Shimano LX dualcontrol, åsikter?

Slimsy

Ny medlem
Halloj på er!

Nu när det är rea lite överallt så funderar jag på att uppgradera lite på hojen, har bland annat kollat på shimano LX komponenter. Överlag verka folk väldigt nöjda med dom.

Dock är jag lite frågande till deras dualcontrol handtag, fungerar dom bra när man är ute och cyklar eller blir det mycket oavsiktliga växlangar/ bromsningar? Handtagen jag pratar om är alltså sånna som man kan växla på mha bromshandtaget.

Tacksam för åsikter :)

//Daniel

Det funkar bra men låser dig i uppgraderingarna. Men inga spökväxlingar och ett enkelt handlag. Så inga problem.

Personligen så vet jag inte om jag kommer fortsätta med det efter nästa byte.

Det finns några trådar i ämnet att leva reda på. Kontentan brukar bli att några är frälsta och några ogillar och störs av dem.
Jag gillart!

Extra roligt är att de som stör sig mest och snackar på om spökväxlingar och så vidare sällan har provat. Jag skulle som sagt säga att den största nackdelen är att man låser uppgraderingsmöjligheterna. Som fördel så är det ett skönt instinktivt sätt att växla, det ser cleant ut och man har väldigt bra kontroll.

Jag gillar dock inte combon dualcontrol/low normal vilket ju egentligen är orginaltanken med dualcontrol. Jag vill gärna dra vajer när jag skall ha lättare växlar. Det känns tryggt.

Jag har oxå åkt DH med dualcontrol, det kändes klart suboptimalt.

Var väl någon tråd för inte så länge sen om det här tror jag. Har för mig att det var jag som inte gillade dem och resten va rätt positiva.

låter ju som om det skulle vara nått o satsa på... Nån som vet om man kan köra dessa handtag till en annan bakväxel eller måste den också vara LX?

Appropå den andra tråden har jag försökt söka men inte hittat nått...

Jag gillar mina XT-dualcontrol.

Alla shimanos bakväxlar fungerar, välj en som går åt det håll du vill bara.
Top normal: bakväxeln går mot större drev när man drar vajer. Den "vanliga" bakväxeln.
Low normal: bakväxeln går mot mindre drev när man drar vajer. Växeln främst avsedd för dualcontrol.
Båda typerna av växel fungerar med båda typerna av reglage.

Här är en tråd om dualcontrol http://happymtb.org/forum/read.php/1/1213200/1213818#msg-1213818

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Som fördel så är
det ett skönt instinktivt sätt att växla

Speciellt om man är van vid sti-reglage från LVG

Okej då...

-vad är det för cykel?
-hur mycket fulväxlar du (stora-stora - lilla-lilla)?

till 90% säkerhet skall du ha just den jag länkade till, GS (medium cage)alltså. Nya GS motsvarar gamla SGS och är alltså gamla longcage, nya SGS är superlong cage och är till för single pivot-länkage och möjlighet att köra stora-stora på tredelade partier. Nya SGS kan alltså sägas vara en fail-safe lösning som rappar onödigt mycket i skogen och även funkar som plog i lerhålen.

Jag tycker dualcontrol är värdelöst. Man växlar när man skall bromsa och bromsar när man skall växla. Och ja, jag har testat dualcontrol. Faktiskt så sitter XT-varianten på min skogscykel. Jag skall göra ett skifte mellan den och pendlarhojen, på vilken det sitter XTR STI-reglage, 8-delat. _Det_ är bra grejer.

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker dualcontrol är värdelöst. Man
> växlar när man skall bromsa och bromsar när man
> skall växla.

-Då är det ju skiten bakom växlarna och inte växlarna det är fel på.

>XTR STI-reglage, 8-delat. _Det_ är bra grejer.

Jävligt bra faktiskt. Varför just 8-delat däremot kan man ju undra.

Tillbaka
Topp