Kassettbyggare?

Igino Cazzola

Ny medlem
Kassettbyggare?
Är jag den ende som fortfarande bygger mina egna kassetter?
Om inte, 'kommer här ett tips: CS-HG500-10 (Tiagra/Deore), om man köper en 11-32 och en 11-34 'får man alla Singlar upp till 23T.

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Vad är grejen med att få mindre och mindre skillnad mellan växlarna ju lättare växel man väljer? Själv skulle jag (oavsett cykeltyp) vilja ha väldigt tätstegat på höga växlar men glest stegat på lättare växlar.

Mayhem

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Ska bygga en hoj åt min far, 50-34T fram och 32T som lättaste bak blir nog lagom men behöver nog aldrig 11T som tyngsta. Tänkte bygga om en Ultegra R8000 till 12-32T eller kanske rentav 14-32T, Bike 24 har bra pris på både kassetten och lösa kugg.

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Igino Cazzola sa:
Makten sa:
...Själv skulle jag (oavsett cykeltyp) vilja ha väldigt tätstegat på höga växlar men glest stegat på lättare växlar.
Så'na kassetter finns det gott om, men om man, som jag, vill ha ...18-19-20... då finns det inte mycket att välja bland.

Det förstår jag! :-) Optimering inom det spann där det är som viktigast är inte dumt. Däremot att ha bara en kuggs skillnad "hela vägen upp" låter lite ologiskt eftersom det innebär mindre skillnad mellan växlarna, ju lättare växlar man väljer.

eketjall

Ny medlem
Kassettbyggare?
Jag kör en 13-32 8-delad (50/34 fram) på min pendlartouringgravelcross.

Den täcker in allt från snabba grusrundor till semestercykling med 30kg packning.

emmer

Ny medlem
Kassettbyggare?
Makten sa:
Däremot att ha bara en kuggs skillnad "hela vägen upp" låter lite ologiskt eftersom det innebär mindre skillnad mellan växlarna, ju lättare växlar man väljer.
Jo, men det är väl mest bara för att det är så knepigt att knö in en 13,5 mellan 13 och 14.
(Fast man kan ju byta till 1/4'' kedja och 26-27-28 men då blir ju resten oxå special.)

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
emmer sa:
Jo, men det är väl mest bara för att det är så knepigt att knö in en 13,5 mellan 13 och 14.
(Fast man kan ju byta till 1/4'' kedja och 26-27-28 men då blir ju resten oxå special.)

Nu vet jag inte vad du har för kassett, men om man i dagsläget har 11T som minsta drev så kan man ju börja vid 13T istället och köpa ett större framdrev. Då får man tätare stegning.

us930

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Bengt-re sa:
johan44 sa:
Det är snyggt med en tight kassett. 13-18 var ju en självklarhet på 80-talsracern :)

Äh. 13-24 fick det vara med 5-delat. 52/39 tror jag att det satt fram. Det gick ju det också.

13-19 och 52/42 satt det på min första 10 växlade, det var jättebra, om man klantade till en växling med friktionsreglagen så var det bara att rycka spaken en bit till, det gjorde ingen större skillnad ändå, bara man var på rätt klinga fram......

För att återgå till tråden så har jag plockat ihop några egna kassetter, det är ganska roligt att försöka anpassa växlarna till området man oftast cyklar i och se hur man lyckas!

Mvh Ulf S.

emmer

Ny medlem
Kassettbyggare?
Makten sa:
emmer sa:

Nu vet jag inte vad du har för kassett, men om man i dagsläget har 11T som minsta drev så kan man ju börja vid 13T istället och köpa ett större framdrev. Då får man tätare stegning.

Läser du ens vad du själv skriver?

dabac

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Makten sa:
Däremot att ha bara en kuggs skillnad "hela vägen upp" låter lite ologiskt eftersom det innebär mindre skillnad mellan växlarna, ju lättare växlar man väljer.
Ur det perspektivet så borde man ju ha fler klingor än drev. Då blir skillnaden mellan växlar mindre ju högre växel man lägger i. Passande med det ökande luftmotståndet.

HåkanC

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Mayhem sa:
Tänkte bygga om en Ultegra R8000 till 12-32T eller kanske rentav 14-32T, Bike 24 har bra pris på både kassetten och lösa kugg.
När jag under 2017 byggde om en 11-32 => 12-32 var delarna billigare hos https://www.rosebikes.se jmf med bike24

För att modda 11-32 => 12-32 behövs
1pos 12 kostar 43,68 SEK https://www.rosebikes.se/artikel/sh...-tooth-replacement-sprocket-712504/aid:712506
2pos 13 kostar 43,68 SEK https://www.rosebikes.se/artikel/sh...-tooth-replacement-sprocket-712512/aid:712514
3pos 14 återanvänds från 11-32
4pos 15 kostar 36,40 SEK https://www.rosebikes.se/artikel/sh...peed-15-tooth-replacement-sprocket/aid:712522

Tot kostnad för 3st klingor (12,13 och 15) 124 SEK

Kassetternas sprängskisser:
http://si.shimano.com/#/en/EV/CS-5800-3715A
http://si.shimano.com/#/en/EV/CS-6800-3602E

/Håkan

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
emmer sa:

Ja, jag läser vad jag skriver. Vad är det du inte förstår?
En kassett med större minsta drev ger tätare steg om man har 1T skillnad mellan dreven.

11/12 = 0,917
12/13 = 0,923
13/14 = 0,929
14/15 = 0,933

Och så vidare. Om du redan har 13 eller 14 som minsta drev så har du säkert redan förstått det. Frågan är hur vi andra ska veta det när du inte svarade på frågan om vilken kassett du har.

emmer

Ny medlem
Kassettbyggare?
Makten sa:
emmer sa:
Ja, jag läser vad jag skriver. Vad är det du inte förstår?
En kassett med större minsta drev ger tätare steg om man har 1T skillnad mellan dreven.
11/12 = 0,917
12/13 = 0,923
13/14 = 0,929
14/15 = 0,933
Och så vidare. Om du redan har 13 eller 14 som minsta drev så har du säkert redan förstått det. Frågan är hur vi andra ska veta det när du inte svarade på frågan om vilken kassett du har.
Vad du kan. Ditt pojke.
Men törs du tänka tanken att steget 17-18-19 är jättebra och det man vill ha.
Skulle man då inte få ha det för att steget 12-13 är större.
Bara för att du tycker det är ologiskt?
Vad är det du brukar säga...

kais01

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Igino, så vi är alltså några som åtminstone bygger om våra kassetter. sympatiskt att det säljs lösa smådrev.

är också en vän av tajta växlar på topp, och inget mindre än 12-kugg. 13 som minsta är egentligen ännu bättre. men enligt dagens rådande uppfattning rätt excentriskt, och kan kräva exotiskt stor framkrans.

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
emmer sa:
Vad du kan. Ditt pojke.

Inser du att stegen 17-18-19 innebär något helt annat om du byter till en annan storlek på framdrevet?

Jag undrar ganska ofta vad ditt problem är, faktiskt. Du tycks aldrig kunna föra en diskussion där du skriver vad du tycker, utan angriper istället andra, utan några som helst argument. Är det inte lite jobbigt att aldrig kunna bli förstådd?
Sen tror jag att du som vanligt missförstår hur just en diskussion går till. Det handlar alltså inte om att tala om att alla andra har fel. Det handlar om att utbyta åsiker, tankar och idéer. Ingen har bett dig använda en annan kassett än den du gillar (vad det nu är, eftersom du inte lyckas berätta det). Ingen har sagt att denna din favoritkassett är "ologisk". Och du har inte på något sätt berättat hur du resonerar och varför.

För din egen skull; läs tråden från början till slut. Igen. Återkom sen gärna med dina tankar om hur man ska göra för att det ska bli bra, samt varför. Jag tror det kan bli intressant. Det du skriver nu är nämligen helt ointressant. Du har nämligen inte tillfört ett jota.

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Förresten skulle jag själv gärna ha väldigt mycket tätare steg i mitten av mina MTB-kassetter. Att bygga en egen har jag aldrig tänkt på, så tack för tipset, TS! :-) Främst vid ståcykling i måttlig hastighet vill jag gärna ha ett fåtal växlar som ligger så tätt som möjligt. Ska nog gräva ner mig lite i detta.

JTF

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Makten sa:
emmer sa:
Vad du kan. Ditt pojke.

Inser du att stegen 17-18-19 innebär något helt annat om du byter till en annan storlek på framdrevet?

Jag undrar ganska ofta vad ditt problem är, faktiskt. Du tycks aldrig kunna föra en diskussion där du skriver vad du tycker, utan angriper istället andra, utan några som helst argument. Är det inte lite jobbigt att aldrig kunna bli förstådd?
Sen tror jag att du som vanligt missförstår hur just en diskussion går till. Det handlar alltså inte om att tala om att alla andra har fel. Det handlar om att utbyta åsiker, tankar och idéer. Ingen har bett dig använda en annan kassett än den du gillar (vad det nu är, eftersom du inte lyckas berätta det). Ingen har sagt att denna din favoritkassett är "ologisk". Och du har inte på något sätt berättat hur du resonerar och varför.

För din egen skull; läs tråden från början till slut. Igen. Återkom sen gärna med dina tankar om hur man ska göra för att det ska bli bra, samt varför. Jag tror det kan bli intressant. Det du skriver nu är nämligen helt ointressant. Du har nämligen inte tillfört ett jota.

Jag skulle också vilja veta vad emmer har för "hemlig" superkassett och klingkombo! :-)

HåkanC

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Jag skulle vilja ha en 11-delad HG-kassett med 12,13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 24, 28
och en med 12,13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 27, 32 (Inte för användning på samma cykel)
(OBS: HG-kassett INTE Miche Primato el likn)

Vet ngn om det finns eller går att plocka ihop?

Utvx_jmf_50_34__12-28_-_46_30__12-32.JPG

Kolla här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=12,13,14,15,16,17,18,20,23,27,32&UF2=2150

/Håkan

Pfaff

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Jag har alltid retat mig på farbror Shimanos mfl begränsade idéer om vilka utväxlingar jag har att välja på. Antagligen en följd at indexerade växlar.
När jag började cykla på riktigt på 1970-talet köpte man klingor och kransar i lösvikt o det var lätt att anpassa utväxlingarna till förmågan.
#detvarbättre förr :-)
- eller inte.

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Jag skulle vilja ha 18-19-20-21 på en 10-delad kassett (med 34T fram). Sen kan det få vara glesare nedåt och uppåt. Det är just i "ståcykelområdet" det känns rimligt med riktigt täta växlar på MTB.

Och visst, växlingsramperna blir nog inte optimala om man plockar ihop en egen kassett. Men det lär funka ändå om man växlar lite försiktigt.

kais01

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
det finns en annan fördel med täta växlar i det mest använda området, nämligen att slitaget fördelas på fler kuggkransar.

men 18-21 med enkelhopp innebär rätt stora kompromisser med bara 6 kransar kvar att klara resten av utväxlingsområdet med. med enkelklinga 34t vill man ändå nå 12 och 42?

Makten

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
kais01 sa:
det finns en annan fördel med täta växlar i det mest använda området, nämligen att slitaget fördelas på fler kuggkransar.

men 18-21 med enkelhopp innebär rätt stora kompromisser med bara 6 kransar kvar att klara resten av utväxlingsområdet med. med enkelklinga 34t vill man ändå nå 12 och 42?

Funkar det med singlespeed så funkar det med mindre störstadrev på kassetten;-) 36 räcker oftast gott och väl i Stockholm.

kais01

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
såklart går det att köra med singlespeed. sen får man se hur länge knäbrosken håller. tycker ändå det är rätt brant härochvar i t ex hellas.

i området kring 20t tycker jag hopp på två kugg mellan växlarna är rätt behagligt och tillräckligt litet. 15-18 hoppet i kassetten i en tråd härintill går bort i min värld.

gillar att själv kunna speca varje drevs storlek, men det är inte det som gäller nuförtiden. en affär i sumpan som satt på ett hyggligt lager shimano lösdrev för egen hopsättning till ett äldre system hade för ett tag sen - - slängt dem.

Senast ändrad:

Igino Cazzola

Ny medlem
Kassettbyggare?
oxr sa:
Funkar det bra att plocka ihop kassetter? Blir det inte strul med växlingsramperna?
Vad som händer om man bygger ett 11-42 monster; 'vet jag inte, men de kassetter jag har byggt, max 3 tänders skillnad mellan intilliggande klingor, där har växlingsramperna inte ställt till med några problem.

oxr

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Det var nog 4 tänders skillnad på den jag hade, och där tyckte jag att man fick ha tålamod och absolut ingen belastning för att fixa den växlingen.

HåkanC

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Igino Cazzola sa:
Enligt https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Gear-changing_Dimensions är bredden på 10-delade och 11-delade klingor densamma, så det borde gå att bygga en kassett med några 10-delade klingor, förutsatt att man använder 11-delade distanser.
Ok, bra att veta. Tack

oxr sa:
Funkar det bra att plocka ihop kassetter? Blir det inte strul med växlingsramperna?
Det beror på hur man plockar ihop.
Att bygga om 11-delade 11-32 => 12-32 som jag skrev om ovan: https://happyride.se/forum/read.php/1/3311422/3311855#msg-3311855, liksom att bygga om 11-delade 11-28 => 12-28, får man ramperna precis som Shimano har tänkt sig.
Kolla sprängskisserna jag länkade till i inlägget ovan.

/Håkan

kais01

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
skulle man få problem med växlingarna är det lätt att slipa in ramper själv.

har gjort detta både för fram- och bakväxel. fram kan man komplettera med nitar eller sättskruvar.

gandhi

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Jag roade mig med att bygga en 11-delad 12-32-kassett baserad på Shimano 105 (5800) 12-25 och 11-32 till sambons lvg. Tanken var att skippa 11t (som ändå aldrig används av henne) och få till täta steg på de tyngre växlarna. Absolute Black oval 50/34.

5800 har de tre största dreven fastnitade i en aluminiumspindel så där måste man välja en av de tre kassettvalen 12-25, 11-28 och 11-32 för det tre lättaste växlarna. sedan kan man plocka och välja. På Ultegra (6800) är även 4e och 5:e dreven nitade i en "mellanspindel", så Ultegra är mindre flexibel än 105.

Resultatet blev: 12-13-14-15-16-18-20-22-25-28-32.
Växlingarna går mycket smidigt och utan rassel.

Man kan även bygga en 12-28 om man kombinerar 12-25 och 11-28. Det skulle kunna bli 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28 (samma som DA 12-28)

Jag kör själv på en DA 12-28 (12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28) med Q-rings 50/34.

Elhojtok

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Jag är i början av min cykelmekarkarriär. Köpte igår en CS-HG500-10 11-34T, men vill egentligen kombinera ihop med en 11-32. Jag trodde i all min okunnighet att alla drev var lösa. Hur får man isär och sätter sedan ihop dem?

jolov

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Elhojtok sa:
Jag är i början av min cykelmekarkarriär. Köpte igår en CS-HG500-10 11-34T, men vill egentligen kombinera ihop med en 11-32. Jag trodde i all min okunnighet att alla drev var lösa. Hur får man isär och sätter sedan ihop dem?

Prova lossa skruvarna

Elhojtok

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Den där funkar nog inte för mig. Jag vill ha 11-13-14-15-17-19-22-26-30-34 ?
Och thecycleclinic verkar dessvärre ha slutat med custom kassetter, annars hade jag beställt min specialare där. Nåja, jag frågade mest för att TS tipsade om HG500 till kassettbygge.

jolov

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Elhojtok sa:
jolov sa:
Elhojtok sa:

Prova lossa skruvarna

Menar du dom osynliga skruvarna?
Knacka ut nitarna. Senast jag mekade kassett var det skruv istf nitar

Pfaff

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Elhojtok sa:
Och thecycleclinic verkar dessvärre ha slutat med custom kassetter, annars hade jag beställt min specialare där. Nåja, jag frågade mest för att TS tipsade om HG500 till kassettbygge.

Det var ju synd. Nu tog jag iofs en av hans standardlösningar men bygge som man ville fanns för bara ett par veckor sedan. Iofs varnade Malcolm för lösningar liknande din så antagligen ligger det något i hans ” there are reasons for that” ...

Elhojtok

Aktiv medlem
Kassettbyggare?
Pfaff sa:
Elhojtok sa:

Det var ju synd. Nu tog jag iofs en av hans standardlösningar men bygge som man ville fanns för bara ett par veckor sedan. Iofs varnade Malcolm för lösningar liknande din så antagligen ligger det något i hans ” there are reasons for that” ...

Japp.. Skulle jag ha haft 11-delat så kunde jag ha langat in en 12:a också så hade han blivit nöjd.
Nåja, jag har precis fått ihop alla grejer och ska ut och provcykla. Det kanske duger med en vanlig 11-34. Tack ändå för alla tips

Köp & Sälj

Topp