Schwalbe Max Flow ventilinsats för fullt fräs?

glitch

Aktiv medlem
Det enda jag hittar en kort tråd på ett holländskt forum förra sommaren om ventilen.

Finns som sagt inget ute på Schwalbes hemsida för oss konsumenter.
Även om det kanske skulle ge något bättre flöde så har du ju fortfarande den befintliga ventilkroppen som begränsar även om insatsen är ute.

Även om det kanske skulle ge något bättre flöde så har du ju fortfarande den befintliga ventilkroppen som begränsar även om insatsen är ute.

Ventilkroppen har ett mycket större öppning än en Presta ventil. Tror inte att ventilkroppen begränsar luftflödet och den täpper inte igen heller.

EDIT: det blir såklart ventilen ovanpå som begränsar luftflödet.

Är det som när bottom brackets kom med externa lager?
Jag har inget emot att skruva ur kärnan när jag ska fylla på gucka eller poppa däck så ser inte riktigt usp'en.

Vissa däck hoppar av fälgkanten efter man har poppat och ska fylla på vätska innan man skruvat på ventilen.

Ser vettigt ut med tanke på hur många igensatta ventilkäglor jag byter per år, och hur mycket jag brukar leta efter det förplåstrade lilla plastverktyget som används för att få ur käglan.

Vissa däck hoppar av fälgkanten efter man har poppat och ska fylla på vätska innan man skruvat på ventilen.

+1!
Respektive när man står och fipplar och med ena handen håller för röret och med andra ska försöka sätta ventilkärnan på en milisekund innan för mycket luft åkt ut och det sen i manöver skjuter upp lite guck dessutom och det hela slutar med att däcket hoppas av fälgen, gucka sprutat ut och i bäst fall det dessutom börjat rinna gucka ur däcksidorna som står i backen och numera inte håller tätt mot fälgen 😀

Allt detta har ju så klart blivit bättre med moderna fälgar och däck, men jag ser ändå bara fördelar med en sån produkt om den funkar bra och kostar som den verkar göra.

Ser vettigt ut med tanke på hur många igensatta ventilkäglor jag byter per år, och hur mycket jag brukar leta efter det förplåstrade lilla plastverktyget som används för att få ur käglan.

Delen med att skruva ut käglan har ju många löst snyggt med att ha det integrerat i ventilhatten.
Men igenkläggade kärnor är man ju lite less på emellanåt :)

däck som varit monterade tidigare poppar jag numera direkt med vätska i. Har en krok bredvid så jag kan kränga på utan att spilla.

+1!
Respektive när man står och fipplar och med ena handen håller för röret och med andra ska försöka sätta ventilkärnan på en milisekund innan för mycket luft åkt ut och det sen i manöver skjuter upp lite guck dessutom och det hela slutar med att däcket hoppas av fälgen, gucka sprutat ut och i bäst fall det dessutom börjat rinna gucka ur däcksidorna som står i backen och numera inte håller tätt mot fälgen 😀

Allt detta har ju så klart blivit bättre med moderna fälgar och däck, men jag ser ändå bara fördelar med en sån produkt om den funkar bra och kostar som den verkar göra.
Hur har jag klarat mig utan den där hela livet!?!

Ventilnålsverktyg finns tom på Biltema för 30.
Vad den tjockare änden är till för har gått mig förbi men det finns kanske en fetare schradervariant för traktorer och andra sorters mtb.

Ventilnålsverktyg finns rom på Biltema för 30.
Vad den tjockare änden är till för har gått mig förbi men det finns kanske en fetare schradervariant för traktorer och andra sorters mtb.

Men ingen har väl pratat om Schräder här?
@Makten pratar om SV kärnor som enkelt lossas med ventilhatten på t.e.x. såna här

@Makten pratar om SV kärnor som enkelt lossas med ventilhatten på t.e.x. såna här
Precis, men om man inte har såna ventilhattar (det har man inte) så kan det vara ett helsike att få loss. Det lilla plastverktyget som följer med ventilkäglan är alltid borta och börjar man hålla på med skiftnyckel så är den alltid för stor och fastnar överallt i ekrar och fan och hans mormor.

Precis, men om man inte har såna ventilhattar (det har man inte) så kan det vara ett helsike att få loss. Det lilla plastverktyget som följer med ventilkäglan är alltid borta och börjar man hålla på med skiftnyckel så är den alltid för stor och fastnar överallt i ekrar och fan och hans mormor.
Jag förstår precis, och efter några gånger så blir verktyget runddraget så man glider.
Sen byter man till länkade ventilerna (eller liknande) och har ett problem mindre :)

Ah ja, det finns flera tråder här på första sidan om ventiler. Fel tråd då.
För presta finns det små piffiga verktyg i metall inte större än en tumme och med nyckel för ventilinsats och plats för en rulle ansjovisar, gaffel för att prega i desamma samt ett par lösa insatser. Mycket behändiga.

Jag hade rätt länge ett sånt där litet värdelöst plastverktyg fastsatt på gummibandet som höll ihop reservslangen, men sen slutade jag ha med reservslang...
Men för ett par år sedan lärde jag mig att flera multi-tools har ett uttag för ventilkäglorna så nu har jag bara verktyg med sådana inbyggda. Vilket inte utesluter en lösning där man slipper ens oroa sig över att behöva få loss eller råka lossa käglan...
Screenshot_20260514-171316~2.webp

Jag har ett verktyg i alu som ligger i en egen liten plastlåda i min tool roll. Användes mycket innan vi satte på färglada peatys på alla hjul.

Tillbaka
Topp