Shimano PD-GR500 kvalitet?

Cre8or

Aktiv medlem
Hej, har nu kört sönder 2 par av dessa pedaler, och det är pinnen längst in i pedalaxeln som går av på dessa par. Är det dålig kvalitet på dessa eller cyklar jag för mycket för dessa pedaler? Är det någon som upplevt samma sak eller har mer info om saken. Pedalerna håller ungefär mellan 1 till 2 år för mig. Dom är dessutom servade under denna tiden.

Bilagor

• IMG_20240414_190402_.jpg
    IMG_20240414_190402_.jpg
    667.5 KB · Besök: 90
Det låter som kvalitetsprobem med pedalerna. Pedalar kan behöver smörjning varje eller varannan år. Om man inte gör det blir lagren tröga, men de går inte av.

Och jag har aldrig sevat de många Shimano SPD pedlarna jag har haft, några i många år.

Hej, har nu kört sönder 2 par av dessa pedaler, och det är pinnen längst in i pedalaxeln som går av på dessa par. Är det dålig kvalitet på dessa eller cyklar jag för mycket för dessa pedaler? Är det någon som upplevt samma sak eller har mer info om saken. Pedalerna håller ungefär mellan 1 till 2 år för mig. Dom är dessutom servade under denna tiden.
Ett till två års användning kan va 50 timmar eller 500 , pajar de efter 50 är det surt men nya kompletta axlar kostar 150kr styck så inte särskilt dyrt att byta .
.

Sökte och hittade inget om detta på internet. Det är klart att när man flyttar in lagret som det är gjort på de här pedalerna ökar belastningen men jag tror det är otur plus att du har ganska högt tryck när du trampar men det skall de hålla för. Solklart garantiärende.

Jag fick aldrig ett nytt kvitto när jag fick dessa på garantin förra gången så det är nog kört med garanti igen.
Men jag cyklar väl ungefär 500-1500h per år, så det kanske är förslitning helt enkelt då. Men jag trodde att pedaler höll i evigheter typ 10 år osv.

Jag fick aldrig ett nytt kvitto när jag fick dessa på garantin förra gången så det är nog kört med garanti igen.
Men jag cyklar väl ungefär 500-1500h per år, så det kanske är förslitning helt enkelt då. Men jag trodde att pedaler höll i evigheter typ 10 år osv.
Testa, om det inte är ren otur och slump är det ett konstruktions/materialfel och det är inga pengar för dem, infon om att det kan finnas ett problem med dessa pedaler är värd betydligt mer tänker jag.

10 år blir väl runt 20-30 000 mil, ganska långt ändå. Men själva axeln skall inte gå av, mer att lagren slits ut.

Man får inget nytt kvitto, men nu när vi vet att du cyklar så mycket och tekniskt sett fick köpa dom för "halva priset" med de du fick i ersättning så kanske en modell upp i hierarkin kan vara något? Kanske är mer robust.

På bike-components har en samma problem som dig. Skriver att axeln är bara 4,5 mm tjock på utsidan och var inte smörjt. En annan skriver att lagret var helt torrt och fastrostat. Verkar vara bade fel design och dålig tillverkning.

Little more than a year in use. Only light use in normal urban traffic. They started to make noise, so I checked: on both pedals the plastic seals are torn, lubricant missing. Pedals were assembled with too much torque, the bearing shells are slightly pitted. Where can I get new seals please?
Happy with size and weight, not happy with poor quality. Luckily I "only" paid around 50 Euros back then...

Jag skulle klart köpa något annat. Sen är de rätt tunga också.

Tillbaka
Topp