Shimano= mellanmjölk?

Doughboy72

Aktiv medlem
Shimano= mellanmjölk?
Jag försöker få mitt huvud runt att Shimano tycks vara hopplöst efter när det kommer till utveckling av top-of-the-linekomponenter. Jag är absolut inte någon branchmänniska så jag har liksom ingen insyn i detta men finner det mycket märkligt att Shimano verkar acceptera att hela tiden vara ett steg efter. Några exempel:

Sram har nu 12-delat i alla prisklasser på MTB med trådlöst som toppalternativ och även två 12-delade alternativ på LVG som dessutom är trådlösa.

Shimano har bara XTR som 12-delat

Campa har tre (?) 12-delade LVG-gruppset.

Shimano har INGET specifikt 1x för LVG/Cx/gravel.

Är det så att Claris, Sora, Alivio och Deore och liknande komponenter ger så mycket pengar till Shimano att man liksom inte bryr sig om prestigen att ligga först i toppsegmenten?

Eller har jag helt fel? Ligger Shimano i framkant utan att det märks? Eller märks det på andra komponenter?

Shimano= mellanmjölk?
I mina ögon är Shimano noggrannare med hållbarhet än mkt annat. Nav etc håller på ett annat sätt är min erfarenhet. Det är ju inget nytt att man inte ska krossväxla. 1x12 lär bli en massa sånt. Hållbarheten lider. Kanske är så de resonerat?

Vill man ha det lättaste kan man titta på annat håll, vill man ha hållbarhet och bra funktion Shimano typ.

Shimano= mellanmjölk?
Kan bara jämföra med srams grejor. Även om shimanos inte gör "snygga" grejer heller, så är dom fortfarande snyggare än srams, sen tycker jag finishen på hela produkten är bättre hos shimano, känns bara bättre. Srams känns plastigare, Men jag har inte spanat på deras senaste produkter dom senaste åren

Shimano= mellanmjölk?
Octagon sa:
Makten sa:
Sen när är växelsystem för lönnfeta pensionärer att "ligga i framkant"?
Du menar att utveckla grejer för folk som har mer pengar än nödvändigt? Såna som kan betala dubbelt upp för att få njuta av den där absolut senaste finessen?
Nä, jag menar att utveckla grejer som väger mer och mer för folk som har fått för sig att de behöver 9834% range fast de flesta skulle klara sig med 300-400%.

Shimano= mellanmjölk?
I min värld känns Sram som ett marknadsfokuserat bolag (snabba med att få ut nya saker på marknaden och övertyga konsumenter om att de måste ha det), medan Shimano är ingenjörsfokuserat bolag som tar sig mer tid med allt de gör men gör saker till bättre toleranser och som håller bättre. You choose.

Shimano= mellanmjölk?
Vilken befrielse det var att gå tillbaka till Shimano efter några år med sram. Riktigt skönt att slippa montera isär och smörja bakväxeln hela tiden för att den inte skall gneka eller sluta fungera. Att reglagen håller mer än ett år är också en stor fördel =)

Shimano= mellanmjölk?
Det är hela tiden Shimano som leder utvecklingen. Det enda SRAM gör är att köpa upp andra bolag för att få nya produkter.
Eftersom SRAM inte kommer med några nya innovationer så sätter de istället på ett drev till. Det är inte utveckling.

Shimano= mellanmjölk?
Jag har inget problem att använda varken eller, men på MTB-sidan känns det ju inte som om Shimano har något att komma med. De få som körde Shimanos 11-delade körde ju ofta med SRAM-kassett. Och nu känns det inte som om någon skulle köpa en ny MTB utan 12-delat, där har shimano plötsligt skapat sin egen variant med en stegning som inte är kompatibelt med något annat och dessutom en hel del tyngre.

SRAMs prylar skulle behöva vara rejält kassa för Shimano skulle bli attraktivt känner jag.

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Jag har inget problem att använda varken eller, men på MTB-sidan känns det ju inte som om Shimano har något att komma med. De få som körde Shimanos 11-delade körde ju ofta med SRAM-kassett. Och nu känns det inte som om någon skulle köpa en ny MTB utan 12-delat, där har shimano plötsligt skapat sin egen variant med en stegning som inte är kompatibelt med något annat och dessutom en hel del tyngre.

SRAMs prylar skulle behöva vara rejält kassa för Shimano skulle bli attraktivt känner jag.
Hur menar du att det inte är kompatibelt? Jag har blandat shimano och sram.

Shimano= mellanmjölk?
Fredrik Z sa:
theBrand sa:

12-delad Shimano och SRAM för MTB?

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:

Tydligen är skillnaden såpass försumbar med stegen att kassetterna fungerar med varandra, krävs bara rätt kedja och eventuellt framdrev.

Vill man gå ett steg längre så kan man mixmatcha shimano/sram växelreglage och bakväxel. När min GX Eagle bakväxel blir skrot så tänker jag köpa en XTR för att kapa ofjädrad vikt och eventuellt få krispigare växlar. Gillar shimanos bakväxlar men avskyr deras reglage.

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:

Sram är ju rejält kassa. Jag väljer shimano 11-del före sram 12-del varje dag. Däremot borde Shimano göra originalkassetter med större range.

Shimano= mellanmjölk?
Tjena!

Har aldrig gillat SRAMs växelkomponenter. Avid förstörde dom rätt rejält, från Avid konkurrerade rätt bra med sina Ultimate V-bromsar mot Shimanos XTR 950. Ruskigt bra reglage också, men sen vet jag inte vad som hände. Shimanos skivbromsar har väl iofs inte heller presterat bra genom alla år.

Shimano= mellanmjölk?
BjornR sa:
theBrand sa:

Tydligen är skillnaden såpass försumbar med stegen att kassetterna fungerar med varandra, krävs bara rätt kedja och eventuellt framdrev.

Vill man gå ett steg längre så kan man mixmatcha shimano/sram växelreglage och bakväxel. När min GX Eagle bakväxel blir skrot så tänker jag köpa en XTR för att kapa ofjädrad vikt och eventuellt få krispigare växlar. Gillar shimanos bakväxlar men avskyr deras reglage.

Jo, fast det funkar ju fortfarande inte om man har rent Shimano-reglage och växelförare med SRAM-kassett (eller tvärt om).
H. sa:
Sram är ju rejält kassa. Jag väljer shimano 11-del före sram 12-del varje dag. Däremot borde Shimano göra originalkassetter med större range.
Vad är det som är så kasst tycker du?

(Jag har ingen direkt beef med någon av dem, hade Shimano också använt XD-driver och lätta kassetter så hade jag nog inte brytt mig nämnvärt vad som kom på en ny hoj)

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Körde Sram på hojen förra året. Ständiga issues med att få växeln att växla bra och clutchen dog efter inte särskilt många åktimmar.

Och eagle verkar vara ännu svårare att få att lira bra i växlingarna.

Senast ändrad:
Shimano= mellanmjölk?
H. sa:
theBrand sa:
Körde Sram på hojen förra året. Ständiga issues med att få växeln att växla bra och clutchen dog efter inte särskilt många åktimmar.

Och eagle verkar vara ännu svårare att få att lira bra i växlingarna.
Det stämmer med min erfarenhet av sram på tiodelat. Shimano går att misshandla och sen bara justera så funkar allt igen.

Föredrar Shimano ergonomiskt också, även om det är subjektivt. Men då med srams stålkassett så klart. Där har Shimano en del läxa kvar

Shimano= mellanmjölk?
Crossmax sa:
I min värld känns Sram som ett marknadsfokuserat bolag (snabba med att få ut nya saker på marknaden och övertyga konsumenter om att de måste ha det), medan Shimano är ingenjörsfokuserat bolag som tar sig mer tid med allt de gör men gör saker till bättre toleranser och som håller bättre. You choose.

+10000000Fan, spot on.

Deras marknadsförings avdelning är enorm,
De har strateger, analytiker, vet hur "social media" fungerar, betald marknadsföring, you name it

Jag själv var över på den mörka sidan en sväng och min fru fick sitta på huk med en röd plastbit i handen medans jag satt på cykeln och försökte vrida bgap rätt i "sag" .. En mörk period i vårat förhållande (obs! Ironi)

Det enda som Sram gör som jag tycker är bra och gör livet enklare är att man kan låsa bakväxeln när man ska ta ut och få in bakhjulet..

Shimano bara "är", utan att krångla till det. Det funkar.

Slx 11s, xt 11s.. Då får man riktigt jävla bra drivlina för en väldigt billig slant för

Shimano= mellanmjölk?
Doughboy72 sa:
Jag försöker få mitt huvud runt att Shimano tycks vara hopplöst efter när det kommer till utveckling av top-of-the-linekomponenter. Jag är absolut inte någon branchmänniska så jag har liksom ingen insyn i detta men finner det mycket märkligt att Shimano verkar acceptera att hela tiden vara ett steg efter. Några exempel:

Sram har nu 12-delat i alla prisklasser på MTB med trådlöst som toppalternativ och även två 12-delade alternativ på LVG som dessutom är trådlösa.

Shimano har bara XTR som 12-delat

Campa har tre (?) 12-delade LVG-gruppset.

Shimano har INGET specifikt 1x för LVG/Cx/gravel.

Är det så att Claris, Sora, Alivio och Deore och liknande komponenter ger så mycket pengar till Shimano att man liksom inte bryr sig om prestigen att ligga först i toppsegmenten?

Eller har jag helt fel? Ligger Shimano i framkant utan att det märks? Eller märks det på andra komponenter?

"Marketing wank".

Sram må ligga före i vissa avseenden, åtminstone på pappret, men deras grejer fungerar ju normalt sett inte som de ska.

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Fredrik Z sa:
theBrand sa:

12-delad Shimano och SRAM för MTB?
Japp

Bilagor

• 305A6E47-4BA1-4552-A2C4-0F7171935EC7.jpeg
    305A6E47-4BA1-4552-A2C4-0F7171935EC7.jpeg
    664.8 KB · Besök: 158
Shimano= mellanmjölk?
Verkar som det bara är RD-M9100-SGS som officellt klarar 51T och bara för 12s medan den för 11s klarar 45T.
Lite lustigt när en vanlig XT GS 11s klarar 46T utan vidare. Skiter inte RDn i hur många växlar det är?

Shimano= mellanmjölk?
Som väntat blir det mycket diskussion om huruvida olika märken är bra eller obra vilket ju inte alls var utgångspunkten för min tråd.

I min föreställningsvärld är Shimano så pass stora att de utan problem skulle kunna vara det företag som hela tiden presenterar nyheter först. Av någon anledning VÄLJER Shimano att inte vara just det företaget. Jag undrar vad det beror på och gissar att det har att göra med att Shimano är så stora och tjänar massor av pengar på att typ alla vardagscyklar i västvärlden är utrustade med deras komponenter och att de helt enkelt tycker att priset för att ligga först i utvecklingskön är för högt i förhållande till vad de tjänar på det.

En snabb googling säger också att i grenarna MTB-xco, CX och Landsväg-linje är de regerande UCI-världsmästarna från 2018 6 st varav endast en, Sanne Cant (CX), använder Shimanos drivlina. Det måste väl ändå svida lite?

Senast ändrad:
Shimano= mellanmjölk?
Nog tror jag att det svider för Shimano att inte vara i topp, men de senaste åren har det känts lite som när Nokia envist hävdade att pekskärm var skräp och aldrig skulle slå.

Shimano skulle nog behöva lite nytt blod i produktledningen, nån som vågar säga "Jo, men det spelar ingen roll hur bra vi gör framväxeln, INGEN vill ha den längre!". Tänk om de lagt alla pengar de kastade på 2*10/11 Di2 på att göra den bästa 1*11 eller 1*12 linan?

Eller svalt stoltheten och gjort kassetter som passar på XD-drivers?

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Nog tror jag att det svider för Shimano att inte vara i topp, men de senaste åren har det känts lite som när Nokia envist hävdade att pekskärm var skräp och aldrig skulle slå.

Shimano skulle nog behöva lite nytt blod i produktledningen, nån som vågar säga "Jo, men det spelar ingen roll hur bra vi gör framväxeln, INGEN vill ha den längre!". Tänk om de lagt alla pengar de kastade på 2*10/11 Di2 på att göra den bästa 1*11 eller 1*12 linan?

Ja förbättringspotential finns det helt klart.

Shimano= mellanmjölk?
De har väl alltid varit lite sega på att lansera? Testat grejerna länge och har verkstadshandböcker som om det vore bilar på 60-talet.

Hade sram slängt ut "sina" Scylence på marknaden eller dragit tillbaka som Shimano?

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:

De tillverkade ju ett kedjelås till slut :)

Shimano= mellanmjölk?
Shimano är ju det märket som associeras med cykling och på så sätt så spelar det ingen roll om de har hoppat på den senate trenden. Folk som inte har cyklat innan eller de som har haft ett långt uppehåll väljer oftast en cykel med shimano då det är "säkrast" för dem att välja en shimano utrustad cykel.

Shimano är vad Nvidia och intel är i pc världen, eller i bilvärlden en tysk prestanda bil som porsche/audi.

Senast ändrad:
Shimano= mellanmjölk?
Doughboy72 sa:
Shimano har ingen 11-delad 11-36. Sram har en 1170 och en 1130 som är dedikerad till deras 1x drivlinor.
Aha! Borde väl funka med Shimanoväxel för 11-delat?

Spacekitty sa:
Makten sa:
H. sa:
Däremot borde Shimano göra originalkassetter med större range.
Jag skulle vilja ha en 11-delad 11-36-kassett. Finns det?

Sunrace har en som heter CSRX1, det kör jag med.
Tack, ska kika!

Tillbaka
Topp