Uppgraderade min Canyon till 1x11. Tyckte det verkade bra med bara en framklinga. Då jag cyklat mycket med Nexus-8 och tyckt det räckt ganska långt tyckte jag att 11 växlar borde vara tillräckligt. Så när det dök upp ett specialpris om man förhandsbokade detta så slog jag till.
Det var lite lurigt att välja rätt kassett/klinga, räknade lite på det där och såg att jag får kompromissa lite granna, och då tänkte jag som så "Kommer jag bli mest frustrerad om jag saknar en tyngre växel eller en lägre växel? Om det saknas nån, kan jag då bli nöjd med att cykla med en lite för lätt växel eller en för tung?". Svaret på dessa frågor blev att jag ville ha ganska lätta växlar, så den minsta klingan verkade bra, cyklar väldigt sällan landsväg/grus om det inte är transportträcka då.
Spec Cykel:
Canyon Nerve AL 6.0 2014
Bakhjul: Mavic CrossOne Disc (27.5")
Kassett: Shimano 10 speed 11-36T
Klingor 40/30/22T
Shimano XT M8000 11 Speed Single Groupset:
Chainset: XT M8000 Single 11 Speed 175mm Crankset 50mm chainline
Chainring: XT M8000 30T Single Chainring (finns även 32/34T)
Rear Derailleur: XT M8000 Shadow+ 11 Speed Rear Mech
Shifter: XT M8000 11 Speed Rear Trigger Shifter (Bar mount)
Cassette: XT M8000 11-42T 11 Speed Cassette (finns även 11-40T)
Chain: Ultegra 6800-XT M8000 11 Speed Chain 116 Links
Fick inte grejjerna förrän förra veckan! Lagom till finvädret har ersatts av det ofrånkomliga höstrugget som varit runt hörnet men vägrat titta fram förrän nu. Hojen har varit nerplockad ganska länge så det var ju frustrerande att detta skulle komma nu. Här är paketet iaf, innehåller allt man normalt behöver.
Bruks- och monteringsanvisningar får man plocka ner själv från nätet dock, den för baxväxeln framförallt är ju bra läsning (om man inte gjort detta förr då).
Visa bilaga 283267
Första steget var att byta kassett. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Mina Mavic-hjul har ju lyckligtvis en längre body och en 1,75mm distans där för 10-delade kassetten som satt på original. Tar man bort den så passar den nya 11-delade kassetten bra, nästan! Det visar sig att lilldrevet (11T), inte går riktigt ända mot resten av kassetten. Så det behövs typ några tiondels millimeter för att det ska gå att dra åt den! Det funkar inte riktigt med den befintliga 1,75mm spacern för då tar kassetten i en skruv i ramen. Det blir för tight. Så... jag sov på saken och dagen efter kom jag på att det verkar vara liknande storlek på vevparti-spacers! Mycket riktigt! Det var det! Hade iofs ingen smal, 0,5mm hade ju varit perfekt. Men hade en sådan här pedelec-sensorhållare till elcykeln över och den passade fint. 1mm är den men det funkade bra! Så första delen är nu avklarad, resten borde ju gå bra...
Visa bilaga 283260
"Vevpartiet - För Sverige Framåt". Detta var inga konstigheter, klingan fick man skruva dit. Sedan bara smacka dit. Behöll min befintliga bottom bracket, känns som den kan få sitta en säsong till.
Visa bilaga 283262
Växelreglaget. Det sitter redan en vajer på och hölje ingår också. Kan tycka att växelindikeringen känns lite onödigt, hade inte det innan, men ok, en feature mer! :)
Visa bilaga 283263
Nästa Oops. Kedjan! Gjorde som manualen föreskrev och satte kedjan på största dreven och lade till 2 länkar. Det blev ju åt h-vete! På största drevet låg deraillern längs med kedjan typ. Testade lägga till två till, blev inte bra, två till igen, funkar! Så sex länkar fick jag lägga till. Då blev det som denna bild på största drevet.
Bortsett från detta så gick det väldigt smidigt att justera, skruvade lite på de tre skruvarna, men vajerspänningen var nästan perfekt så det var ju tursamt.
Notera också den lilla spaken lite ovanför "Dynasys II"-texten. "Lever On/Off" är det. På Off funkar det som vanligt, på On låser deraillern sig så den inte fjädrar framåt. Jag måste säga att jag vet fortfarande inte vad det är?? Framgår inte riktigt ur manualerna heller. Får googla på det.
Visa bilaga 283268
Jahaja! Då var det klart! Maiden idag! Bortsett från en grej som jag tar senare så funkade det väldigt bra!! Lite transportsträcka först till min skogsväg, blev ingen riktig stig idag. Men en härlig skogstur längs med en å iaf!
Första noteringen var ju känslan i växlingen, distinkt! Man missar inte när den växlar :) växelföraren känns dock lite olika upp och ner. Växlar man ner är det lite "sämre" känsla än när man växlar upp, konstigt va, tvärtom hade varit mer förståeligt.
Andra noteringen var att växelomfånget verkar väldigt bra (för mig). Behövde faktiskt aldrig den tyngsta växeln, 10'an använde jag lite dock, på asfalt. Höll mig runt mitten typ mest hela tiden. Eftersom jag inte cyklade nån värre terräng så behövde jag inte heller den lättaste växeln, men skönt att den finns iaf. Gillar lite högre kadens jag. Tur att jag tog 30T framklinga, det är jag väldigt nöjd med. Stegen emellan de andra kändes ok, tänkte inte så mycket på det men det verkade iaf bra.
Hoppade lite granna och testade om kedjan slog eller om den rentav skulle hoppa av. Den slog inte så mycket och hoppade inte heller av. MEN... den gick dock av för mig!! Helt otroligt va, måste varit för någon länk inte gillade när jag förlängde den, två ggr dessutom. Eller så är det för jag har bra tryck i låren!? :) haha, det tror jag dock inte. Bara till att gå hem och laga, byta ut två länkar till nya fräscha två och ut igen. Det hände dock igen!!! Denna gången efter 7km. Alltså, vilket elände!! Att kejdan går av? Alltså, pinnen bryts ur typ och länken går isär så kedjan bryts upp och sedan "fjong" säger det så ligger den där raklång på marken. Har bara råkat ut för detta en enda gång tidigare, vet inte om denna kejda är känsligare eller nåt!? Är ju ändå en Ultegra. Men jag har fixat den nu igen och ska köpa mig en KMC som backup (känns lite bättre med deras lås, då kan jag också göra den i rätt längd på en gång, kanske det funkar bättre).
Då är hojen klar för hösten. Nypremiär för MTB kan man säga :) ska på äventyr i Södermanland i helgen så det passar ju bra detta. I stort sett väldigt nöjd med denna upgrade. Kändes lite dumt då mina gamla grejjer knappt var inkörda men ville så gärna testa detta. Och det känns bra! Jag tyckte det var väldigt overkill med 30 växlar som jag hade innan, ett evigt fipplande mellan tre framklingor, och oftast växlar man ändå två i taget! Så... detta kändes mer rätt. Man kan koncentrera sig mer på cyklingen och slipper det där med att fippla in rätt växel precis innan den plötsliga branten, då behöver man snabbt rätt växel. Så det här känns väldigt bra, Shimano verkar lyckats bra med detta. Bra pris/prestanda på XT-gruppen. Det kommer väl en SLX-version lagom till sommaren sedan säkert också.
Visa bilaga 283265
Visa bilaga 283266