Shimano uniglide-kassett som sitter så in i...

Flashbengt

Ny medlem
Hej!

Köpte en begagnad, trevlig cykel (Crescent från 70-el. 80-tal) för ett tag sedan. Märkte tyvärr efter ett tag att kedjan hoppade vid bakåttramp och bestämde mig då för att ta isär kasetten.
Är nybörjare på cykelmek och är väl på nivån att jag tycker att det är kul att skruva isär saker. Tyvärr gick det inte att få loss yttersta kuggen. Har två kedjepiskor och vet att jag gör på "rätt" sätt, har till och med använt ett järnrör som hävstång, utan framgång.

Vad ska jag ta mig till!?

Hjälp!

dabac

Aktiv medlem
Vad hade du hoppats kunna åtgärda genom att ta av/isär kassetten?
Att kedjan hoppar vid bakåttramp brukar handla mer om kedjelinjen än kassetten. Uni-Glide brukar inte vara så lätt att hitta delar till, FFA inte yttersta drevet.

Flashbengt

Ny medlem
Tänker att den behöver smörjas åt ordentligt, i med nytt fett och kulor. Det är tydligt att det (bland annat...) är kassetten som ställer till det. Den vill knappt rotera, och kärvar ordentligt på vissa ställen.

edit: behöver även kunna ta bort den för att byta ut den. Tråden handlar alltså om hur man gör för att få loss en kassett som sitter fast så in i satan.

dabac

Aktiv medlem
Tänker att den behöver smörjas åt ordentligt, i med nytt fett och kulor. Det är tydligt att det (bland annat...) är kassetten som ställer till det. Den vill knappt rotera, och kärvar ordentligt på vissa ställen.
Men det är inte kassetten som roterar. Kassetten sitter fast på bodyn, och det är bodyn som roterar mot navet. Du behöver inte ta loss kassetten för att rengöra/smörja bodyn. Däremot kan du behöva ta loss bodyn från navet. Och det gör du inte med två kranspiskor.
edit: behöver även kunna ta bort den för att byta ut den.
Då föreslår jag att du börjar med att skaffa en Uni-Glide kassett att byta till FÖRST. Brukar inte vara varken billigt eller lätt:https://www.ebay.com/b/uniglide-cassette/bn_7024730573

Tråden handlar alltså om hur man gör för att få loss en kassett som sitter fast så in i satan.
Är det verkligen UG så gör du ju rätt. Två kranspiskor och vrid. Men minsta drevet dras ju åt vid trampning, och har sett mycket åtdragning genom åren. Om du har ett annat minsta drev så kan du skära av det befintliga med en Dremel så lossnar resten. Har du gassvets så skulle du kunna värma snabbt. Skulle jag inte heller göra utan ersättare tillgänglig.
Men återigen - du behöver INTE ta loss kassetten för att bodyn snurrar dåligt.

us930

Aktiv medlem
För kännedom så finns det av någon anledning även frikransar som är märkta med Shimano UG, dessa demonteras med en vanlig frikransavdragare. Det är inte så att du har en sådan?

Mvh Ulf S.

Chrille e

Medlem
Hej!

Köpte en begagnad, trevlig cykel (Crescent från 70-el. 80-tal) för ett tag sedan. Märkte tyvärr efter ett tag att kedjan hoppade vid bakåttramp och bestämde mig då för att ta isär kasetten.
Är nybörjare på cykelmek och är väl på nivån att jag tycker att det är kul att skruva isär saker. Tyvärr gick det inte att få loss yttersta kuggen. Har två kedjepiskor och vet att jag gör på "rätt" sätt, har till och med använt ett järnrör som hävstång, utan framgång.

Hjälp!
Ska du komma åt kulorna lossar du väl inte dreven utan den lila täckbrickan med två hål i? Som jag inte kommer ihåg om den var vänster eller högergängad,,,

dabac

Aktiv medlem
För kännedom så finns det av någon anledning även frikransar som är märkta med Shimano UG, dessa demonteras med en vanlig frikransavdragare.
Jag tror att UG egentligen refererar till tandprofilen. Gamla drev har/hade toppen på tänderna i samma plan som resten av drevet. Sen kom UG med toppen på tänderna vriden lite i förhållande till drevets yta för smidigare växlingar, men fortfarande alla tänder likadana. Sen kom hyperglide med vridna spetsar OCH olika tandhöjd, växlingsramper mm.
Att UG ofta anses synonymt med ”kassett med yttersta drevet gängat” är nog mest för att de dök upp samtidigt snarare än att UG någonsin var tänkt att utgöra namnet på komponentgruppen.
UG som namn på tandprofil enbart skulle vara en bekväm förklaring till varför det finns UG frihjul iaf.

Hej!

Hjälp!
Nem måde at afgøre hvilken type cassette eller frikrans
cassette eller frikrans
ug cassette afmontering

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer