Shimano xt 2x11 till 1x11 växlar?

Mell84

Medlem
Hej!

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med att ta fram en lista på delar som behövs för att bygga om min Trek procaliber 6 från 2018 som idag har 2x11 växlar till 1x11 växlar?

Cykeln har idag dessa komponenter:

Bakväxel: Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus

Vevparti: Race Face Aeffect, 36/26

Vevlager:PF92

Kassett: Shimano SLX M7000 11 - 42, 11-delad

Kedja: KMC X11-1

Mvh Johan. Nybörjare på cykelmek.

Har du tur räcker det att plocka bort lilla klingan. Hade du haft m8000 vev så är den samma 1x och 2x. Sen vill man säkert ha större kassett och mindre klinga

Beror lite på hur mycket pengar du är beredd att lägga och hur du cyklar. Snikvarianten är väl att bara dumpa lillklingan och framväxeln för att spara några hekto, men 36:42 är rätt segt i uppförsbackarna. Jag tror du kan byta ut spindeln på vevpartiet mot en 1x med narrow/wide-klinga, och du kan gå ner en storlek eller två för att göra klättringarna lite mer uthärdliga. En kassett med 11-46T ger dig lite mer omfång att jobba med. Eller så köper du en hel Deore 5100-grupp och byter ut allt.

Vad är det du vill få ut av konverteringen och vad har du för budget?

Jag konverterade för 7-8 år sedan ett tvådelat vevparti till 1x genom att köpa en ny 1x-krans med rätt bultdiameter och några brickor mellan kransen och vevpartiet för att få en lagom kedjelinje. Platsar garanterat i "fulmek"-tråden, men det fungerar fortfarande utmärkt. Om du byter till en ny krans behövs antagligen en ny kedja också.

Va ? Det är bara att plocka väck dreven fram och framväxel, sen köpa valfri nw klinga med 4x104 bcd . 32 el 34t kan väl va lagom med 11-42 kassetten du har idag.

Senast ändrad:
Du behöver ett isis vevlagerverktyg och ett kraftigt skruvstäd för att byta ut 2x spindeln mot en direct mount klinga.

Tack för alla svar!
Tanken med att bara köra en klinga fram är väl för att jag inte använder den mindre klingan av de 2 när jag cyklar idag och för att eventuellt köra med en oval klinga fram.

Var det inte någon som ville konvertera från 1x till 2x alldeles nyligen i en tråd? Det hade ju varit upplagt för en alldeles perfekt bytesaffär :)

Tanken med att bara köra en klinga fram är väl för att jag inte använder den mindre klingan av de 2 när jag cyklar idag och för att eventuellt köra med en oval klinga fram.
Då är det bara till att byta till en nw-klinga fram. 2 mm klingbultdistanser för att få lite bättre kedjelinje kan vara bra.

Tillbaka
Topp