Shimano dm vev gled på splinsen:(

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är jag först att lyckas med detta? Efter en Bunny hopp smällde det och jag trodde kedjan gått av. Nu är det jättesvårt att trampa 😂.
Tyvärr visade det sig att min nya Slx direct mount vev glidit på splinsen. Troligen hade jag väl stressmekat och glömt dra skruvarna på icke-drivlinan ordentligt. De satt i alla fall löst.
Nu sitter veven stenhårt fast. Gissar tyvärr att veven är skrot men vill inte ta fram kapskivan innan jag vet. Kanske är den trots allt ok.
Nu gäller det att få bort veven så skonsamt som möjligt. Kan man använda någon typ av vevavdrsgare i gängorna som är till för att justera lagerspänningen? Andra tips?

389A5FB7-58B6-4E05-85D8-01BFA91B0B72.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
En vanlig avdragare med klor borde väl funka?

Högst troligt för löst/inte alls åtdraget om det där händer, ja. Konstruktion är ju ganska bombsäker annars.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är inte riktigt med på vad du menar. Vill inte försöka dra bort vevlagret och riskera gängorna i cykeln. Veven sitter ju stenhårt för att den sitter fel på splinsen.

Berk

Aktiv medlem
Kan man inte vrida vevarmer lite med tryck på pedalen? Om den inte är åtdragen måste det vara enkelt att får loss den.

Bah

Medlem
Du har kanske redan kollat eller bara har ont om tid men har du sökt på eBay? Skrot ska det inte behöva bli.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Du har kanske redan kollat eller bara har ont om tid men har du sökt på eBay? Skrot ska det inte behöva bli.
Jag kikade lite på eBay. Fanns ingen för nya M7120. De som fanns för äldre Shimanovevar kostade i princip som en helt ny vev.
Testade att rensa västerveven från lite spån och den känns rätt bra och glappfri trots allt. Man lär utan problem kunna använda veven till någon av barnens cyklar. Men tror ändå jag hoppar det.

Mayhem

Aktiv medlem
Som sagt, vilken LBS som helst som säljer Shimano kan beställa hem. Finns även listade hos Bicikli i Tyskland för €56,50 (med tysk moms, kan tillkomma +5% om de tar ut svensk moms). Har handlat reservdelar från dem tidigare utan problem.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Som sagt, vilken LBS som helst som säljer Shimano kan beställa hem. Finns även listade hos Bicikli i Tyskland för €56,50 (med tysk moms, kan tillkomma +5% om de tar ut svensk moms). Har handlat reservdelar från dem tidigare utan problem.

Tack!
Synd att det bara ligger någon hundring ifrån kostnaden för att komplett vevparti.

BjornR

Aktiv medlem
gå ihop med den här personen och köp ett helt vevparti och ta varsin del? :) https://happyride.se/annonser/ad.php?id=119098

om nu en racer-vevarm passar på ditt vevparti, men visst passar alla hollowtech 2?
Nja. Vevpartier har ytterligare ett mått kallat Q-faktor. Cykelns centerlinje till insida vevarm där pedalen fästs för att ge ramtillverkaren en "standard" att förhålla sig vid när den bygger sina kedjestag. LVG har avsevärt smalare vevpartier.

freddag

Aktiv medlem
Nja. Vevpartier har ytterligare ett mått kallat Q-faktor. Cykelns centerlinje till insida vevarm där pedalen fästs för att ge ramtillverkaren en "standard" att förhålla sig vid när den bygger sina kedjestag. LVG har avsevärt smalare vevpartier.
jo, men passar inte en vänster landsvägsvevarm på en höger mtb-axel?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer