Shimano GRX: kompatibilitet och möjliga konfigurationer

Kashedian

Aktiv medlem
Tyckte att mina frågor i tråden "frågor du inte velat ställa" blev alldeles för många, så det var dags att starta en egen tråd.

I jakten på den perfekta drivlinan för en träning- och pendlingscykel (totalt ~1500 mil/år) som kräver minimal service i förhållande till cyklad sträcka, samtidigt som den ska klara av att tillfredsställa mina konstiga behov av att sprinta i tid och otid dök Shimano GRX upp. Gruppen som är gjord för gruskörning och dessutom Shimanos enda grupp med singelklinga.

Så vad är frågan? Jo!

GRX har nämligen bara 42 tänder i vevpartiet, något som känns dåligt för någon som ska spendera mycket tid på asfalt och sportgrus. Frågan är därför om det går att sätta dit ett annat vevparti (SRAM? annat märke?) med lite fler tänder och behålla alla andra GRX 1x11 komponenter?

Ni som har gruppen får gärna berätta hur det känns. Är det värt mödan eller går det lika bra, kanske t.om bättre att köra med 105an exempelvis?

Kör Grx på min asfaltsbetonade gruscykel, 42 i fram och 11-28 i bak. Trampat ur den någon enstaka gång i rejäl nedförsbacke, men då gick det en bra bit över 50 knyck.

Räkna lite i en konfigurator, om du inte kör med väldigt låg kadens ska inte 42 vara något problem.

I jakten på den perfekta drivlinan för en träning- och pendlingscykel (totalt ~1500 mil/år) som kräver minimal service i förhållande till cyklad sträcka, samtidigt som den ska klara av att tillfredsställa mina konstiga behov av att sprinta i tid och otid dök Shimano GRX upp.
Gruppen som är gjord för gruskörning
Shimanos enda grupp med singelklinga.

Med de kraven undrar jag varför du vill ha singelklinga?

Tyckte att mina frågor i tråden "frågor du inte velat ställa" blev alldeles för många, så det var dags att starta en egen tråd.

I jakten på den perfekta drivlinan för en träning- och pendlingscykel (totalt ~1500 mil/år) som kräver minimal service i förhållande till cyklad sträcka, samtidigt som den ska klara av att tillfredsställa mina konstiga behov av att sprinta i tid och otid dök Shimano GRX upp. Gruppen som är gjord för gruskörning och dessutom Shimanos enda grupp med singelklinga.

Så vad är frågan? Jo!

GRX har nämligen bara 42 tänder i vevpartiet, något som känns dåligt för någon som ska spendera mycket tid på asfalt och sportgrus. Frågan är därför om det går att sätta dit ett annat vevparti (SRAM? annat märke?) med lite fler tänder och behålla alla andra GRX 1x11 komponenter?

Ni som har gruppen får gärna berätta hur det känns. Är det värt mödan eller går det lika bra, kanske t.om bättre att köra med 105an exempelvis?
Wolftooth har klingor för GRX-vevar upp till 46t om du skulle behöva. Själv har jag 42 fram och 11-32 alt. 11-42 bak. Tycker det är toppen. Ligger däremot aldrig och matar på landsväg frivilligt utom när jag pendlar eller för att ta mig mellan grusvägar.

Med de kraven undrar jag varför du vill ha singelklinga?
Jag tänker mig att singelklinga är enklare att hålla rent än dubbel/trippel. Dessutom verkar GRX tåla lite mer stryk och det passar mig bra ?

Har idag 9x3-växlat och är alltid på största klingan ändå, möjligen nere på mellanklingan (40t) i vissa branta backar, men det händer ganska sällan och går ändå att kompensera för med bredare spann på kasetten (har 11-25 nu).

Vet någon förresten ifall det går att använda mekaniska skivbromsar med GRX-reglagen?

Jag tänker mig att singelklinga är enklare att hålla rent än dubbel/trippel. Dessutom verkar GRX tåla lite mer stryk och det passar mig bra ?

Har idag 9x3-växlat och är alltid på största klingan ändå, möjligen nere på mellanklingan (40t) i vissa branta backar, men det händer ganska sällan och går ändå att kompensera för med bredare spann på kasetten (har 11-25 nu).

Vet någon förresten ifall det går att använda mekaniska skivbromsar med GRX-reglagen?
Nej, det är hydrauliska reglage.

Det blir alltid samma diskussion om kadens, växelomfång och växeltäthet av dessa frågor. :-) Det är en smakfråga tillslut.

Min datapunkt på en liknande cykel: 42T fram och 11-28T bak ger mig en hastighet på från strax under 8km/t upp till en bit över 50km/t i kadenser jag finner ok att använda. Med lite spinna ut så kan man komma upp i sextio eller med lite bröt cykla i gångfart.

Bara för att en grupp är gjord för tvådelat, så måste man inte köra så. Jag har singelklinga till Ultegra.

Bara för att en grupp är gjord för tvådelat, så måste man inte köra så. Jag har singelklinga till Ultegra.

Det är ju enbart för att tjäna en slant extra som GRX reglagen finns som 1x. De hade ju lika gärna kunnat sätta en spärrhake bara på 2x reglagen. Skitstörigt att på sätt begränsa möjligheterna att bygga om 1x sålda cyklar

Det är ju enbart för att tjäna en slant extra som GRX reglagen finns som 1x. De hade ju lika gärna kunnat sätta en spärrhake bara på 2x reglagen. Skitstörigt att på sätt begränsa möjligheterna att bygga om 1x sålda cyklar
Det går väl och köra med 105-reglage på GRX om jag inte missförstått saken.

Det går väl och köra med 105-reglage på GRX om jag inte missförstått saken.
Det går att blanda hejvilt, förutom framväxeln och vevar - grx framväxel och vevar bygger ut 2.5 mm. Med det sagt går det kanske att justera ut en vanlig framväxel så att det lirar med ett grx vevpartis kedjelinje, dock inte testat.

Det går att blanda hejvilt, förutom framväxeln och vevar - grx framväxel och vevar bygger ut 2.5 mm. Med det sagt går det kanske att justera ut en vanlig framväxel så att det lirar med ett grx vevpartis kedjelinje, dock inte testat.
Kanske lika bra att köra med SRAM Force 1x11 då, om man står ut med deras reglage.

Det ska väl vara möjligt att sätta en GRX-klinga på vilken modernare Shimano-vev för lvg som helst? Samma assymetriska bultcirkel som jag förstått det. Någon som testat och kan bekräfta att det bara är det estetiska som blir lidande?

Det ska väl vara möjligt att sätta en GRX-klinga på vilken modernare Shimano-vev för lvg som helst? Samma assymetriska bultcirkel som jag förstått det. Någon som testat och kan bekräfta att det bara är det estetiska som blir lidande?
Jag tror att GRX är gängad i klingan och övriga har gängan i vevpartiets nav (om det är så det heter…)
Om det är så kan man väl fila bort gängorna på GRX-klingan?

har för mig att grx har en annan fasning vid ena klingbulten än 105/ultegra osv. Tror det funkar om man slipar till klacken men har inte testat.
Som jag förstått det sitter 2.5 mm offseten i veven som har en bredare q faktor.

Men isf kommer väl inte kedja och drev lämna 2,5 mm större utrymme för bredare däck? Eller tänker jag fel för andra gången i denna tråd…

Grx och 105/U/DA sitter på samma ställe i sidled där bak. Det är närmare däcket, dvs fram, som marginalen är användbar.

Jag lutar åt följande set-up just nu: Shimano 105-reglage (p.g.a pris och att jag har mekaniska skivbromsar) + GRX-bakväxel (1x11) + SRAM vevparti

Denna konfiguration borde väl fungera utan problem, eller vad säger expertisen?

Perfekt! då ska lite grejer beställas.

.. å andra sidan kanske bäst med att sätta på nya grejer tills solsaltningssäongen är över.

Senast ändrad:
GRX-fråga..

Jag har 2x11-delat.
46-30 fram.
11-34 bak med 810 växel.

Jag önskar kunna ha typ 11-40 bak.
RX812 ska enligt spec vara för 1x men klara 11-42.
Kommer den fungera med 2x fram eller blir det för mycket kedja att ta hand om?

Total kapacitet: 31T
Det käkar du nästan upp bara på kassetten, så det blir två kugg över till fram.
I vilken terräng behöver du 30/40 i utväxling på en gravel bike?

Total kapacitet: 31T
Det käkar du nästan upp bara på kassetten, så det blir två kugg över till fram.
I vilken terräng behöver du 30/40 i utväxling på en gravel bike?
Enligt en vän:
"Om jag antar att du väger 90 kg inkl. Cykel och klarar att hålla 180 W I backarna och att du inte vill trampa med lägre kadens än 60 rpm för att spara benen så klarar du backar upp till 9.5% med 30-34 (6.9 km/h). Med 30-42 klarar du 12% motlut med samma effekt och rpm (5.6 km/h)."

Efter 100+ mil i benen så kan lätta växlar behövas. Men kanske bara ska försöka få på en 11-36 istället. Ibland går det ju.

Det är ingen direkt gravelbike, utan en långcyklarcykel typ. Kommer i en annan tråd vad det lider.

GRX-fråga..

Jag har 2x11-delat.
46-30 fram.
11-34 bak med 810 växel.

Har du någon som du kan låna en kassett av för att prova?

Hittar även denna text:
”I've run 50/34 with an 11-40, using an Ultegra RD-RX800 for about 2 years now. I don't use a goatlink/roadlink and it works flawlessly. Literally have not had a single dropped chain and I ride stuff that's pretty far outside the design parameters for a gravel bike. RD-RX810 is essentially the same RD, with 1t more capacity according to Shimano.”

”I am running a 11/42 with 810 rear derailleur combined with a DM Road Link from Wolftooth and a 50/34 front chainring set. Works perfect, couldn't ask for a smoother set up with that type of range. Road Link DM is perfect with that derailleur and gives you all the wrap you need and the cage on the 810 is long enough you don't lose usable gears. You will need to add links to your chain.”

GRX-fråga..

Jag har 2x11-delat.
46-30 fram.
11-34 bak med 810 växel.

Kanske finns lite matnyttigt här. Har funderat på samma sak till min Bullitt.

Annan fråga.
Jag saknar del 1&2 i denna pdf: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-RD-RX810-4589A.pdf
Och har svårt att hitta den som reservdel.
Någon som har tips på var jag ska leta (webshop) eller om det är andra modeller som kan tänkas passa?
Sökte på artikelnumret och hittade den här, eller är det fel del?

Kanske finns lite matnyttigt här. Har funderat på samma sak till min Bullitt.
Mkt bra!
Verkar ju fungera bra med 11-40 med nuvarande växel.

Vilken kassett lämpar sig då? Har Shimano samma delning på sina 11-delade kassetter? Det jag hittar som 11-40 verkar vara MTB-kassetter.

Tillbaka
Topp