Shimano SH-RC902 (S-phyre-skon) passforms- och storleksfunderingar

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Någon som har koll på om det är skillnad på bredden eller omkretsen också mellan storlekar?
Har tidigare haft 44 i Shimano-skor, ett par år och generationer gamla, och upplevt dessa som aningen onödigt stora. Tänkte nu när jag köpte nya att då blir det perfekt med en 43,5. Hittade ett par och beställde!
Nu när jag provar så känns det som att de är väldigt tighta över foten, "tungorna" som ska wrappa runt foten överlappar inte riktigt och det är en liten glipa (är det andra som har detta?). Och det känns inte som att de extra 3mm som ska skilja 43,5 och 44 åt skulle göra att de skulle upplevas som "för stora" på längden. Känns som att de krympt storlekarna lite? Eller är det jag som töjt ut de gamla skorna :P
För att krydda mitt dillema lite ytterligare så är det ju typ omöjligt att få tag i denna sko just nu ändå :|

Skor och fötter tycker jag alltid är en utmaning och att köpa skor på nätet är lite av ett lotteri. Jag var nära att köpa ett par SIDI-skor på XXL som väldigt många hade testat och därmed töjt ut. Jag ville ha ett par oprövade skor och när jag testade skor från en kartong som hämtades på lagret skiljde det en halv storlek mellan skorna.

Jag har för egen del konstaterat följande:
- Mina fötter sväller lite när de används och det kan variera något beroende på säsong (provar jag skor på kvällen efter att ha gått och stått mycket känns skorna mindre än om jag provar samma skor morgonen efter)
- Skorna töjs ut under användning och de kan bli en hel del under årens lopp
- De effektiva storlekarna på helt nya skor kan variera något, även mellan höger-/vänster sko i samma kartong (kan bero på den mänskliga faktorn vid tillverkningen men också på tillverkarens kvalitetskontroll samt om något storfotad person har pressat ner sina fötter i skorna)
- Passformen på skor i samma serie kan förändras över åren (tåboxar och hälarna kan t.ex. göras tigtare eller bredare mellan två årsmodeller) utan att det framgår av produktbeskrivningar, mm
- Tunna eller tjocka strumpor kan göra stor skillnad (supertunna sommarstrumpor kontra tjockare vinsterstrumpor)

Tillbaka
Topp