Shimano GRX bakväxel har hängt sig

Gugge Grön

Medlem
Under cykelpass så kunde jag efter 2h inte längre komma åt lättare växlar. Det visade sig att bakväxeln endast hoppade mellan de 2 minsta kugghjulen.

När jag försöker växla till lättare växlar så kan jag inte rubba växelreglaget, det tar tvärstopp när jag pressar.
Någon som kan hjälpa mig??
Har 4h-pass redan imorgon ?

Tror växelvajern glidit i bakväxeln, så nu har du bara två växlar kvar? Det eller så har handtaget fuckat upp, eller bakväxeln låst sig. Bakväxeln kan du för hand pressa innåt, det är en fjäder som håller mot.
Fungerar det så du når inre gräns för rörelsen, över pulleyn i linje med största kuggen bak, då får du släppa på vajern ur bakväxeln och först håll mot vajer, dra, och försök växla med handtaget, då ser du om det fungerar. Fungerar allt det där, då vete fan.

Tror växelvajern glidit i bakväxeln, så nu har du bara två växlar kvar? Det eller så har handtaget fuckat upp, eller bakväxeln låst sig. Bakväxeln kan du för hand pressa innåt, det är en fjäder som håller mot.
Fungerar det så du når inre gräns för rörelsen, över pulleyn i linje med största kuggen bak, då får du släppa på vajern ur bakväxeln och först håll mot vajer, dra, och försök växla med handtaget, då ser du om det fungerar. Fungerar allt det där, då vete fan.
Växelvajern sticker ut ngr cm och kommer inte i bakväxel
Däremot kan jag inte pressa in bakväxel från nuvarande läge.

Jo visst men det känns som det hänt något mer abrupt inte bara en mindre växeljustering
Hoppas jag inte lät spydig. :-) Det var inte min avsikt isf. Tänkte att går man igenom stegen i en justering (lossa vajern, sätta ändlägen, spänna vajer, trimma in) så hittar man ofta problemet, antingen något som rört sig eller kanske gått sönder.

Hoppas jag inte lät spydig. :-) Det var inte min avsikt isf. Tänkte att går man igenom stegen i en justering (lossa vajern, sätta ändlägen, spänna vajer, trimma in) så hittar man ofta problemet, antingen något som rört sig eller kanske gått sönder.
Nejdå ingen fara?. Det känns som något allvarligare hänt eftersom det är så extremt och kom plötsligt.
Men jag får kanske testa att lossa allt och se om bakväxeln lossnar

Växelvajern sticker ut ngr cm och kommer inte i bakväxel
Däremot kan jag inte pressa in bakväxel från nuvarande läge.
Aha nu förstår jag vad du menade med vajern. Nej den verkar inte ha glidit
Jag la i högsta växeln, lissade vajer, justerade övre skruv drog åt vajer
Ingen skillnad, kan bara hoppa mellan de två högsta växlarna. Bakväxel kan ej heller pressas mot större drev med handkraft, sitter fast

Aha nu förstår jag vad du menade med vajern. Nej den verkar inte ha glidit
Jag la i högsta växeln, lissade vajer, justerade övre skruv drog åt vajer
Ingen skillnad, kan bara hoppa mellan de två högsta växlarna. Bakväxel kan ej heller pressas mot större drev med handkraft, sitter fast
Ta några foton och lägg upp, kanske kan någon se vad det kan vara.

Enligt inledningen i detta dokument kommer du att dö. https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-GARD001-01-ENG.pdf
Men växeln är (väl?) som alla andra bakväxlar ett parallellogram?
Plocka av växeln så du ser var det tar emot när du håller den i handen och arbetar med den (eller vänd uppåner på cykeln med hjul o kedja borttagen, men det får man väl inte säga på detta jävla forum ?) så att du kommer åt att se, fjädern är kanske för hård att kunna påverkas mellan två händer.

Oväntat att det är dödligt att justera bakväxeln utan att ha läst instruktionerna....

Till TS. Plocka av kedja och vajer och försök lista ut vad som är fel.

Enligt inledningen i detta dokument kommer du att dö. https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-GARD001-01-ENG.pdf
Men växeln är (väl?) som alla andra bakväxlar ett parallellogram?
Plocka av växeln så du ser var det tar emot när du håller den i handen och arbetar med den (eller vänd uppåner på cykeln med hjul o kedja borttagen, men det får man väl inte säga på detta jävla forum ?) så att du kommer åt att se, fjädern är kanske för hård att kunna påverkas mellan två händer.
Tack. Jag börjar dock misstänka växel
Jag har haft SRAM-växlar som har betett sig så där när dom har fått en smäll och parallellogramet har blivit snett (eller hur man ska beskriva det).
tack

Låter som en bra punkt att felsöka. När jag monterade mina GRX-reglage uppstod ett liknande läge när wirestoppen hakade upp sig inne i reglaget. Enkelt att pilla loss, men inte helt uppenbart vid felsökning då symptomet syns bäst vid växeln.

Låter ju som reglaget först, men om man inte ens kan trycka upp växeln på stora dreven med handkraft när växelvajern är bortkopplad så kan ju det uteslutas.

Du uteslöt reglaget då du manuellt försökte trycka växelföraren med handkraft "Bakväxel kan ej heller pressas mot större drev med handkraft, sitter fast".
Har inte blivit klok på om du tagit bort bakhjul och kedja och i detalj undersökt vad som tar i så växelföraren ej kan röra sig inåt, har någon busat med dig och skruvat in L stoppskruven max?

Om växeln inte går att röra med handkraft heller så bör väl inte reglaget vara problemet?
Fast bäst att utestluta så lossa kabel, håll emot lätt och växla reglaget. Se om kabeln dras som den ska.
Annars håller jag med om att det nog är bäst att montera loss växeln helt och undersöka den isolerat.

Hej
Lite feedback
Lämnade in cykeln och det visade sig att växelreglaget var paj.
Det funkar om man monterar bort och håller upp-och-ner.
Jag läste om annan person på detta forum med exakt samma efarenhet

Nytt växelreglage går på garanti, kommer in i slutet på juli ?

Tur i otur att det var CX:n, min nya lvg-racer kommer in på torsdag ?
Blir bara några dagar utan cykel

Tillbaka
Topp