Shimano från Tyskland, no more?

• Trådstartare Trådstartare mkl
  • Start datum Start datum

mkl

Medlem
Märkte häromdagen att det inte gick att beställa Shimanoprodukter från Bike Components. Mailade och frågade om varför och fick följande till svar:
Shimano has made comprehensive changes to their distribution recently. As a result, we can no longer ship Shimano products to your country.
Någon som hört en förklaring eller noterat detta även i andra tyska webbutiker?

Tänkte precis på det. Är det ens tillåtet att göra så inom EU?
Nej, men det kan vara ett incitament för att få sin årliga kickback från tillverkaren. Sen väljer du ju själv om du vill ha din kickback eller sälja utanför landets gränser, ingen hindrar dig.

Tänkte precis på det. Är det ens tillåtet att göra så inom EU?

Den diskussion har vi också haft i de andra trådarna. Det verkar inte tillåten. Men flera tyska och nederländska och tyska nätbutiker har öppnat en lokalversion i Sverige med högre priser, fahrrad.de/Bikester var en exempel. Och man kan inte längre köpa hos utländska butiken. Under om det är tillåtet.

Sen är ju denna move från Shimano också ett sätt för dom att rädda shimano partner LBS:er att faktiskt kunna sälja Shimano delar - säkerligen till lite dyrare pris men enbart för att hjälpa deras fortsatta överlevnad. Du kanske inte kan köpa det via prispressande tyska drakar men du kan nog köpa den genom en LBS som är Shimano partner.

Sen är ju denna move från Shimano också ett sätt för dom att rädda shimano partner LBS:er att faktiskt kunna sälja Shimano delar - säkerligen till lite dyrare pris men enbart för att hjälpa deras fortsatta överlevnad. Du kanske inte kan köpa det via prispressande tyska drakar men du kan nog köpa den genom en LBS som är Shimano partner.
Ja, exakt. Det är alltså ett sätt att kunna höja priserna på marknader med lägre konkurrens.

Som om du skulle få olika priser beroende på om du bor i Säffle eller Stockholms innerstad.

Shimano har ju längr hållt uppe bisarra prisnivåer i norden/Sverige, där LBSernas inpriser ibland är högre än tyskarnas slutkundspriser. Det är inte LBSernas fel, utan Shimano nordic.

Men visst, jag kan ju köpa SRAM istället.

Ja, exakt. Det är alltså ett sätt att kunna höja priserna på marknader med lägre konkurrens.

Som om du skulle få olika priser beroende på om du bor i Säffle eller Stockholms innerstad.

Shimano har ju längr hållt uppe bisarra prisnivåer i norden/Sverige, där LBSernas inpriser ibland är högre än tyskarnas slutkundspriser. Det är inte LBSernas fel, utan Shimano nordic.

Är sram verkligen ett alternativ?

Sen undrar Shimano Nordic varför nordiska länder köper från tyska prispressare

Är sram verkligen ett alternativ?
De har väl också mineralolja numer? Går det även att snabblufta kanske man kan överväga dem. Gafflarna gillar jag ju redan, så det skulle ju vara en stor frihet att kunna köra fullt sram istället för Rockshox med Shimano, som är en hopplös kombination på nya cyklar.

Om de vill rädda LBS skulle de inte räkna högre priser till LBS än tysken kan sälja till med moms, kostnader och vinst.

Var det nån som anmälde dem eller hur gick det med det?

Jo, man får väl byta till sram när det kniper. Nästan omöjligt att hitta cyklar med shimano och RS i alla fall

Bike-components är nog lite fåniga. Skulle köpa en lampa därifrån och det nekades för att "fraktföretagets policy tillät inte att skicka explosionfarliga varor".
Då fick någon annan butik mina pengar.

Campa kommer tack vare detta återta sin rättmätiga position som ledande komponenttillverkare på landsvägssidan.
Mer realistiskt är väl att hoppas på att de överlever (ett tag till)
Det har ju inte gått så bra för dem under åtminstone de tre senaste åren

OT. Jag inser nu att jag inte har köpt någonting från bike-components på länge sedan.
bike-discount har nämligen lägre priser och bike24 har bättre utbud.

Tidigare (före och inne i pandemin) handlade jag mest uteslutande på bike-components när det kom till tyska webbshoppar. Men nu, när jag bläddrar genom b-c:s sidor, hittar jag knappast saker som skulle intressera mig; när det finns något blir det ändå billigare någon annanstans.

Bike-components är nog lite fåniga. Skulle köpa en lampa därifrån och det nekades för att "fraktföretagets policy tillät inte att skicka explosionfarliga varor".
Då fick någon annan butik mina pengar.
Samma sak händer ibland med vätskor hos dem — bike-components vägrade leverera tubelessvätska (eller var det bromsvätska?) en gång. En annan gång senare gick det bra.

Den diskussion har vi också haft i de andra trådarna. Det verkar inte tillåten. Men flera tyska och nederländska och tyska nätbutiker har öppnat en lokalversion i Sverige med högre priser, fahrrad.de/Bikester var en exempel. Och man kan inte längre köpa hos utländska butiken. Under om det är tillåtet.
Köpa får man nog alltid göra, däremot är väl frågan om de är skyldiga att hjälpa till att ordna frakten till annat land. Åker man själv ner och hämtar prylarna är det nog inga problem att handla och ta hem prylarna till Sverige (utan tullar och annat som väl är vad den fria rörligheten handlar om). Sedan kan det säkert diskuteras om det är tillåtet att vägra ordna frakt på vissa tillverkares prylar när man gör det för andras.

Samma sak händer ibland med vätskor hos dem — bike-components vägrade leverera tubelessvätska (eller var det bromsvätska?) en gång. En annan gång senare gick det bra.
Det beror på vad ADR reglerna säger men i regel så kan dom det inte själva vad och vilken etikettering som går ihop bok jävlen är så tjock så bibeln framstår som en bok i pocket format.

Köpte en GRX grupp och en XT wireless upgradering kit för 2 veckor sedan. Gick iaf. bra hos andra än bike-components men bike-components har aldrig varit första valet att shoppa från ändå, de är väll aldrig billigast?

Köpte en GRX grupp och en XT wireless upgradering kit för 2 veckor sedan. Gick iaf. bra hos andra än bike-components men bike-components har aldrig varit första valet att shoppa från ändå, de är väll aldrig billigast?

Jag brukade köpa ofta hos bike-components. Men de sista åren har många saker blivit mycket dyrare där. Fortfarande bra priser på några grejer dock när de har rabatt. Och de har några saker/märken som andra tyskar inte har.

OT. Jag inser nu att jag inte har köpt någonting från bike-components på länge sedan.
bike-discount har nämligen lägre priser och bike24 har bättre utbud.

Tidigare (före och inne i pandemin) handlade jag mest uteslutande på bike-components när det kom till tyska webbshoppar. Men nu, när jag bläddrar genom b-c:s sidor, hittar jag knappast saker som skulle intressera mig; när det finns något blir det ändå billigare någon annanstans.
Jag brukade köpa ofta hos bike-components. Men de sista åren har många saker blivit mycket dyrare där. Fortfarande bra priser på några grejer dock när de har rabatt. Och de har några saker/märken som andra tyskar inte har.

Samma för min del. Senaste gången var nog för 2-3 år sedan.
Nu är det mest b-d och bike24 samt r2 för billigare frakt och fri retur. Kan inte säga att jag saknar b-c direkt. Graviterade nog mest dit till en början pga. bra sida med fungerande filter osv.

Tillbaka
Topp