Doughboy72
Aktiv medlem
Shimano= mellanmjölk?
Jag försöker få mitt huvud runt att Shimano tycks vara hopplöst efter när det kommer till utveckling av top-of-the-linekomponenter. Jag är absolut inte någon branchmänniska så jag har liksom ingen insyn i detta men finner det mycket märkligt att Shimano verkar acceptera att hela tiden vara ett steg efter. Några exempel:
Sram har nu 12-delat i alla prisklasser på MTB med trådlöst som toppalternativ och även två 12-delade alternativ på LVG som dessutom är trådlösa.
Shimano har bara XTR som 12-delat
Campa har tre (?) 12-delade LVG-gruppset.
Shimano har INGET specifikt 1x för LVG/Cx/gravel.
Är det så att Claris, Sora, Alivio och Deore och liknande komponenter ger så mycket pengar till Shimano att man liksom inte bryr sig om prestigen att ligga först i toppsegmenten?
Eller har jag helt fel? Ligger Shimano i framkant utan att det märks? Eller märks det på andra komponenter?
Sram har nu 12-delat i alla prisklasser på MTB med trådlöst som toppalternativ och även två 12-delade alternativ på LVG som dessutom är trådlösa.
Shimano har bara XTR som 12-delat
Campa har tre (?) 12-delade LVG-gruppset.
Shimano har INGET specifikt 1x för LVG/Cx/gravel.
Är det så att Claris, Sora, Alivio och Deore och liknande komponenter ger så mycket pengar till Shimano att man liksom inte bryr sig om prestigen att ligga först i toppsegmenten?
Eller har jag helt fel? Ligger Shimano i framkant utan att det märks? Eller märks det på andra komponenter?