Shimano ultegra eller Shimano 105

Almis

Ny medlem
Jag har planer att köpa en LVG racer snart troligen en Canyon Roadlite 4,0 el. 5,0.

Det enda som dessa två cyklar är komponentgruppen och olika sadlar, då jag inte hat någon erfarenhet
av varken cyklar eller dessa komponenter skulle jag behöver er hjälp med att göra ett bra köp....

Finns det någon skillnad mellan ultegra och shimano 105 respektive Roadlite 4,0 och 5,0 samt
är skillnaden värt 1500:-?

Tack på förhand.

/D

ett återkommande tips är att köp det dyraste du har råd med. Snåla inte.

och nej, skillnaden är inte så stort mellan 105 och Ultegra, men ändå tillräckligt för att man vill ha det bättre efter hundra mil.

Lycka till med köpet!

Skillnaden i både pris och funktion är ju i det närmaste obefintlig. Antagligen märkt Shimano det, därmed lanserade de Ultegra SL för att iallafall öka viktskillnaden lite?

Jag har precis beställt en racer och valde ultegra där jag vet att jag ändå inte kommer köpa nya delar de närmaste åren. Alltså reglage och bromsar. Tror jag fick lägga till 20 Euro för detta. Då får man en prisvärd kompromiss om man tror att det är skillnad mellan 105 och ultegra. Reglage är ju så dyra så man aldrig skulle få för sig att uppgradera om det inte är crashskador till obrukbarhet.

Almis skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon skillnad mellan ultegra och
> shimano 105 respektive Roadlite 4,0 och 5,0 samt
> är skillnaden värt 1500:-?

Det finns skillnad, men den är VÄLDIGT liten och INTE värd 1500:- (enl mig åtminstone)
Däremot är det DÅLIHA hjul på båda cyklarna, ta de 1500:- och lääg dem som grundplåt på nya hjul.

Det går att få riktigt bra hjul för starx över 3000:- .

Här är ett exempel på sådana hjul
file=62569

Läs mer om dem här http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553#msg-877553

/Håkan

För min del var det
1. däcken
2. 0,5kg för 1500kr
3. gruppen
4. snyggare sadel
som fick mig att gå upp på Roadlite 5,0

Däremot är påstås väll däcken "Continental Grand Prix 4000 S" som är på den dyrare cykeln vara mycket bättre än "Continental Ultrasport" som är på den billigare?

va vare nu 70 gram skillnad mellan 105 och ultegra (ultegra SL är lättare, men utgår från att det är vanliga ultegra vi snackar om). funktionskillnaden lär vara minimal. ja skulle nog hålla me håkanc denna gång.

Jag har 105-grupp på min Trek 1400. Jag har varit supernöjd med funktionen på alla komponenter, ändå tills för några veckor sedan. Då havererade framväxelreglaget. När det hände trodde jag att det var framväxeln som behövde justeras, men jag fick inte ordning på problemet. När jag sedan pratade med Shimano i Uppsala, visar det sig att det är ett fel på reglaget, inte framväxeln, som dom känner till. Jag fick ett nytt reglage på garanti, så det ordnade sig till slut. Vet inte om problemet är stort, eller överhuvudtaget kvar på -08´-reglagen(jag har-07´). Kan vara värt att kolla upp.

Almis skrev:
> Lasse; hur är Roadliten 5,0 att cykla på?

Det är min första racer så jag kan inte jämföra med andra. Vi fick andra barnet för två månader sedan så jag har ingen fritid. Rätt naivt att köpa cykel i år. Den har i stort sett bara använts 20 gånger för 3+3km pendling. Är du fortfarande intresserad av mina intryck?

(Jodå den fungerar bra. Efter lite tillvänjning sitter jag skönt och trivs med styrkänslan, men fegkör i kurvor. Har sänkt styret på den andra pendlarcykeln. Jag är helnöjd med köpet men skulle säkert varit lika nöjd med massor med andra cyklar. Den har ett enkel-snyggt utsende som jag trivs med.)

Jag köpte en Roadlite 4.0 som första racer (bara kört mtb med slicks innan) inför vätternrundan. Jag kan bara säga att jag är helnöjd. Växlarna var inte hundraprocentigt justerade när jag fick cyklen, men med lite tips från läsbart-sidan här så sitter de som en smäck. Jag har inte testat ultegra-växlarna så de kan jag inte uttala mig om men om man jämför 105-växlarna med Deoreväxlarna som sitter på MTBn så är det grym skillnad i snabbhet på växelbyten och kvalitetskänsla.

Jag var med om precis samma sak på min Bianchi (-08) förra året. När jag cyklade hem om skulle gå upp på stora klingan nedför Alviksbron så låste sig hantaget och kedjan föll av. Enligt Jarla Cykel (som bytte ut hantaget direkt utan problem) har det delvis att göra med att det är samma hantag för trippel och double. Min compact var feljusterad. Tycker dock att det är märkligt att mekanismen i hantaget ska gå sönder. Tydligen känt av Shimano. Annars hur nöjd som helst med min 105-grupp.

rooth skrev:
> Jag har 105-grupp på min Trek 1400. Jag har varit
> supernöjd med funktionen på alla komponenter,
> ändå tills för några veckor sedan. Då
> havererade framväxelreglaget. När det hände
> trodde jag att det var framväxeln som behövde
> justeras, men jag fick inte ordning på problemet.
> När jag sedan pratade med Shimano i Uppsala,
> visar det sig att det är ett fel på reglaget,
> inte framväxeln, som dom känner till. Jag fick
> ett nytt reglage på garanti, så det ordnade sig
> till slut. Vet inte om problemet är stort, eller
> överhuvudtaget kvar på -08´-reglagen(jag
> har-07´). Kan vara värt att kolla upp.

Senast redigerad av en moderator:
Kör 105, med trippel fram, på min Figmo. Kan inte säga att jag har haft något att anmärka på rent funktionsmässigt. Är faktiskt grymt nöjd med gruppen som helhet. Det enda jag irriterar mig lite på är att det kan vara lite väl simmig känsla när man växlar till mindre klinga fram. Inte så distinkt som jag skulle vilja ha det.
Skulle också rekomendera att du spenderade ordentligt på hjul istället för växlar. Känns som bättre investerade pengar. Plus att det ofta känns som att cykeln är snabbare på bra hjul.

Det är väl allmänt känt att (vissa årsmodeller av) Shimanos lvg-reglage har kort livslängd.
Campas reglage håller längre och går att reparera.

Dura-ace, köp direkt, då slipper man köpa nått billigare först för att sen byta upp sig, det är "billigast" i längden att brassa på...

Tjena!

Tycker dom 1500:- är ganska väl investerade, även om skillnaden mellan just Ultegra och 105 inte är det.. Men däcken och totalvikten gör det till en vinnare..

Problemet med 105ans framreglage är välkänt.. Helt sanslöst att man kan göra en sådan konstruktionsmiss..

Jag har bytt tre stycken Shimano vänsterreglage (2st 105 och ett st Ultegra), alla på garanti !
Vajern fastnar och reglaget låser sig i läget stor klinga och släpper inte efter.
Två olika cyklar, båda ihopmekade av ECI.

Joakim Quensel skrev:
Jag har bytt tre stycken Shimano vänsterreglage (2st 105 och ett st Ultegra), alla på garanti !
Vajern fastnar och reglaget låser sig i läget stor klinga och släpper inte efter.
Två olika cyklar, båda ihopmekade av ECI.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har också bytt ett reglage pga samma fel, det var treväxlad Ultegra det böts också ut av Shimano. Jag kör med Ultegra på fin racern och 105 på vinter-fulpendlarcrossen, märker ingen större skillnad möjligen att 105 växlar mjukare och distinktare.

/Mats

Shimano släpper nya 105 snart har jag för mig, så vänta med de isåfall. Ultrega är rätt ny. Jag hade köpt Ultregan som har mycket av Dura ace:s teknik.

5300 pix på Bike discount är som hittat, skall själv köpa Ultrega därifrån i vinter när racern vilar. Har campa Centaur idag som hamnar på en ruskväders cykel.

hajtand skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nya grupper, med nya barnsjukdomar? Eller så
> > kanske det dyker upp nån Ultegra på nån rea
> i
> > höst.
>
>
> Hoppas det, hade varit gött att slå till på en
> Ultrega grupp under 5000 tusingen.
>
> Japp Shimano släpper ny 105 grupp 2011.
> http://www.bikeradar.com/news/article/first-look-n
> ew-shimano-105-road-groupset-review-24923
>
> Finns säkert tråd för det redan :)

Som redan finns att köpa för under 5000. Skiljer bara 1000 till Ultegra... Tanken att nya 105 skulle vara billigare än gamla för att distansera sig mer mot Ultegra verkar inte gälla.

SHIMANO 105 Dual Control Levers ST-5700 (for Double and Compact cranksets) and ST-5703 (for Triple cranksets) feature cable routing underneath the handlebar tape, just like the new DURA-ACE and ULTEGRA.

Det är ju separata 2 och 3 delade vänster reglage iaf, då borde en stor del av problemen försvinna.
Det är en annan känsla i de nya reglagen, visst är det en annan vajerdragning. Men det vore konstigt om de inte ändrat mekaniken.

Joakim Quensel skrev:
> Jag har bytt tre stycken Shimano vänsterreglage
> (2st 105 och ett st Ultegra), alla på garanti !
> Vajern fastnar och reglaget låser sig i läget
> stor klinga och släpper inte efter.
> Två olika cyklar, båda ihopmekade av ECI.

Det går ju fortare om man cyklar på stora klingan som Alexandra Engen sa till mig i våras när hon hängde av mig.

Fikasvettot skrev:
> Är de här reglageproblemen något som är
> åtgärdat numera?

Jo. Om du menar att vänster reglage gick sönder så.. De som är skickade som utbytesvaror är till för specifikt bara tvådelat, dvs ej för tredelat (fast som använts till tvådelat vevparti) och de håller kanon!

Jag har en rätt gammal ultegra på min räser (6500) och en nyare 105 på min andre cykel och jag tycker nog att ultegran är trevligare, växlar snabbare och man behöver inte dra lika mycket känns det som, oklart om den är så om man skulle börja mäta dock.

RN skrev:
> Jag har en rätt gammal ultegra på min räser
> (6500) och en nyare 105 på min andre cykel och
> jag tycker nog att ultegran är trevligare,
> växlar snabbare och man behöver inte dra lika
> mycket känns det som, oklart om den är så om
> man skulle börja mäta dock.

Håller med.. har Ultegra SL 6600 på räcern och kör med nya 105 5753 på pendelhojen. Gillar inte alls reglagen på 105an, känns som växlar missas, ingen känlsa när man knäpper i nästa växel osv, bara fladder fladder.. Med Ultegran så känns det mkt mer distinkt, ett tryck och man känner man trycker så ligger nästa växel i och ändå känns reglagen mkt mer lättjobbade!

Jag hade velat ha gp 4000s däcken, det hade kostat mig 500kr att köpa. Sen tror jag verkligen 105:an som en bra grund, jag kör själv på tiagra på crossen och är egentligen nöjd med den gruppen. Jag siktar på att köpa landsvägshoj 2012 eller 2013 med 105-komponenter. Men 1500kr är inte så farlig skillnad för att gå upp till ultegra, och som någon tidigare nämnde, om 100mil kommer du snegla på något bättre och då kanske du ångrar att du inte spenderade de där 1500kr extra. I mina ögon är de där 1500kr väl spenderade, just för materialliraren inom mig ska vara nöjd med cykeln längre, inte för att jag kommer cykla snabbare med ultegra.

HåkanC's förslag är annars väldigt vettigt om man enbart tänker på funktion och körglädje, nya hjul borde vara prio 1 då 105 gruppen är tillräckligt bra redan. Men 1500kr är fortfarande inte mycket pengar....

Hade jag kunnat betala 1500(1000kr)kr hade jag gjort det, och sedan börjat spara till nya finhjul. Hade min budget varit sträng, hade jag nöjt mig med 105 och sen sparat till nya hjul.

Har 105 både på räser och cross´och det har funkat klanderfritt. Det är ju slitdelar, klingor, kassett + kedja så det är ju mindre dyrt att byta jämfört med ultegra. Jag kör dock med dura-ace kedja på räsern av ngn anledning :).

Om jag skulle köpt ny räser idag skulle jag skaffat Dura-ace för att jag gillar utseendet på vevpartiet samt bromsarna :). Ultegra kanske ser ungefär likadant ut men jag gillar inte att det står Ultegra på vevarna.

Jag har DA 7800. På nästa hoj ska iaf reglagen vara DA 7900 eller möjligtsvis Ultegra DI2.

Jag tycker att man märker stor skillnad i främst reglagen.

RN skrev:
> Kommer det inte bli svårt att ratta en
> DA7800-växel med DI1-reglage?

Nu var jag kanske lite otydlig. Helst vill jag ha Ultegra DI2. Alternativet är ngn blandning av de traditionella växlarna och då är jag säker på att det ska vara DA 7900 reglage då jag märker av skillnaden i funktion mellan de enklare modellerna och DA.

Lånar tråden, hoppas det går bra.
Skillnaden på shimano 105 och ultegra idag.
Har haft cykel med 105 och har en nu med ultegra.
Bortsett från vikten och priset, är det stor skillnad tycker ni andra?
Har inte jämfört sida vid sida men tycker inte ultegra är sååå mycket bättre när jag växlar.

Lånar tråden, hoppas det går bra.
Skillnaden på shimano 105 och ultegra idag.
Har haft cykel med 105 och har en nu med ultegra.
Bortsett från vikten och priset, är det stor skillnad tycker ni andra?
Har inte jämfört sida vid sida men tycker inte ultegra är sååå mycket bättre när jag växlar.
GCN gjorde ett blindtest.
Ingen av don kunde märka någon skillnad..

Tillbaka
Topp