Shimano eller Campagnolo (igen!)

bengt

Ny medlem
jag håller på och drömplanerare mitt tilltänkta racerbygge och nu kommer valen. Campagnolo verkar otroligt lockande.

Mitt gamla åbäke har växelreglage på ramröret. Om jag förstått så fungerar alla Shimanos reglage som en halv MTB-dual-controll, dvs att man växlar till lättare växlar med bromsreglaget, och sen till tyngre (realese) med ett mindre reglage innanför bromsregaget. Utom på SORA som har någon slags knapp för det.

Men hur fungerar Campa.
Vad gör man med reglaget med hål i? Växlar man med bromsregleget eller? Var sitter annars realesen? osv.

Senast redigerad av en moderator:
relesen sitter me knapp på insidan

den me hål i växlar man upp till lättare växel.

man använder inte själva bromshandtaget till växling så som på shimano.

själv förespråkar ja sram :D så mitt tips ä inte shimano, inte campagnolo, men sram :D

Nästa fråga. Hur många steg kan man växla upp resp. ner med:

Shimano

Campagnolo

Senast redigerad av en moderator:
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Med Campagnolo kan du ta hela registret, har i och
> för sig inte gjort det.
> Verkar vara lite felplanerad körning.

En liten rättning:
From -07 är det bara på Record man "ta hela registret" (eller funkar det för Chorus oxå?)
Annars håller jag med: "Verkar vara lite felplanerad körning"

/Håkan

Jag ogillar shimano funktionellt på grund av att du växlar med bromsarmen, det känns fladdrigt.

Man vänjer sig nog och det fungerar säkert bra, men jag ogillar det och väljer därför bort det.

Sen går det väl inte att växla upp och ner i lika många steg med shimano? Du kan som minmum växla ner hela kassetten med tumgreppet, på insidadan av bromsreglaget, och växla upp tre hack med armen innanför bromsarmen på Campa. Så jag röstar för campa enbart på grund av den orsaken.

Jo en sak till, kan inte med den där wiredragningen eller bristen av sådan på shimano.

Alla cyklister som har minsta ansvarskänsla för miljöpåverkan drar väl sitt strå till stacken genom att välja lokalproducerat? Finns det nån anledning att bidra till onödiga transporter genom att importera b-komponenter från andra sidan jorden från ett land som dessutom importerar råvarorna härifrån när det går att köpa lokalproducerat ( ja inom Europa iallafall )? Då är ju allt snack om att avbeställa telefonkataloger mm bara nys.
Nä, bojkotta onödiga transporter om det finns likvärdigt och bättre och framförallt fränare att hämta mycket närmare. La Dolce Vita spelades inte in i Tokyo!

Miljöargumentet för Campa har jag aldrig hört förut. Sen kommer ju dock den intressanta frågan: hur stor andel av Campaprylarna tillverkas verkligen i Europa?

Kolfibern lär ju i vart fall vara synnerligen asiatisk. Så frågan är väll bara i vilket tillstånd komponenterna lämnade Asien.. Kanske är det miljövänligare att frakta hela komponenter än allt halvfabrikat och material för att bygga dem. :D

Lugn. Det är bara barn som jobbar nere i de flera kilometer djupa Taiwanesiska kolfibergruvorna.

Shimanos Aluminium kommer från Skeppsupphuggarna i Indiska Alang.

Ja blev lite sugen på Campagnolo, men dom är väl gjorda i Milano av den lilla sotarpojken och Itera från Vilmelmina var monterad av barnen från Frostmofjället.

Nej, skoja inte så mycket i min viktaiga tråd.

Bra om du kommer åt att provköra lite så du märker vilka reglage som passar dig rent ergonomiskt. Svårt förstås att på kort tid bilda sig en uppfattning sådant men nog märker du om det är riktigt galet i alla fall.
Funktionalitet och hållbarhet är nog sak samma.

Jag funderade mycket mellan Chorus och Record. Märkte att Record var bekvämare ;)

Jag har kört både shimano och campa och folk pratar hela tiden om att det ena skulle vara så mycket bättre och bekvämare osv. Båda är bra, men på olika sätt. Och jag har saker som stör mig både med shimano och campagnolo. Kör campa nu och tror nog det lär bli det framöver, men samtidigt vet man inte. Gillar nog också shimanos stora trygga reglage och sram ser ju också fint ut...

Det som stör mig mest av allt är att de har olika bred spacing mellan dreven i kassetten och att de har olika bodys vilket gör mix-and-match nästan omöjligt. Men, men. Plus att bromsarna är lite inkompatibla.

Jo, jag vet. Och när jag hade niodelat körde jag campas kassett med shimano i övrigt. Och det finns flera exempel. Men redan det faktum att man måste köra en speciell kedja och shiftmate och allt möjligt är ju störande.

Tillbaka
Topp