Shimano DA vs Sram Red

TopiN

Aktiv medlem
Shimano DA vs Sram Red
Hallå igen!
Funderar på köpa grupp i form av Shimano DA eller Sram Red och därmed avväger dess skillnader.
DA
+ Mineralolja som bromsvätska
- Sladdar som kan gå av, dock säkrare kontakt så länge sladdarna är hela.

Red
+Inga sladdar som kan gå av, men kan bugga med kontakten ( har t-type AXS på två cyklar)
-DOT- vätska i bromsarna

Kör annat vevparti och har inte hittat uppgraderingskit från Campagnolo. Finns dem? För- och nackdelar på den?

Vad tycker ni andra som har kört eller kör med dessa?
Vill inte diskutera vad som är billigare och duger åt de flesta, detta är en till investering på mig själv och lite på min cykel.

Shimano DA vs Sram Red
Kör annat vevparti och har inte hittat uppgraderingskit från Campagnolo.
Vill inte diskutera vad som är billigare och duger åt de flesta, detta är en till investering på mig själv och lite på min cykel.
En skillnad verkar vara att SRAM-kassetterna börjar på 10-tänder och DA med 11.
Det är stor skillnad och vilket funkar bäst med ditt vevparti?
På samma tema: vilken utväxling planerar du att använda?
Finns det lämpliga kassetter för den utväxlingen hos både SRAM och Shimano?
Om du inte redan har använt den kan denna sida vara bra
Bicycle Gear Calculator

Shimano DA vs Sram Red
En skillnad verkar vara att SRAM-kassetterna börjar på 10-tänder och DA med 11.
Det är stor skillnad och vilket funkar bäst med ditt vevparti?
Jag kommer att anpassa vevpartiet efter valda gruppen, för att få den å fungera även med FD, så jag ser inte utväxling vara något tyngre kriterium.

Shimano DA vs Sram Red
Bäst med sram är att det är enklare att installera och att dom använder en bättre koppling vid bromsoken, så man slipper kladd när man skall lufta.
Allt annat är bättre med shimano.

Shimano DA vs Sram Red
något tyngre kriterium.

Pun intended?

En 10t drev är 5% "icke-rund", inte så trevligt att trampa på. Dessutom ger mindre drev högre krafter på färre tänder som ger mycket högre slitage.

Srams nya handtag verkar ger väldigt bra bromsverkan.

Jag har ingen erfarenheter av dessa grupper, men skulle tänka att skillnaden inte är så stor, så jag skulle framförallt välja på grund av ergonomi och utseende, som är både personligt.

Shimano DA vs Sram Red
2 skolor hävdar jag

Dom som vill ha Shimano (som nog är liiite bättre)
Dom som vill ha SRAM som är enklare och tillräckligt bra med marginal
På fråga 2 (vevparti) svarar vi = vet inte

Shimano DA vs Sram Red
En 10t drev är 5% "icke-rund", inte så trevligt att trampa på. Dessutom ger mindre drev högre krafter på färre tänder som ger mycket högre slitage.
Bra notering.
Är skillnad på slitaget verkligen märkbart mellan dessa två? Tänker på att man använder drevet i fråga stort bara i nedförsbacke alltså inte så ofta, man sliter väl mer på 12t, 13t, 14t och 15t alltså växlarna 23, 22, 21 och 20.

Shimano DA vs Sram Red
Passformen på handtagen är olika, var åtminstone när jag bytte från Ultegra Di2 till Force AXS. Force var större och bekvämare, för mig, att hålla i.

Shimano DA vs Sram Red
Bra notering.
Är skillnad på slitaget verkligen märkbart mellan dessa två? Tänker på att man använder drevet i fråga stort bara i nedförsbacke alltså inte så ofta, man sliter väl mer på 12t, 13t, 14t och 15t alltså växlarna 23, 22, 21 och 20.

Jag använder de två minsta dreven nästan aldrig. Men antar att alla drev fram och bak blir 10% mindre stor när han har 10t isf 11t bak som minsta drev. Så 10% större krafter på 10% färre tänder som ger 20% kortare livslängd på alla drev, inte bara de minsta.

Shimano DA vs Sram Red
Jag tror inte att antagandet att "...alla drev fram och bak blir 10% mindre stor när han har 10t isf 11t bak som minsta drev" stämmer. Tittar man på största på kassetten verkar det som RED med 10t som minsta erbjuder 28t, 30t, 33t och 36t medan DA med 11t som minsta erbjuder 30t eller 34t.

Shimano DA vs Sram Red
Jag tror inte att antagandet att "...alla drev fram och bak blir 10% mindre stor när han har 10t isf 11t bak som minsta drev" stämmer. Tittar man på största på kassetten verkar det som RED med 10t som minsta erbjuder 28t, 30t, 33t och 36t medan DA med 11t som minsta erbjuder 30t eller 34t.

Det som bestämmer är drev fram. De är up till 10% mindre. Man kan väljer lite större och "tappa" en växel.

Shimano DA vs Sram Red
Jag använder de två minsta dreven nästan aldrig. Men antar att alla drev fram och bak blir 10% mindre stor när han har 10t isf 11t bak som minsta drev. Så 10% större krafter på 10% färre tänder som ger 20% kortare livslängd på alla drev, inte bara de minsta.
Väljobbat uträkning, men om denne uträkning stämmer rakt av så är Sram betydligt sämre grupp då.

Shimano DA vs Sram Red
Dessa högre krafter ger inte enbart större slitage utan även större förluster

jag skulle framförallt välja på grund av ergonomi och utseende, som är både personligt.
Priset på och tillgängligheten av slitdelar under tillräckligt många år framöver är även sådant som är viktigt för mig.
Är skillnad på slitaget verkligen märkbart mellan dessa två? Tänker på att man använder drevet i fråga stort bara i nedförsbacke alltså inte så ofta,
Enl ett gammalt talesätt:
Om minsta klingan är ren efter loppet har du fel utväxling
(det var iofs innan kedjevaxning, nu kan man väl kolla i appen vilka växlar man har använt eller ej)

Effektförlusten med mindre klingor jag skriver om ovan är iofs inte stor
men enl de mätningar som finns skall förlusten vara större än vinsten med den lägre vikten.

Personligen skulle jag vilja ha kassetter med 12 och 13 som minsta.
Kassetter som börjar på 12 finns för 11-delat men inte för 12-delat.
En kassett som börjar på 13 skulle jag ffa vilja ha för vintergravelhjulen.

Shimano DA vs Sram Red
DA blir dyrare vid inköp men slitdelar har ganska bra kontakt för.

Håller med om användandet av kassetten.

Intressant uträkning om effektförlust.

Områden jag cyklar runt på finns det gott om backar där man använder hela växelförrådet, blir då utväxlingsbyte mellan olika race och land.

Shimano DA vs Sram Red
Det som bestämmer är drev fram. De är up till 10% mindre. Man kan väljer lite större och "tappa" en växel.
Det du skrev var att om man har 10t istället för 11t som minsta bak så kommer det att leda till att alla drev fram och bak blir 10% mindre (jag antar att "mindre stor" ska tolkas som mindre). Så länge man har verkliga kassetter kommer det inte att gälla.

Shimano DA vs Sram Red
Dessa högre krafter ger inte enbart större slitage utan även större förluster

Priset på och tillgängligheten av slitdelar under tillräckligt många år framöver är även sådant som är viktigt för mig.

Enl ett gammalt talesätt:
Om minsta klingan är ren efter loppet har du fel utväxling
(det var iofs innan kedjevaxning, nu kan man väl kolla i appen vilka växlar man har använt eller ej)

Effektförlusten med mindre klingor jag skriver om ovan är iofs inte stor
men enl de mätningar som finns skall förlusten vara större än vinsten med den lägre vikten.

Personligen skulle jag vilja ha kassetter med 12 och 13 som minsta.
Kassetter som börjar på 12 finns för 11-delat men inte för 12-delat.
En kassett som börjar på 13 skulle jag ffa vilja ha för vintergravelhjulen.
Har för mig att 12-28-kassetter var rätt vanliga för 10-delat (Ultegra). Det räckte bra för mig som tyngsta växel.

Shimano DA vs Sram Red
Antas inte nya trådlösa DA komma i år? Vore ju lämpligt att antingen vänta på den nya versionen eller på att ”gamla” grupper reas ut.
Detta var goda nyheter. Hade inte riktigt kommit så här långt med mina researcher. Dagens DA finns för lite över 20k i Alirymden och några tusingar mer i Tyskland som jag föredrar i detta fall. Sram Red e-tap hittade jag för 18k här i Norge men E1-version blir då dyrare än DA.

Shimano DA vs Sram Red
Det jag försökte säga var att jag tycker att 12 räcker bra som minsta bak.
+1
Då förstår, och instämmer, även jag
Och som jag skrev ovan skulle jag i vissa lägen gärna ha 13 som minsta (på 11- och 12-delade kassetter)
Och det baserat på min erfarenhet vilken kommer från 10-delad Ultegra.
Jag har som jag har postat här tidigare med framgång byggt om 11-delade kassetter
11-28 => 12-28 och 11-32 => 12-32
Tyvärr verkar det inte finnas samma enkla metod för 12-delade kassetter.

Red har definitivt funnits(finns) som 10-delat, däremot inte som etap.
Jag trodde det var Force som var SRAMS toppgrupp på den 10-delade tiden.

Shimano DA vs Sram Red
Den här tråden har fått mig att inse att jag som renlärig sram-pojk måste byta till etap på min Canyon Commuter7, sitter nåt shimanomekaniskdret på nu.
Har etap axs på Endurace slx-racern
Har etap på Endurace slx-graveln
Har Etap (Force grwl(skäms(lite))) på fs mtb
Och Skitmano mek på pendlaren 🥵

Edit:
Inser att jag har Skitmano på SS-en åsså, får bli axs med bortplockad batteri 😂😎

Shimano DA vs Sram Red
Det du skrev var att om man har 10t istället för 11t som minsta bak så kommer det att leda till att alla drev fram och bak blir 10% mindre (jag antar att "mindre stor" ska tolkas som mindre). Så länge man har verkliga kassetter kommer det inte att gälla.

Cyklar med Sram har oftast 48t som största drev fram isf 52t vid Shimano. Då blir vid alla utväxlingar drev fram drev både och bak ungefär 10% 8% mindre (8% färre tänder). Vid minsta drevet fram är skillnader mycket mindre.

Senast ändrad:
Shimano DA vs Sram Red
Det var länge sedan DA var 10-delat
och Red har väl aldrig funnits som 10-delat?

Det är ju den enda snygga Red gruppen! Tur att jag hittade en cykel med den på till frun.

2026-01-17-20-28-26-656.webp

Shimano DA vs Sram Red
SRAM Red blev 11-delad 2015 men 2014 släppte de en 10-delad version av den nya gruppen, som heter Red 2014 så folk visste att den var 10-delad. Vad jag vet den lättaste gruppen nånsin.
Jag har även en tiodelad Sram Mtb grupp, XX heter väl den, komplett med kassett. Även den den lättaste av sitt slag, och snygg som tusan. Satt på barncyklarna när det var aktuellt. Måste hitta en lämplig ram att montera den på igen.

Shimano DA vs Sram Red
Det där är ett annat argument än ditt ursprungliga.

Det tror jag inte. Sram har bytt till mindre drev fram samtidigt som dom introducerade 10t bak. Då far man marginal tyngre tyngsta växel och ungefär like lätta växlar, beroende på kassetten. Antar att det är för att trycka ner vikten. Men det måste vara till kostnad av livslängd.

Shimano DA vs Sram Red
Det tror jag inte. Sram har bytt till mindre drev fram samtidigt som dom introducerade 10t bak. Då far man marginal tyngre tyngsta växel och ungefär like lätta växlar, beroende på kassetten. Antar att det är för att trycka ner vikten. Men det måste vara till kostnad av livslängd.
Let's agree to disagree.

Shimano DA vs Sram Red
Har SRAM Red på racern och känslan/ergonomin på handtagen är underbar (är väl iofs personligt vad som passar). Bromsverkan är också outstanding, räcker med ett finger på bromshandtagen. Går att anpassa hur växlingen ska ske väldigt smidigt, liksom funktionen på extraknapparna.

Negativt är de idiotiska 10-kassetterna. Har den tätaste kassetten 10-28 (med 48/35 fram) som ändå saknar 18T vilket är lite störande, men ingen dealbreaker.

Har för mig att DA har liite bättre/snabbare växlings-performance enligt recensioner som jag läst.

Sen är det lite trist att SRAM är ett amerikanskt bolag, men jag köpte racern innan de började hota Grönland. :cautious:

Tillbaka
Topp