ska funka. Men om kapaciteten ska räcka till kanske du behöver kliva ned på storlek på stora klingan med.

Jag tänkte tipsa om detta, men vet att det finns lite att fundera kring kedjelinje när det gäller GRX.. Kan inte fullt ut vad som gäller kring det där, men det är fult möjligt att luska ut.

Fick tag i en Cues bakvxl (RD-U6020-10) men tycker den se "sne" ut när jag packat upp den ur lådan. Kanske inte lätt att se på bilderna men rulltrissorna ligger/löper inte parallellt och den ena "växelarmen" ser väldigt skev ut.
Skall det vara så??
Bild1.webp

Fick tag i en Cues bakvxl (RD-U6020-10) men tycker den se "sne" ut när jag packat upp den ur lådan. Kanske inte lätt att se på bilderna men rulltrissorna ligger/löper inte parallellt och den ena "växelarmen" ser väldigt skev ut.
Skall det vara så??Visa bilaga 780023
IMG_9216.webp

Var en liknande fundering i en annan tråd då en medlem frågade om hans Shimano 105-bakväxel var sne eller inte, då den ändå växlade perfekt. Jag tog då kort på min (ovan) och jämförde. ”Sne” med flit från fabrik. Fråga mig inte varför dom gör så, men det verkar som att det ska vara så.

Nu har du ju Cues och inte 105, men hade ändå inte oroat mig.

Skall det vara så??Visa bilaga 780023
Osäker på Cues, men nyare 12 vx Shimano för MTB är designade för att vara lite vridna. Det ska tydligen ge bättre riktning på kedjan. 🤔

Visa bilaga 780024

Var en liknande fundering i en annan tråd då en medlem frågade om hans Shimano 105-bakväxel var sne eller inte, då den ändå växlade perfekt. Jag tog då kort på min (ovan) och jämförde. ”Sne” med flit från fabrik. Fråga mig inte varför dom gör så, men det verkar som att det ska vara så.

Nu har du ju Cues och inte 105, men hade ändå inte oroat mig.
Tack - då gör jag inte det...

Förstår inte varför du börjar med att byta bakväxel till en som inte är kompatibel? Om jag läser rätt så har Tiagra sT-4600 "cable pull ratio of 1.7". "The Shimano ST-U6030 shifters, designed for drop bars in the CUES groupset, have a cable pull ratio of 1:1". Enligt Shimanos tabeller är de inte kompatibla.

Förslag till nästa åtgärd är att kolla modellbeteckning för bakväxeln och för reglaget för bakväxeln. Ditt inlägg #20 är motsägelsefullt, du visar en bild på reglaget och skriver en modellbeteckning för en bakväxel (som jag inte hittar i Shimanos tabell (jag hittar bara RD-4601)).

Detta är beteckningen på bakväxeln. Dvs RD-4600 (visst står det det?).
Så om bakväxel, växel/bromsreglage inte "hänger ihop" så är det bytt innan jag tog över cykeln.
20250713_125929.webp

Detta är beteckningen på bakväxeln. Dvs RD-4600 (visst står det det?).
Så om bakväxel, växel/bromsreglage inte "hänger ihop" så är det bytt innan jag tog över cykeln.
Visa bilaga 780117

Ja, det tycker jag. Skumt att den inte finns med i Shimanos kompablitetstabell.

När jag googlar så verkar RD-4600 ha 30-tänder som max, istället för 32 som RD-4601-GS.

Jag hade varit beredd att testa kombinera denna växel https://www.rosebikes.se/shimano-alivio-rd-m3100-rear-derailleur-shadow-rd-23-x-9-speed-2689569?sf=1 med en 11-40 kassett som denna https://www.bike-discount.de/en/sun...ber=20031025&__delivery=25&__currency=1&gQT=1

Jag TROR att kassetten har rätt avstånd mellan dreven och jag TROR växeln kommer klara att växla upp till 40-drevet. Jag har under över ett år och ca 700-800 mil kört en 12-36 kassett med en Sora short cage växel som egentligen ska klara max 32 t. Växeln går emot största drevet utan spänningen från kedjan men med kedjan på har det aldrig varit problem. På min 4600-grupp kör jag en 11-34 med en short cage växel och där räcker kapaciteten inte riktigt till så stora stora går väldigt trögt. Jag har där behövt plocka bort två länkar från kedjan för att den inte ska bli för slapp på minsta minsta.

Tack för allt engagemang, alla svar. Det är verkligen en svårgreppad djungel med vad-som-går-att-kombinera-med-vad.
Efter att ha kört några längre turer med full packning (typ det jag planerar ha i packningen när resan börjar mot Italien) så märker jag att ork/styrka börjar komma tillbaka. Så kanske löser det sej med den utväxling jag har nu - dessutom har jag med en Zipforce-motor jag kan hänga på om orken tryter.
Ett par månader kvar att fundera/testa.

Vilket antal kuggar har du på största drevet bak? Är det 30 så kan du troligen gå upp till 32, kanske tom 34.

Glöm att byta till Cues. Att byta grupp kostar mycket pengar och de får du inte tillbaka. Det som är värt att lägga pengar på är en annan kassett och bakväxel. I undantagsfall något mer.

Skulle behovet av lätt utväxling kvarstå så är ett tips att köpa en (begagnad) cykel med 2*10 GRX400-grupp. Då kan du sätta på en Sunrace 11-40 kassett enl uppgift. Tänk på att utväxlingen alltid är en kompromiss. Priset du får betala för den lättare växeln är större steg mellan växlarna.

När ska du cykla?

Red: Med GRX 400 får du även 30 T som minsta fram.

Senast ändrad:
Byter du till Cues nu framtidssäkrar du iallafall cykeln mer.

Även om @miyatafarfar påstående i viss mån är korrekt (det kanske inte alls är "framtidssäkrat" för TS behov om det inte finns mindre kassetter än 39 T) så är det fullständigt nonsens att föreslå att man ska byta grupp på en drygt tio år gammal cykel (troligen inte allför exklusiv då den är utrustad med Tiagra 4600) för att "framtidssäkra". Det är bortkastade pengar.

Red: rätt språkligt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp