"Shimano Shadow" vs "Normal"

Archer

Ny medlem
Ska köpa en ny bakväxel och undrar om en "Normal" har några fördelar gentemot en "Shadow"? Det måste ju finnas en anledning varför "Normal" fortfarande säljs? Väljer mellan "Shimano Deore XT RD-M771-SGS" och "Shimano Deore XT RD-M772-SGS Shadow".

Menar du att ingen skulle kunna det här på happy? Kan ju försöka där också, eller varför inte skicka ett brev till Shimano?

en fördel ser jag: lägre pris.. i övrigt ser jag inga fördelar.

att de har kvar den äldre designen kan möjligen att göra med att shaddowväxelns nya viredragning kanske inte passar ihop med alla ramar? tänker då på ramar med vajerdragning på diagonalröret (såsom min mtb har) där det kan tänkas bli lite lustigt.

Jag har då inte märkt någon nackdel med shadow....räcker inte det som ett bra bevis för att du ska köra just shadow:)

Wire dragningen på shadow är väll ungefär som på sram växlarna? och det funkar för mig med vajern efter diagonalrör/kedjestag.

Nya XTR 980 kommer ju bara med Shadow (vad jag vet), vilket väl är ytterligare ett tecken på att det är den bästa konstruktionen av de två.

Fick hem min Shadow igår i en förseglad plastpåse från Starbike. Lite besviken på att jag inte fick den i en fin kartong. Är det en "bulk-version" jag fått? Hur fick ni hem era?

Crossmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Nya XTR 980 kommer ju bara med Shadow (vad jag
> vet), vilket väl är ytterligare ett tecken på
> att det är den bästa konstruktionen av de två.

Kommer det inte finnas någon low-normalvariant av XTR980 då alltså?

JT skrev:
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> > Nya XTR 980 kommer ju bara med Shadow (vad jag
> > vet), vilket väl är ytterligare ett tecken på
> > att det är den bästa konstruktionen av de två.
>
> Kommer det inte finnas någon low-normalvariant av
> XTR980 då alltså?

eftersom det inte verkar finnas dual control till XTR980 så finns nog risken att de har övergett low-normal också, för det var väl mest för denna typen av reglage som de gjorde low-normal?

Jag tycker att triggers fungerar alldeles ypperligt med low-normal, men nu verkar det onekligen som om Shimano gjort en helomvändning från 960-serien (som bara fanns med low-normal) med den nya 980.

Archer skrev:
> Fick hem min Shadow igår i en förseglad
> plastpåse från Starbike. Lite besviken på att
> jag inte fick den i en fin kartong. Är det en
> "bulk-version" jag fått? Hur fick ni hem era?

Japp, det brukar vara OEM-förpackat när man köper från Tyskland.

Tillbaka
Topp