Shimano quick link-misär

• Trådstartare Trådstartare r72
  • Start datum Start datum

r72

Aktiv medlem
Shimano quick link-misär
Håller på och byter kedja och håller på att få hjärnblödning på den här jävla quick linken. Den låser inte. Förra gången lyckades jag få fast den genom att ställa mig på pedalen och gunga till. Nu har jag stått och hoppat i en timme utan att lyckas. Antingen är jag lättare, ellet svagare än senast eller så är det något annat som strular.

Någon som har något tips vad jag ska göra för att få ihop den? Annat än att ge upp och åka till köpa kedjenit eller vad det kan heta... Gäller Shimano 11-delat om det spelar någon roll.

Shimano quick link-misär
Om du har satt ihop länkhalvorna ordentligt och har länken på den belastade (övre) delen av kedjan när du står på pedalen, skulle det kunna vara fel på länken.

Shimano quick link-misär
Om du har stått och hoppat på pedalen i en timme är nog länken trasig vid det här laget.

Man behöver inte hoppa. Se till att länken är på ovansidan och slå till pedalen lätt men bestämt med handen..Det räcker.

Fota länken på nära håll från båda sidor och lägg upp häe så kan vu ta en titt..

Shimano quick link-misär
Jag utgår från att du sett till att quicklinken befinner sig på "ovansidan" av kedjestaget, dvs den del som faktiskt spänns när du trampar på pedalen?

Shimano quick link-misär
LucasNilsson sa:
Jag utgår från att du sett till att quicklinken befinner sig på "ovansidan" av kedjestaget, dvs den del som faktiskt spänns när du trampar på pedalen?

Haha. Nej, det var den inte. Kom på det för 5 min sedan och då gick det ju som en dans. Inte nog med att man är oteknisk, man är lite dum i huvudet också... Nåväl, case closed och med lite tur hittar jag denna tråd när jag får problem nästa gång :)

Shimano quick link-misär
Man ska kunna sätta den i ett V på klingan och slå till med klubba...

Jag delade en med våld och ilska. Minns inte hur men fick ett stort jack i handen från skruvmejsel.

Värt att köpa tång

Shimano quick link-misär
Finns det något bra tricks för att få isär quick linken?
Vill du istället använda verktyg är Shimanos eget svar
994C8B1D4BBBC556D23A7EE6FC05D1BF.png

TL-CN10, den fungerar bra o är lättanvänd men är både stor och dyr

Jag köpte därför en listig tång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Detta listiga verktyg fungerar även som
däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Dessutom är det (relativt) litet, smidigt och billigt, under 111 SEK

Shimano quick link-misär
Många kedjemätarverktyg kan även användas för att hålla en del av kedjan slapp. Då kan man använda en vanlig tång och pressa ena länken åt ett håll och andra länken åt det andra för att öppna låset.

1742462607775.webp

Shimano quick link-misär
Skosnöre funkar. Bra på stig, men kanske också hemma om man inte vill köpa ett till verktyg.

Jag använder en Topeak Mini p20 minitool.

Tillbaka
Topp