Shimano= mellanmjölk?
Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Jag skulle nog snarare säga att Shimano är cykelvärldens Toyota eller VW.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
theBrand sa:Shimano skulle nog behöva lite nytt blod i produktledningen, nån som vågar säga "Jo, men det spelar ingen roll hur bra vi gör framväxeln, INGEN vill ha den längre!".
?
theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Audi och Porsche är väl rätt bra liknelser. Prestanda men inte coolt som Ferrari, McLaren och gamla LamborghiniPillo-kun sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Kanske om man tänker på de billigare komponentgrupperna. Men de har ju vassa xt/xtr och det är ju prestanda orienterade komponenter precis som porsche och audi är, de tillhör trots allt okså Vag koncernen.
Det finns ju ännu vassare bilar som ferrair och mclaren men porsche och r8 är ju inte fy skam heller.
Rattnalle sa:Audi och Porsche är väl rätt bra liknelser. Prestanda men inte coolt som Ferrari, McLaren och gamla LamborghiniPillo-kun sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Kanske om man tänker på de billigare komponentgrupperna. Men de har ju vassa xt/xtr och det är ju prestanda orienterade komponenter precis som porsche och audi är, de tillhör trots allt okså Vag koncernen.
Det finns ju ännu vassare bilar som ferrair och mclaren men porsche och r8 är ju inte fy skam heller.
Litet och internationellt sett inte relevant menar du?me.I.am sa:Rattnalle sa:Audi och Porsche är väl rätt bra liknelser. Prestanda men inte coolt som Ferrari, McLaren och gamla LamborghiniPillo-kun sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Shimano är cykelvärldens Volvo.
Men Bugatti ;)Rattnalle sa:Audi och Porsche är väl rätt bra liknelser. Prestanda men inte coolt som Ferrari, McLaren och gamla LamborghiniPillo-kun sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
jonte987 sa:Shimano launch 'World's first' gravel dedicated GRX groupset.
Nöjda nu?
26er sa:Undrar mest hur många kommer köra med 13 växlar bak när nån av Shimpanos konkurrenter släpper det för att ligga i framkant. Eller kommer klungan vända upp och ner på kassetterna som de gör med nummerlapparna?
Shimano är pinsamma. Shimano = sur mjölk, med bäst-före-datum ca 2016.Pillo-kun sa:Mmm precisjonte987 sa:Shimano launch 'World's first' gravel dedicated GRX groupset. Nöjda nu?
Hoppas man kan använda bromsarna ihop med de vanliga sti reglagen/broms combon.
Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
Raggamuffin sa:Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
Nino åker på 40 och 42 ibland så kanske.
Absalon körde 11/40 bak, nu slog han inte Nino ofta men det var i slutet med så.
cykloton sa:Raggamuffin sa:Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
Absalon körde 11/40 bak, nu slog han inte Nino ofta men det var i slutet med så.
Scott spark har inte plats för 40 eller 42, och tvivlar på att nino har så stor.
cykloton sa:Raggamuffin sa:Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
Scott spark har inte plats för 40 eller 42, och tvivlar på att nino har så stor.
Jimel sa:
Jimel sa:cykloton sa:Raggamuffin sa:Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
BAK!
+1tobo sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Visst är Shimano cykelvärldens Toyota:
-Tillverkar stora volymer.
-Har bra rykte.
-Bäst på driftsäkerhet.
-Konservativa, testar länge innan de släpper något nytt.
-Har stor bredd i produktportföljen, (från enkla småbilar som Toyota Aygo, till exklusiva fordon som Lexus LFA).
cykloton sa:Jimel sa:cykloton sa:Raggamuffin sa:Makten sa:Apropå detta, är det nån som kan förklara varför världseliten i XC kör med pizzakassetter? Finns väl ändå inte på kartan att de nånsin använder lättaste växeln ens om de kör 38T fram?
BAK!
Nej fram, nino har kört eagle bak flera år?
tobo sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
-Har bra rykte.
-Bäst på driftsäkerhet.
-Har stor bredd i produktportföljen, (från enkla småbilar som Toyota Aygo, till exklusiva fordon som Lexus LFA).[/quote
Om bilar är sex, så är toyota motsvarigheten till fleshlight.
AlfaAlfa sa:tobo sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
-Har bra rykte.
-Bäst på driftsäkerhet.
-Har stor bredd i produktportföljen, (från enkla småbilar som Toyota Aygo, till exklusiva fordon som Lexus LFA).[/quote
Om bilar är sex, så är toyota motsvarigheten till fleshlight.
Plus tio.
Ja, jag misstänker det också. Vilket verkar helt vansinnigt med tanke på hur de räknar varenda gram på cykeln. Varför ge upp vikt och tätare steg för att man blir sponsrad med "fel" grejer?Kneecap sa:Marknadsföring
För att det betalar lön. Kom ihåg; proffscykling är i första hand inte idrott, det är Geschäft.Makten sa:Ja, jag misstänker det också. Vilket verkar helt vansinnigt med tanke på hur de räknar varenda gram på cykeln. Varför ge upp vikt och tätare steg för att man blir sponsrad med "fel" grejer?Kneecap sa:Marknadsföring
Jo, men då gäller det ju också att vinna tillräckligt ofta. Inte för att valet av kassett i första hand avgör det, men många bäckar små...Singular sa:För att det betalar lön. Kom ihåg; proffscykling är i första hand inte idrott, det är Geschäft.
Varför skulle man ha nytta av exempelvis 36x50 om man är idrottare på elitnivå och cyklar för allt vad tygen håller på en bana där det i regel är ganska slätt när det bär uppför? Har extremt svårt att tro att nån på den nivån skulle använda den utväxlingen, nånsin. Jag kan förstås ha fel.konscious sa:Självklart man har nytta av låg utväxling på en MTB.
Det är klart bättre med oneby på en MTB säkrare, lättare och mindre komplext.
Den enda nackdelen är att man får en mindre Range i utväxling.
Kanske just för att alla gör det och därmed har samma nackdel? Sen är det inte säkert att det finns bättre alternativ på marknaden. Det betyder dock inte att det inte skulle kunna finnas, om någon bestämde sig för att börja tillverka ett dylikt. 12-delat 11-38 till exempel, bara för att dra ett exempel ur hatten.Varför skulle hela startfält använda en produkt av enbart marknadsmässiga skäl om det skulle finnas ett bättre alternativ?
Om proffsen alltid har rätt så hade de fortfarande cyklat på såna här.NickPick sa:Bara på happy är man bättre än proffsen.
Oggler sa:Jag har inte lusläst tråden. Men många verkar ju tycka att maximalt antal hjul på kassetten och maxiamal range är framtiden. Är det inte smalare kassetter och nav med bredare ekerbas vi behöver? Lättare och starkare konstruktion.
Kneecap sa:Oggler sa:Jag har inte lusläst tråden. Men många verkar ju tycka att maximalt antal hjul på kassetten och maxiamal range är framtiden. Är det inte smalare kassetter och nav med bredare ekerbas vi behöver? Lättare och starkare konstruktion.
Tjena!
Skillnaden på bredden på bodyn är samma på 7-8-9, 10 är nån mm bredare, 11 lite bredare på lvg men lika bred på MTB som 10-delat. Så det gör inte så stor skillnad.
Oggler sa:Du missar min poäng. Låt oss säga att vi gick tillbaka till 8-delat. Men med samma bredd på kedja, kassethjul och mellanrum i kassetten. Då hade kassetten blivit avsevärt smalare än dagens. Så kunde man väl ha gjort istället för att hitta på en ny booststandard.
Makten sa:Om proffsen alltid har rätt så hade de fortfarande cyklat på såna här.NickPick sa:Bara på happy är man bättre än proffsen.
Lyckligtvis finns det människor som inte bara blint följer auktoriteter utan tänker själva. Utan ifrågasättanden, ingen utveckling.
Edit: Och nej, det betyder inte att alla ifrågasättanden är riktiga. Men jag vill gärna höra varför man har en orimligt stor kassett om det inte behövs. Verkar helt vansinnigt och dumt på alla sätt och vis, utom för att behålla spons.
Fast jag tycker att Oggler är något på spåren.Kneecap sa:Oggler sa:Du missar min poäng. Låt oss säga att vi gick tillbaka till 8-delat. Men med samma bredd på kedja, kassethjul och mellanrum i kassetten. Då hade kassetten blivit avsevärt smalare än dagens. Så kunde man väl ha gjort istället för att hitta på en ny booststandard.
Tjena!
Du menar att man får både dålig täthet mellan stegen och känsligare växlar pga smalare steg? Låter typiskt dåligt.
Men jag förstår din tanke..
Är det inte rimligare om du försöker förklara varför du anser att jag har fel istället? Jag köper inte att allt proffsen gör och väljer automatiskt skulle vara optimalt. Det funkar inte så.NickPick sa:Känns fantastiskt att du har koll på när och hur under hela xcoloppen växlarna används.
Skriv en bok om det så lovar jag att läsa, men du hör ju själv hur dina resonemang låter.
Rattnalle sa:Litet och internationellt sett inte relevant menar du?me.I.am sa:Rattnalle sa:Audi och Porsche är väl rätt bra liknelser. Prestanda men inte coolt som Ferrari, McLaren och gamla LamborghiniPillo-kun sa:theBrand sa:Pillo-kun sa:Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.
Shimano är cykelvärldens Volvo.