Shimano kedja - kedjestift

turbo100

Medlem
Hej,
Jag behöver koppla ihop en shimano kedja men har inga stift.
Det är en 9-delad kasett som ska drivas.
Går det att återanvända ett stift som jag pressat ut när jag kapade kedjan eller är det tabu?
Kan ett kedjelås till en Shimano 8-delad som jag har liggande fungera till denna kedja (jag förstår inte riktigt denna hysteri om olika kedjor och lås/stift mellan 8 eller 9-delad..)
Jag har lite olika "powerlinks" men för 8-delat liggande.
Hoppas någon kan tipsa - hoppas cykla i helgen :)

Pfaff

Aktiv medlem
Det KAN gå att återanvända ett gammalt stift förutsatt det sitter kvar iytterlänken och pressas tillbaka därifrån. Men det vill till att vara noggrann så inte siftet trycks för långt in. Och sannolikt får du motionera länken efteråt.
Om du bor i Malmö ( varför har så många svårt att skriva bostadsort i sin profil?) kan jag ha Shimano 9-stift liggande som du kan få. PMa isf. Annars har möjligen en bättre cykelhandlare nära dig kanske några liggande?

turbo100

Medlem
Hej,
Stiftet är helt ute från kedjan så det är nog kört då.
Jag bor i östra Blekinge så får nog kolla cykelhandlare.. som knappast finns i detta hörn..
Tack för erbjudandet och jag ska uppdatera min profil!
Får jag fråga - vad skiljer ett kedjelås från en 8-delad och en 9-delad kassett?

kais01

Aktiv medlem
köp gärna ett kmc kedjelås.

niodelat kan annars misärfritt sammanfogas med kedjans standardbitar; specialniten klarar man sig utan. men det är viktigt att niten hamnar exakt rätt i sidled.

kais01

Aktiv medlem
Hej och tack alla,
Kan jag göra detta även om niten varit helt ute ur länken?
det går bra, bara du får in den utan att den sprätter iväg. närmast omöjligt med de kedjedelare jag äger, men lite lättare med ett skruvstäd. borra lämpligt hål i till exempel ett par glasspinnar och håll i niten under operationen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Den här tråden påminnde mig om varför jag alltid har kedjelås för 9/10/11 delat hemma...

Tyvärr påminnde den mig också om att jag skall byta kedja på pendlaren....

turbo100

Medlem
Testade med gammalt stift och kedjebrytare.... gick inte så bra..
Ringde runt och fick tag i ett brytstift :)
Tack för input och som vanligt lärorikt!
Ska beställa ett lass att ha hemma..

Pfaff

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer